"Se pot incheia, la aceeasi fima, pentru acelasi angajat, doua contracte de munca (norma intreaga si timp partial) pentru aceeasi functie?"
Raspunsul specialistului:
Conform art. 35 din Codul muncii, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau a acelasi angajator, in baza unor cotracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Nici un angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care isi exercita acest drept.
Fac exceptie de la aceste prevederi situatiile in care prin lege sunt prevazute incompatibilitati pentru cumulul unor functii.
Inspectorii ITM veniti in control va pot solicita nu mai putin de 160 de documente! Nicio grija! Le puteti prezenta imediat ORICE document, intocmit fara greseala, in concordanta cu ultimele modificari legislative, detalii AICI >>>
Codul muncii reglementeaza dreptul salariatului de a munci la acelasi angajator in baza mai multor contracte individuale de munca. In temeiul contractului individual de munca, salariatul presteaza munca pentru care a fost angajat, respectiv munca corespunzatoare functiei/ocupatiei prevazute in respectivul contract individual de munca si ale carei atributii sunt stabilite in fisa postului. De aceea, consideram ca un cumul de functii la acelasi angajator se poate realiza numai pentru functii diferite nu si pentru aceeasi functie.
Astfel, intre aceleasi parti (angajator si salariat) se pot incheia si alte contracte de munca dar numai pentru functii diferite.
Pornind de la dispozitiile art. 35 alin. (1) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, apreciem ca la nivel legislativ este consacrat dreptul salariatului de a munci la acelasi angajator sau la angajatori diferiti in baza mai multor contracte individuale de munca, cu respectarea regimului incompatibilitatilor.
Cu alte cuvinte, un salariat poate avea doua sau mai multe contracte individuale de munca, la acelasi angajator, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.
Astfel, cumulul este posibil la acelasi angajator, prin incheierea cu acesta a doua sau mai multe contracte individuale de munca. Dar, in aceasta ipoteza exista interdictia derivata din reglementarea duratei maxime a timpului de munca (art. 114 C.m.).
Pentru a nu se eluda dispozitia potrivit careia durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv
orele suplimentare, cel de-al doilea contract individual de munca trebuie sa aiba ca obiect prestarea unei activitati diferite de cea de baza (exercitata in temeiul contractului individual de munca principal).
Din perspectiva timpului de lucru, in practica sunt conturate doua opinii. Intr-o opinie, se apreciaza ca prevederile din Codul muncii referitoare la durata timpului de munca au in vedere timpul de lucru in temeiul unui singur contract individual de munca.
Astfel, conform art. 112 alin. (1) din Codul muncii, republicat, pentru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana. In acest sens, la art. 114 alin. (1) din Codul muncii, republicat, se prevede ca durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare, iar alin. (2) al aceluiasi articol stabileste ca prin exceptie, durata timpului de munca, ce include si orele suplimentare, poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamana, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pe o perioada de referinta de 4 luni calendaristice, sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamana.
Codul muncii, republicat, nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca. In acest sens, prevederile Codului muncii referitoare la durata timpului de munca au in vedere timpul de lucru in temeiul unui singur contract individual de munca.
In cazul unui cumul de functii, in unele opinii se apreciaza ca interdictia referitoare la cele 40 de ore si, respectiv, 48 de ore, nu isi mai gaseste aplicabilitate.
Insa, intr-o alta opinie, in situatia cumulului la acelasi angajator, desi legislatia nu impune conditia ca totalul orelor prestate in temeiul mai multor contracte individuale de munca sa nu depaseasca durata maxima a timpului de munca, unele inspectorate teritoriale de munca, considera o incalcare a art. 115 alin. (2) din Codul muncii.
Astfel, potrivit art. 115 alin. (2) din Codul muncii, durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore. Prin urmare, pentru respectarea acestei conditii legislative programul zilnic de lucru nu poate depasi 11 ore/zi la acelasi angajator.
In cazul cumulului la acelasi angajator, daca un contract va fi incheiat pentru norma intreaga, 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana, celalalt contract va fi incheiat pentru timp partial de maximum 3 ore pe zi si 15 ore pe saptamana.
Aceasta pentru a nu fi incalcate prevederile art. 115 alin. (2) din Codul muncii, potrivit caruia durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore.
Un aspect important de care trebuie sa tineti cont este programul de lucru, astfel incat activitatea aferenta celor doua functii sa nu fie desfasurata intre aceleasi ore, trebuind asadar stabilit un program de lucru individualizat, flexibil.
Astfel, timpul de munca in care salariatii indeplinesc sarcinile si atributiile aferente contractelor individuale de munca desfasurate in cumul nu trebuie sa se suprapuna.
De altfel, potrivit prevederilor art. 119 din Codul muncii, republicat, angajatorul are obligatia de a tine evidenta orelor de munca prestate de fiecare salariat si de a supune controlului inspectiei muncii aceasta evidenta ori de cate ori este solicitata.
Pe cale de consecinta, in opinia noastra, derularea cumulului la acelasi anagajator trebuie sa se realizeze cu prudenta, cu incadrarea in numarul de maximum de 11 ore/zi, pentru a evita eventualele sanctiuni aplicate de Inspectia Muncii.
Un raspuns oferit in august 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii continuare activitate dupa implinirea varstei de 65 de aniIntrebare: Avem o salariata pensionata la data de 17.08.2021, pentru limita de varsta, care isi continua activitatea in baza aceluiasi contract pana la 28.11.2024, data la care implineste 65 ani. Aceasta doreste sa continue activitatea in baza unui nou contract. 1. Contractul ei inceteaza de drept la data la care implineste 65 ani (28.11.2024)? 2. Poate continua activitatea si dupa aceasta data, avand in vedere prevederile art. 46, alin 2, din Legea 360/2023 privind sistemul public de pensii; cf caruia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Pensie limita de varsta. SituatiiIntrebare: In cadrul societatii noastre ne confruntam cu urmatoarele doua spete: 1. Angajatorul primeste de la Casa de Pensii o informare de pensie la limita de varsta a unui salariat iar salariatul aduce decizia de pensie de limita de varsta cu REDUCEREA varstei de pensionare (angajatul are in prezent varsta de 60 de ani). - In cazul acesta este obligatoriu sa se intocmeasca un nou contract de munca? - Contractul de munca se poate incheia pe durata determinata sau nedeterminata pana la implinirea varstei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<