Pentru ca de multe ori se poate crea o confuzie intre ajutorul de inmormantare si cel de deces, am decis sa lamurim cei doi termeni, pentru a nu exista niciun semn de intrebare.
Discutam despre doua ajutoare diferite, asa cum vei vedea si in cele ce urmeaza.
Diferenta dintre ajutor de deces si ajutor de inmormantare
Diferenta dintre ajutorul de deces si ajutorul de inmormantare este data de provenienta acestei sume de bani. Daca in cazul ajutorului de deces, acesta survine de la statul roman, in cazul celui de inmormantare lucrurile stau altfel.
Concret, ajutorul de inmormantare este oferit de angajator, trebuie prevazut in contractul de munca sau in regulamentul intern, unde ar trebui prevazut si modul de calcul de asa maniera incat sa fie deductibil pentru angajator.
Ce este ajutorul de deces
Atunci cand vorbim despre ajutorul de deces ne referim la cel oferit de stat, in cazul decesului unui asigurat, pensionar sau o ruda a acestuia (neasigurata). Acest ajutor de deces tocmai ce a fost majorat la suma la 8.620 lei, iar in cazul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei, conform Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2025.
Cine poate beneficia de ajutor de deces?
Conform Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP) ajutorul de deces se acorda unei singure persoane, care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
- sotul supravietuitor;
- copilul;
- parintele;
- oricare persoana fizica/juridica.
Actele necesare solicitarii ajutorului de deces
- cerere pentru acordarea ajutorului de deces ( anexa nr. 11 la norme);
- certificat de deces, in original si copie;
- act de identitate al solicitantului, in original si copie;
- actele de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte calitatea de sot/sotie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, in original si copie, dupa caz;
- dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, in original;
- adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii, in original, dupa caz;
- act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani, in original, dupa caz;
- dovada calitatii de asigurat in sistemul public de pensii, dupa caz;
- declaratie olografa pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces ca membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, dupa caz;
- procura speciala, dupa caz;
- extras de cont, dupa caz.
...mai multe despre ajutorul de deces si alte situatii particulare cititi AICI.
Ce este ajutorul de inmormantare
Ajutorul de inmormantare este cel acordat de angajator, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, reprezinta un venit neimpozabil in intelesul impozitului pe salarii, potrivit art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.
Reglementari cheie despre ajutorul de deces acordat de angajator
Precizam ca suma nu se declara in formularul 112, iar ajutorul de inmormantare nu intra nici in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, potrivit art. 142 lit. b) din Codul fiscal.
ATENTIE!
In lipsa reglementarii ajutorului de deces in contractul de munca sau regulamentul intern ori desi este reglementat intr-unul dintre aceste documente, ajutorul se acorda in alte conditii decat cele stipulate in aceste documente, acesta va fi TAXABIL cu impozit pe venit si contributii sociale, potrivit specialistilor de la PortalCodulMuncii.
Nu exista niciun plafon maxim legal in ceea ce presupune acordarea ajutorului de inmormantare. De aceea, prin contractul de munca (individual sau colectiv) ori prin regulamentul intern angajatorul trebuie sa stabileasca faptul ca se acorda un ajutor de deces, rudele salariatului pentru decesul carora se acorda ajutorul de deces cum ar fi parinti, copii, etc precum si daca se acorda pentru decesul sotului, sotiei, cuantumul ajutorului de deces (legea nu prevede niciun plafon, etc.).
Pentru angajator, cheltuiala cu acest ajutor este deductibila in limita de 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, conform art 25 alin (3) lit b) din Codul fiscal:
Art. 25: Cheltuieli
(3) Urmatoarele cheltuieli au deductibilitate limitata:
![Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz](https://www.rs.ro/dbimg/product/3046-hartuirea-si-di.png)
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
![Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege](https://www.rs.ro/dbimg/product/3161-contractul-de-m.png)
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
![Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale](https://www.rs.ro/dbimg/product/1563-consilier-ghid-.png)
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
b)cheltuielile sociale, in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii. Intra sub incidenta acestei limite urmatoarele:
1.ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, ajutoarele pentru proteze, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii, ajutorarea copiilor din scoli si centre de plasament;
Ajutorul de deces si cel de inmormantare pot fi cumulate?
Avand in vedere cele enuntate mai sus, putem trage concluzia ca cele doua ajutoare pot fi cumulate, dat fiind faptul ca sunt oferite in circumstante si conditii diferite. Concret, atat ajutorul de deces cat si ajutorul de inmormantare vor fi cumulate si primite de catre persoana indreptatita, respectand legile in vigoare, mentionate in acest articol.