Conform dispozitiilor art. 44 alin. (2) din acelasi cod, salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
In consecinta, pe durata delegarii salariatului i se vor acorda toate drepturile stabilite de contractul individual de munca precum si cheltuielile de transport si cazare si o indemnizatie de delegare in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
Potrivit dispozitiilor art. 55 alin. (4) lit.g) din Codul fiscal, sumele primite de angajati pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare a indemnizatiei primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit.
In schimb, sunt impozabile sumele acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice.
Asadar, situatia este diferita in functie de calitatea angajatorului – persoana juridica platitoare sau neplatitoare de impozit pe profit.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
In situatia in care angajatorul este o persoana juridica platitoare de impozit pe profit, indemnizatia primita pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului nu este inclusa in veniturile salariale si nu se impoziteaza, in intelesul impozitului pe venit indiferent de valoarea acordata.
In ceea ce priveste contributiile sociale, conform art. 296 indice 4 alin. (1) lit.m) din Codul fiscal in baza de calcul al contributiilor sociale individuale intra indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice.
Conform prevederilor pct.8 din Normele metodologice de aplicare a art. 296 indice 4 din Codul fiscal, la incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul fiscal.
Avand in vedere cele expuse, in ceea ce priveste indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, distingem 3 situatii:
1) indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, in limita a 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice nu intra in baza de calcul al impozitului si contributiilor sociale datorate asupra veniturilor salariale;
2) indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice intra in baza de calcul al impozitului si contributiilor sociale datorate asupra veniturilor salariale;
3) indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de entitatile platitoare de impozit pe profit indiferent de suma nu intra in baza de calcul a impozitului si contributiilor sociale datorate asupra veniturilor salariale.
Daca se constata ca sumele acordate salariatilor cu titlu de diurna mascheaza, in fapt, venituri salariale, organele fiscale le pot reconsidera drept venituri salariale.