Aveti o divergenta cu unul dintre salariatii dvs.? Ceva legat de neplata unor ore suplimentare, de sanctionarea unei abateri disciplinare, de neacordarea unui concediu de odihna sau chiar de desfacerea contractului de munca?
Toate aceste situatii constituie
litigii de munca si pot ajunge rapid in instanta, unde – surpriza! – puteti descoperi ca i se da dreptate salariatului, din motive pe care nici macar nu le banuiati (adesea pentru ca ati comis un viciu de procedura).
Iata de ce este vital sa fiti familiarizat cu practica instantelor de judecata, cu cele mai frecvente tipuri de conflicte care apar in relatia angajator-salariat si mai ales cu modul cum sunt solutionate aceste conflicte. Va ajuta in acest sens capitolul
„ Litigii de munca” din lucrarea Consilier Codul Muncii, un capitol foarte amplu, care raspunde in detaliu unor intrebari de baza,
detalii AICI >>>
1) Ce este si ce nu este litigiu de munca?
2) Care sunt partile implicate intr-un litigiu de munca?
3) Ce instanta are competenta sa judece litigiul?
4) Care este procedura de urmat in cazul unui litigiu de munca?
In capitolul „Litigii de munca” din Consilier Codul Muncii gasiti explicate in detaliu numeroase spete practice, referitoare la situatii care genereaza adesea conflicte:
a) salariatul refuza sa semneze un act aditional la CIM;
b) salariatul nu este de acord cu criteriile in baza carora a fost selectat pentru a fi trimis in
somaj tehnic;
c) salariatul a fost sanctionat disciplinar si considera ca nu a fost respectata procedura etc.
O intrebare foarte interesanta: puteti avea un litigiu cu un fost salariat?
Intr-adevar, pentru ca un conflict de munca sa fie incadrat ca litigiu de munca este obligatoriu ca intre parti sa existe in vigoare un contract individual de munca, de natura a le conferi participantilor calitatea de angajator si salariat. Dar ce se intampla daca litigiul intervine dupa ce contractul inceteaza? Mai poate fi calificat litigiul ca fiind de munca? Cu alte cuvinte, pot fostii salariati sa participe la conflicte de munca?
In multe situatii, raspunsul este afirmativ. Astfel, constituie litigiu de munca:
- actiunea declansata de fostul salariat ca urmare a neplatii drepturilor salariale de catre angajator, pentru o perioada de timp lucrata;
- actiunea declansata de fostul salariat, parte a unei clauze de neconcurenta, pentru neplata de catre fostul sau angajator a indemnizatiei la care acesta s-a obligat prin respectiva clauza;
- actiunea declansata de catre fostul salariat, al carui contract de munca a incetat cu prilejul unei concedieri colective, pentru nerespectarea de catre angajator a obligatiei prevazute la art. 74 alin. (2) din Codul muncii privind interzicerea angajarii de personal in termen de 45 de zile de la concedierea colectiva etc.
„Consilier Codul Muncii” rezolva orice problema legislativa cu care va confruntati!
„Consilier Codul Muncii” este structurat pe capitole care acopera toate domeniile unde pot aparea conflicte cu angajatii!
Atentie, domeniile enumerate in continuare sunt reglementate foarte stufos de legislatia din Romania, de aceea este foarte posibil sa apara neglijente din partea dvs., care sa duca ulterior la litigii de munca. Consilier Codul Muncii va arata insa cu maxima precizie ce aveti de facut, fara „scapari”care sa va puna mai tarziu in dezavantaj.
Asadar, in Consilier Codul Muncii gasiti informatii complete, trucuri, sfaturi si exemple sugestive din practica, referitoare la:
-Angajare-Concediere-Acordarea concediilor-Continutul contractului individual/colectiv de munca-Demisie-Detasare-Disciplina muncii-Incetarea de drept a CIM-Clauza de neconcurenta-Clauza de mobilitate-Perioada de proba-Preaviz-Registrul de evidenta a salariatilor-Regulamentul intern-Repausul saptamanal obligatoriu-Suspendarea CIM-Timpul de munca/Orele suplimentare-Trecerea intr-o alta munca.
Din cuprinsul actualizarii pe luna aceasta:
- Contributii si impozite - Contributii datorate asupra drepturilor de proprietate intelectuala. Veniturile din alte surse – tratament fiscal. Obligatia de declarare a contributiei la sistemul de sanatate in declaratia unica.
- Contractul de munca al persoanelor cu handicap - Adaptarea rezonabila a locurilor de munca. Decontarea cheltuielilor efectuate de angajatori. Conditii. Cheltuieli eligibile. Modele si solutii. Ce putem face daca ni s-a respins decontarea?
- Salarizarea - Statele de salarii nu se vor mai pastra 50 de ani, ci doar 5 ani. Noi reguli privind salariile din constructii si din agricultura/industria alimentara. Conditiile acordarii de facilitati fiscale si procedura de acordare a acestora. Ce salariati trebuie platiti cu minimum 3.000 lei? Optiunea de plata a cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrate privat. Intrebari si raspunsuri privind salarizarea in constructii si agricultura/industria alimentara.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<