Valabil la 12.09.2011
Chiar daca legea prevede in mod clar sa nu fie create discriminari intre angajatii temporari si cei angajati cu CIM pe perioada determinata, exista situatii in care angajatorii exercita abuzuri si incalca drepturile angajatilor temporari sau invers. Trebuie insa stiut ca acest fapt poate fi evitat atunci cand angajatorul isi cunoaste obligatiile pe care le are de indeplinit fata de un salariat cu CIM pe perioada determinata sau in calitate de utilizator de munca temporara.
Se considera ca in situatia data este relevanta definitia agentului de munca temporara ca fiind societatea comerciala, autorizata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, care pune provizoriu la dispozitia utilizatorului personal calificat si/sau necalificat, pe care il angajeaza si il salarizeaza in acest scop.
In schimb, salariatul temporar este persoana incadrata la un angajator agent de munca temporara, pus la dispozitia unui utilizator pe durata necesara, in vederea indeplinirii unor anumite sarcini precise si cu caracter temporar. Utilizatorul este angajatorul caruia agentul de munca temporara ii pune la dispozitie un salariat temporar, pentru indeplinirea anumitor sarcini precise si cu caracter temporar.
In ceea ce priveste obligatiile angajatorului fata de salariatii cu CIM pe perioada determinata sau in calitate de utilizator de munca temporara, se face precizarea ca inainte de inceperea activitatii, acesta va trebui sa isi informeze salariatii asupra:
- calificarilor profesionale, aptitudinilor personale sau serviciilor medicale profilactice pe care activitatea respectiva le presupune;
40 Modele de Regulament Intern
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
- riscurilor majore specifice locului de munca.
De asemenea, angajatorul trebuie sa asigure fondurile si conditiile efectuarii tuturor serviciilor medicale profilactice necesare pentru supravegherea sanatatii salariatilor, precum si conditiile prin care fiecare salariat sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si de instructiuni de lucru specifice locului de munca si postului sau, in urmatoarele situatii:
- la angajare;
- la schimbarea locului de munca;
- la introducerea unui nou echipament de munca sau a unor modificari ale echipamentului existent;
- la introducerea oricarei noi tehnologii sau proceduri de lucru;
- la executarea unor lucrari speciale.
Angajatorul mai are obligatia de a informa persoanele cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca si/sau serviciile externe cu privire la angajarea sau utilizarea in cadrul organizatiei a unor astfel de salariati. In calitate de utilizator de munca temporara, angajatorul are in plus obligatia de a informa agentul de munca temporara asupra caracteristicilor specifice postului, in special privind calificarea necesara si conditiile concrete de munca.