Salariata "X" a fost angajata de catre compania noastra in data de 18.03.2024. In data de 17.04.2024 a intrat in concediu de risc maternal. La data angajarii salariata a prezentat de la fostele locuri de munca urmatoarele adeverinte salariale in vederea calcularii stagiului de cotizare: Perioada lucrata zile lucrate zile CM indemnizatii cm venit brut(cu titlu de exemplu) 1) 01.10.2023-29.02.2024 98 4 1.171 50.000 2) 01.04.2023-30.09.2024 124 20.000 din care: luna septembrie 2023 21 3.000 3)18.03.-31.03.2024 10 5.200 Pentru lunile aprilie si mai societatea a calculat indemnizatia ptr concediul de risc maternal pe baza celor doua adeverinte puse la dispozitie de salariata.
In luna iunie 2024 salariata mai aduce o adeverinta de la un alt loc de munca pentru perioada 04.03.2024-20.03.2024, loc de munca despre care nu ne-a spus nici la data angajarii nici in momentul in care i s-au solicitat toate adeverintele ptr calcularea stagiului. In situatia prezentata rezulta ca in perioada 18.03-20.03.2024 a avut doua locuri de munca cu 8 ore/zi si cu functie de baza la ambele.In toate cele trei zile salariata a fost prezenta la sediul nostru.
In aceasta situatie suntem obligati sa recalculam pentru lunile aprilie (luna ptr care s-a depus cerere de recuperare la Casa de Sanatate) si mai, indemnizaria de concediu de risc maternal? Ptr perioada 04.03.-21.03.2024 salariata a prezentat urmatoarea adeverinta: zile lucrate-6/ zile CM -7 Sal brut 3.500. Cum vom reface calculele avand in vedere ca se suprapun 3 zile in luna martie.
Raspunsul specialistilor:
Conform art. 10 alin. (1) din OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate
(1) Pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A si B, baza de calcul al indemnizatiilor prevazute la art. 2 se determina ca medie a veniturilor brute lunare din ultimele 6 luni din cele 12 luni din care se constituie stagiul de asigurare, pana la limita a 12 salarii minime brute pe tara lunar, pe baza carora se calculeaza contributia asiguratorie pentru munca.
GHIDUL practic 17 tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal, in care gasiti solutii complete si argumentate impecabil pentru orice problema care poate aparea la gestionarea unui concediu. Indiferent ca este vorba despre un concediu medical, de ingrijitor, de risc maternal, de acomodare, de odihna, fara plata etc. – aici aflati raspunsul dorit, detalii AICI >>>
Astfel, baza de calcul se constituie din veniturile realizate in ultimele 6 luni anterioare lunii in care salariatul beneficiaza de concediu medical.
Atunci cand veniturile din ultimele 6 luni sunt realizate la/si la alt angajator /alti angajatori este necesar ca salariatul sa declare pe proprie raspundere ca:
- In prezent nu se afla in cumul de functii;
- contractul/contractele individuale de munca incheiat/incheiate cu angajatorul/angajatorii anterior/anteriori a/au incetat.
Daca contractele individuale de munca cu angajatorii anteriori ai salariatei nu au incetat nu se iau in calcul veniturile de la acesti angajatori. De asemenea, nu se iau in calcul veniturile realizate la angajatorii anteriori daca salariata se afla in cumul de functii (lucreaza si la un alt angajator) la momentul acordarii concediului medical.
Aceste reguli rezulta din dispozitiile art. 58 din Normele metodologice de aplicare a OUG 158/2005 care prevad astfel:
Art. 58
(1) Pentru persoana asigurata care se afla in doua sau mai multe situatii prevazute la art. 1 alin. (1) lit. A din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si care desfasoara activitatea la mai multi angajatori, la fiecare fiind asigurata, indemnizatiile se calculeaza si se platesc, dupa caz, de fiecare angajator la care este indeplinit stagiul minim de asigurare de 6 luni, precum si pentru situatiile prevazute la art. 9 si 31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Baza de calcul pentru fiecare indemnizatie o constituie numai venitul obtinut pe fiecare loc de realizare. In aceste cazuri, primele doua exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezinta spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la celalalt/ceilalti angajator/angajatori se prezinta cele doua exemplare in copii certificate de catre medicul care a eliberat certificatul.
(4) Pentru situatiile in care persoanele prevazute la alin. (1) incheie un contract individual de munca cu un nou angajator incepand cu ziua urmatoare incetarii altui contract, pe langa alte contracte individuale de munca aflate in derulare, in cazul in care intervine un certificat de concediu medical, beneficiaza de indemnizatie de asigurari sociale de sanatate de la noul angajator numai daca indeplinesc conditiile prevazute la art. 31 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 399/2006, cu modificarile si completarile ulterioare. Baza de calcul al indemnizatiei se constituie numai din veniturile realizate la noul angajator.
Presupunand salariata ca nu se afla in niciuna dintre aceste situatii, angajatorul are obligatia sa ia in calcul veniturile realizate in ultimele 6 luni de la toti angajatorii, mai putin perioada in care s-au suprapus veniturile cu cele realizate la el, in speta mai putin perioada 18.03-20.03.2024.
Un raspuns oferit in iunie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Perioada de probapreaviz. Salariat cu functie de conducereIntrebare: Urmeaza sa incadram in munca o persoana pentru functia de sef de schimb. Acesta va avea atat functie de conducere cat si de executie. Contractul de munca este facut pe perioada nedeterminata. In situatia data perioada de proba este de 90 zile sau 120 zile. Dar perioada de preaviz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Obligatii HR. Angajatori cu peste 50 de salariatiIntrebare: Ce obligatii legale suplimentare are un angajator cu peste 50 de angajati dpdv al dep. HR? Suntem aproape de a depasi acest numar si am dori sa fim pregatiti.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<