Sanatatea si securitatea salariatilor trebuie sa constituie o prioritate in politica oricarei firme.In calitate de angajator aveti obligatia sa asigurati accesul salariatilor la serviciul medical de medicina a muncii. Serviciul medical de medicina a muncii poate fi un serviciu autonom organizat de angajator sau un serviciu asigurat de o asociatie patronala, asa incat medicul de medicina a muncii este un salariat, atestat in profesia sa potrivit legii, titular al unui contract de munca incheiat cu un angajator sau cu o asociatie patronala, dupa caz.
Util
Atributiile specifice, modul de organizare a activitatii, organismele de control, precum si statutul profesional specific al medicilor de medicina a muncii sunt reglementate prin Legea nr. 418/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Medicul de medicina a muncii are urmatoarele atributii specifice:
1. stabileste anual un program de activitate pentru imbunatatirea mediului de munca din punct de vedere al sanatatii in munca pentru fiecare angajator;
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Legis Plus Legislatia Muncii
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
2. identifica factorii de risc si participa la actiunile de evaluare a acestora;
3. supravegheaza sanatatea angajatilor pe baza prevederilor legale si a riscurilor profesionale pentru sanatatea angajatilor;
4. organizeaza supravegherea starii de sanatate a angajatilor, concordant cu particularitatile expunerii la factorii de risc;
5. organizeaza primul-ajutor si tratamentul de urgenta si instruieste angajatii cu privire la aplicarea metodelor accesibile lor de prim-ajutor si a procedurilor de urgenta, daca are competenta in acest sens;
6. face recomandari privind organizarea muncii, amenajarea ergonomica a locului de munca, utilizarea in conditii de securitate a substantelor folosite in procesul muncii, precum si repartizarea sarcinilor de munca, tinand seama de capacitatea si aptitudinile angajatilor de a le executa;
7. poate propune angajatorului schimbarea locului de munca sau a felului muncii unor salariati, determinata de starea de sanatate a acestora;
8. participa la stabilirea programelor de sanatate la locul de munca in cadrul comitetului de sanatate si securitate in munca;
9. evalueaza aptitudinea pentru munca in relatie cu starea de sanatate si promoveaza adaptarea muncii la posibilitatile angajatilor;
10. consiliaza angajatorul asupra unei bune adaptari a muncii la posibilitatile angajatului in circumstantele speciale ale unor grupuri vulnerabile: femei gravide, mame in perioada de alaptare, adolescenti, varstnici si persoane cu handicap;
11. intocmeste rapoarte catre angajator, angajati si autoritatile competente, conform legii;
12. poate contribui prin activitatea sa la cunoasterea stiintifica in domeniul sanatatii in munca, respectand principiile etice aplicate in cercetarea medicala;
13. asigura managementul serviciilor medicale de medicina a muncii.