Proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii notarilor publici si a activitatii notariale nr.36/1995 a fost adoptat de Senat la 10 aprilie 2012, cu respectarea prevederilor art.76 alin.(1) din Constitutia Romaniei.
Va informam, asadar, ca potrivit precizarilor incluse in Nota de fundamentare, proiectul a fost elaborat pe baza propunerilor Uniunii Nationale a Notarilor Publici si a solutiilor legislative propuse la nivelul Ministerului Justitiei, in urma constatarii unor disfunctionalitati in activitatea de gestionare a activitatii desfasurate de notarii publici, modificarile propuse vizand aspecte precum:
- unificarea si sistematizarea prevederilor referitoare la competenta notarilor publici, reformularea unor dispozitii din Legea nr. 36/1995 care au creat sau sunt de natura sa creeze probleme in aplicarea practica;
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Portal Codul Muncii
- inserarea unor prevederi pentru asigurarea unei gestionari si evidente mai eficiente a birourilor notarilor publici;
- introducerea in corpul legii a unor dispozitii referitoare la sustinerea examenului de notar-stagiar si a celui de notar public;
- revizuirea textelor referitoare la incetarea si suspendarea calitatii de notar public;
- consolidarea institutiei raspunderii disciplinare in cadrul profesiei;
- modificarea si completarea dispozitiilor referitoare la organizarea, functionarea si atributiile Uniunii Nationale a Notarilor Publici si a Camerelor notarilor publici;
- revizuirea dispozitiilor referitoare la incompatibilitatile stabilite pentru notarii publici.
Printre principalele modificari propuse prin proiectul de act normativ se numara:
a) in ceea ce priveste normele privind competenta notarilor publici:
- reglementarea mai riguroasa a competentei materiale si teritoriale. Astfel, in ceea ce priveste competenta teritoriala, ca regula, notarul public este competent sa indeplineasca acte notariale, in biroul notarial sau in afara sediului biroului, numai in limitele circumscriptiei teritoriale a judecatoriei unde isi desfasoara activitatea;
- cat priveste conflictele de competenta, acestea vor avea ca subiecti notarii publici, iar nu birourile de notari publici, solutie consacrata de legislatia actuala;
- sistematizarea legislatiei in domeniu, prin delimitarea mai clara a actelor ce pot fi indeplinite de notarul public, inclusiv prin inglobarea in cadrul Legii nr. 36/1995 a dispozitiilor din alte acte normative referitoare la competenta generala a notarilor publici de a indeplini anumite acte sau operatiuni specifice profesiei de notar public.
b) in ceea ce priveste dobandirea calitatii de notar public:
- incepand cu anul 2014, examenul pentru dobandirea calitatii de notar public stagiar se va desfasura exclusiv prin intermediul Institutului Notarial Roman, care are competente si in ceea ce priveste formarea profesionala initiala si continua a membrilor profesiei;
- eliminarea conditiei cetateniei romane pentru accesul in profesie, atribuit, potrivit propunerii de reglementare, persoanelor care au cetatenie romana, cetatenia unui stat membru al Uniunii Europenee, apartinand Spatiului Economic European ori sunt cetateni ai Confederatiei Elvetiene;
- o alta masura propusa prin proiect se refera la exercitarea functiei de notar public dupa implinirea varstei de 70 de ani, solutia propusa pentru mentinerea in profesie fiind aceea a dovedirii anuale, pe baza unui aviz medical, a indeplinirii conditiei referitoare la mentinerea capacitatii fizice si psihice necesare exercitarii functiei.
Puteti consulta celelalte modificari propuse in documentul proiectului normativ, asa cum a fost acesta adoptat de Senat.