Avansarea in functie 2019. Procedura, etape si conditii necesare

Mara Dobrin
Mara Dobrin
11 Octombrie 2019
11 Octombrie 2019
Mara Dobrin
Mara Dobrin
avansarea in functie conditiiavansare in functie etapeavansare in functie institutie publicaavansare functie de conducere
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Este demn de mentionat ca propunerea de promovare intr-o functie cu un nivel de studii superior, ca urmare a absolvirii de catre salariat a unor forme de invatamant superior in specialitatea in care isi desfasoara activitatea sau considerata de autoritatea ori institutia publica ca fiind utila pentru desfasurarea activitatii, justificata de necesitatea modificarii fisei de post, se face de catre seful ierarhic superior la cererea salariatului.

Aceasta va fi insotita de copia legalizata a diplomei de licenta, respectiv a diplomei de absolvire sau, dupa caz, de adeverinta care sa ateste absolvirea studiilor, eliberate de o institutie de invatamant superior acreditata, si este aprobata de catre conducatorul autoritatii ori institutiei publice.


ATENTIE!

Promovarea intr-o functie pentru care este prevazut un nivel de studii superior se face numai in masura in care conducatorul autoritatii sau institutiei publice decide ca atributiile din fisa postului sa fie modificate in mod corespunzator.


"Care sunt etapele si documentele in cazul unui proces de avansare in functie? Avansarea se poate face face prin concurs sau prin organizare unui proces intern, cu respectarea procedurii de publicare?"



In cazul in care angajatorul este persoana juridica de drept privat, apreciem ca modalitatea de avansare in functie ar trebui stabilita prin contractul colectiv de munca, prin negocierea directa a partilor sau prin politicile de resurse umane aprobate la nivelul respectivului angajator, cu respectarea principiilor nediscriminarii si transparentei si al publicitatii. Asadar, in domeniul privat, modalitatea de ocupare a posturilor vacante de nivel superior celor detinute se poate realiza conform practicilor interne aprobate la nivelul respectivului angajator si, dupa caz, conform eventualelor prevederi cuprinse in contractul colectiv de munca existent la nivelul unitatii.

In sectorul public, este necesar sa se distinga intre avansarea intr-o functie de conducere sau intr-o functie de nivel superior care presupune un alt nivel al studiilor, tinandu-se cont de regimul juridic al respectivei functii, dupa cum aceasta este functie publica sau functie de natura contractuala.

In aceasta ipoteza, incidente devin dispozitiile art. 30 din Legea nr. 153/2017, ale art. 30 din Codul muncii, republicat, precum si dispozitiile speciale din HG 286/2011 in cazul unei functii contractuale si ale HG 611/2008, in ipoteza unei functii publice.
In cazul in care este vorba despre avansarea intr-o functie publica de conducere, apreciem ca aceasta se poate realiza in conditiile art. 30 din Legea nr.153/2017 coroborate cu cele ale art.92 din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin promovarea cu caracter temporar a unei persoane, functionar public, din interiorul respectivei entitati angajatoare. Aceasta modalitate de exercitare temporara a unei functii publice de conducere are caracter temporar, de maxim 9 luni, in conditiile prevazute de art. 92 din legea anterior citata, pana la organizarea concursului, in conditiile HG 611/2008.

In ceea ce priveste personalul contractual, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 30 din Codul muncii si ale art. 30 din Legea nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere se realizeaza prin numirea temporara a unei persoane angajate/numite care indeplineste conditiile specifice pentru ocuparea functiei de conducere si care nu a fost sanctionata disciplinar, pana la ocuparea prin concurs a postului, daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel.

In perioada in care persoana angajata/numita exercita cu caracter temporar o functie de conducere, aceasta beneficiaza de drepturile salariale aferente functiei de conducere respective.

Ca atare, atat in cazul avansarii intr-o functie publica de conducere, cat si a avansarii intr-o functie contractuala, in sectorul public legiuitorul a reglementat in prima faza posibilitatea ca o anumita functie de conducere vacanta sa poata fi ocupata prin promovarea temporara a unei persoane din interiorul entitatii, pe durata determinata, insa acest lucru se poate realiza numai pana la organizarea unui concurs pentru ocuparea respectivei functii, fie in conditiile HG 611/2008 pentru functia publica, fie HG 286/2011 pentru functia contractuala.

Prin urmare, apreciem ca pentru promovarea temporara intr-o functie de conducere este nevoie de:

- obtinerea avizului ANFP, in cazul functionarilor publici;
- desemnarea prin act adminsitrativ cu precizarea duratei maxime, conform legii, si a drepturilor salariale aferente functiei in care este promovata.



IMPORTANT!

Avansarea intr-o functie pentru care este necesara detinerea unor studii de nivel superior se realizeaza tot in conformitate cu cele doua hotarari de Guvern sus-citate.

Astfel, promovarea intr-o functie contractuala pentru care este prevazut un nivel de studii superior se face prin transformarea postului din statul de functii in care aceasta este incadrat intr-un post prevazut cu studii superioare de scurta sau de lunga durata, al carui grad profesional este imediat superior celui de debutant, cu mentinerea gradatiei avute la data promovarii, ca urmare a obtinerii unei diplome de nivel superior si a promovarii examenului organizat in acest sens, cu respectarea prevederilor art. 41^1, 44 si 45 din HG 286/2011, asadar prin organizarea unui examen de promovare la nivelul unitatii angajatoare.


Legea precizeaza ca promovarea se face prin organizarea unui examen sau concurs, asa ca apreciem ca la nivelul angajatorului este necesar sa se analizeze despre ce tip de avansare este vorba, despre ce tip de functie, ce regim juridic si ce acte nromative sunt aplicabile, urmand ca ulterior acesta sa respecte procedurile prevazute in cele doua hotari de Guvern mentionate.

Etapele promovarii intr-o functie de nivel superior se pot stabili doar in concret, in functie de cazul particular si tipul functiei, insa in toate cazurile, apreciem ca trebuie respectate:

- analizarea indeplinirii de catre respectivul salariat a conditiilor necesare exercitarii unei functii de nivel superior, atat conditii de studii, cat si de vechime;
- intocmirea unui referat de catre conducatorul departamentului in care respectivul salariat isi desfasoara activitatea adresat departamentului de resurse umane;
- demararea de catre departametnul de resurse umane a activitatilor necesare organizarii examentului de promovare sau concursului, in situatia in care mai multe persoane candideaza pentru aceleasi post;
- obtinerea eventualelor avize necesare, cum este de ex. avizul ANFP;
- organizarea efectiva a examenului, selectia dosarelor, sustinerea probelor (scris si interviu);
- intocmirea actelor adminsitrative de numire, cu stabilirea noilor functii, fise de post si drepturi salariale.



Un raspuns oferit de specialistii de la www.PortalCodulMuncii.ro >>>

 
Scapati de AMENZI URIASE urmand regulile de aur pentru procesul de angajare!


Va oferim "Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR" care include procedura completa la angajare si regulile referitoare
la protectia datelor cu caracter personal, detalii AICI >>>

Trebuie sa cunoasteti aceste aspecte si sa le gestionati corect.
Legislatia in vigoare prevede nu mai putin de 143 de contraventii, cu amenzi care variaza intre 300 si 100.000 de lei >>>


NOUTATI din Legislatia muncii

Ati modificat Regulamentul Intern conform noutatilor legislative?


Hotararea Guvernului 970 a  MODIFICAT Regulamentul Intern!

Scapati ACUM de stresul intocmirii Regulamentului Intern!

In lucrarea Regulament Intern. Modele editabile. Legislatie comentata. Studii de caz gasiti modificarile din lege si MODELELE Editabile!

Vezi AICI 10 modele gata redactate de Regulament Intern >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie la TELEMUNCA!
Cazuri practice, solutii si exemple

Descarcati acum GRATUIT Raportul Special

"Noutati privind Regulamentul Intern. TOP 3 Modele de Regulament Intern"

Da, vreau sa primesc revista de Resurse Umane
[x]