Modalitatea prin care o persoana poate avea calitatea de administrator al unei societati cu raspundere limitata este stabilita prin Legea nr. 31/1990 privind societatile, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, la art. 197 alin. (1) din Legea 31/1990 se prevede ca societatea cu raspundere limitata este administrata de unul sau mai multi administratori, asociati sau neasociati, numiti prin actul constitutiv sau de adunarea generala.
De asemenea, exercitarea activitatilor administratorului cu obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege (art. 72).
Mandatul administratorului poate fi neremunerat sau remunerat - caz in care trebuie incheiat un contract de mandat care sa contina si cuantumul remuneratiei. Remuneratia administratorului reprezinta venit asimilat, din punct de vedere al regulilor de impunere, cu venitul din salarii conform prevederilor art. 76 alin. (2) lit. o) din Legea nr. 227/2015 Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru remuneratia stabilita prin contractul de mandat se datoreaza aceleasi contributii sociale si impozit pe venit ca in cazul salariului.
Astfel, persoana care este asociat si administrator precum si persoana care este numai administrator vor putea presta, fara incheierea unui contract de munca, numai acele atributii reglementate in actul constitutiv al societatii.
Pentru a intelege mai bine situatia, am ales drept punct de plecare un studiu de caz analizat si explicat de expertii de la PortalCodulMuncii:
"In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori (unul este si asociatul unic) ce tin de obiectul de activitate al societatii (transport alternativ-Bolt) fara sa detina CIM sau contract de administrare?"
Raspunsul specialistului:
Cum societatea este una de transport, asociatul administrator si administratorul nu ar putea presta activitati de transport fara incheierea unui contract individual de munca.
Din punct de vedere al incadrarii activitatii, organul fiscal poate face incadrarea in activitate dependenta sau independenta.
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Noua lege a pensiilor Ghid practic
O activitate este considerata independenta daca cel putin 4 din criteriile prevazute la art. 7 pct. 3 din Codul fiscal sunt indeplinite. Criteriile de la art. 7 pct. 3 sunt:
3.1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
3.2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3.3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
3.4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
3.5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
3.6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
3.7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii;
In consecinta, daca activitatea este independenta in sensul daca cel putin 4 dintre criteriile de mai sus sunt indeplinite, se incheie contract de prestari servicii cu PFA. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca.
GHIDUL 250 de modele de fise de post, EDITABILE, toate continand criterii de evaluare a performantelor va ajuta acum sa organizati, gestionati si evaluati mai usor munca angajatului dvs, detalii AICI >>>
In cadrul unui SRL chiar daca se incheie contract de administrare in temeiul acestuia administratorul/administratorii ar putea avea numai acele atributii reglementate in actul constitutiv al societatii.
Un raspuns oferit in octombrie 2024, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.