Conform PortalSSM.ro, angajatorul este obligat sa desemneze nominal, prin decizie scrisa, un lucrator sau mai multi care sa se ocupe de activitatile de prevenire si protectie prevazute de lege. Toate aceste activitati se vor consemna in fisa postului lucratorului desemnat, iar angajatorul se va asigura ca lucratorul desemnat are capacitatea, timpul necesar si mijloacele adecvate sa le efectueze.
Lucratorii in cauza se vor desemna in mod exclusiv din randul lucratorilor cu care este incheiat CIM cu norma intreaga. Lucratorul care este desemnat trebuie sa aiba atributii privind securitatea si sanatatea in munca si, cel mult, atributii complementare.
In vederea desfasurarii activitatilor de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime corespunzatoare nivelului mediu de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, respectiv:
1) studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic si
2) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 80 de ore.
Potrivit art. 15 alin (1) pct. 5 din HG nr. 1425/2006 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, intre activitatile de prevenire si protectie pe care angajatorul este obligat sa le organizeze se numara si aceea de a asigura informarea si instruirea lucratorilor in domeniul securitatii si sanantatii in munca.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Conform prevederilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, prin lucrator se intelege persoana angajata de catre un angajator, potrivit legii, inclusiv studentii, elevii in perioada efectuarii stagiului de practica, precum si ucenicii si alti participanti la procesul de munca, cu exceptia persoanelor care presteaza activitati casnice. Lucratorul desemnat face si el parte din aceasta categorie definita de lege.
In concluzie, lucratorul desemnat trebuie instruit din punct de vedere al SSM la fel ca toti ceilalti lucratori.
Potrivit legii, instruirea introductiv-generala a lucratorilor se poate face de catre:
• angajatorul care si-a asumat atributiile din domeniul securitatii si sanatatii in munca; sau
• lucratorul desemnat; sau
• un lucrator al serviciului intern de prevenire si protectie; sau
• serviciul extern de prevenire si protectie.
Instruirea la locul de munca si instruirea periodica se fac de catre conducatorul locului de munca.
Potrivit art. 8 alin (4) din Legea nr. 319/2006, daca in intreprindere si/sau unitate nu se pot organiza activitatile de prevenire si cele de protectie din lipsa personalului competent, angajatorul trebuie sa recurga la servicii externe.
Prin urmare, conform legii, daca angajatorul nu va putea asigura cu personal propriu instruirea tuturor lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, va apela la servicii externe.
Modul de organizare si desfasurare a activitatii de instruire in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor este stabilit prin Ordinul nr. 712/2005 pentru aprobarea Dispozitiilor generale privind instruirea in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor si instruirea in domeniul protectiei civile, emis de ministrul administratiei si internelor, cu modificarile si completarile ulterioare.
Conform Ordinului nr. 712/2005, conducatorii institutiilor publice, patronii si managerii agentilor economici au obligatia sa asigure instruirea intregului personal angajat in munca, in raport cu nivelul de pregatire al salariatilor si in functie de specificul activitatii desfasurate de fiecare unitate.
Atentie! Mentionam ca administratorul institutiei, managerul sau patronul agentului economic va desemna una din urmatoarele categorii de personal pentru a efectua instructaje in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor:
- persoanele cu atributii de conducere in cadrul unitatii, al departamentului, compartimentului sau al sectorului de activitate ori sefii locurilor de munca in care sunt prevazute asemenea instructaje;
- cadrele tehnice din domeniul apararii impotriva incendiilor sau personalul de specialitate in domeniul protectiei civile (inspectori de protectie civila);
- sefii serviciilor voluntare/private de urgenta.
Persoanele desemnate sa realizeze instruirea salariatilor in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor trebuie sa indeplinesca cumulativ urmatoarele conditii:
1) sa fie bine pregatite profesional;
2) sa cunoasca problematica specifica domeniului prevenirii si stingerii incendiilor;
3) sa posede calitati psihopedagogice si atestatele prevazute de lege.
In vederea efectuarii instructajelor in domeniul prevenirii si stingerii incendiilor se vor avea in vedere materialele scrise (proceduri) intocmite de persoanele desemnate si aprobate de conducatorul institutiei, de manager sau de patron.
Sursa: PortalSSM.ro