O societate comerciala a avut salariati in somaj tehnic conf. OUG 30/2020. Unii angajati doresc sa isi caute alt loc de munca si astfel, de comun acord, se hotaraste incetarea contractele de munca cu acordul partilor art. 55 b). Exista precizari legate de desfacerea contracului de munca dupa somajul tehnic conf. OUG 30/2020?
Raspunsul specialistului:
Pot inceta contractele de munca ale salariatilor care au fost in somaj tehnic neexistand o prevedere care sa-l oblige pe angajator sa nu fie de acord cu incetarea raporturilor de munca.
Cu privire la obligatia angajatorului de a pastra salariatul in unitate inca 6 luni de la reluarea activitatii, prin OUG 30/2020, s-a renuntat la aceasta prevedere.
Consilier Codul Muncii - Varianta Stick
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Initial in proiectul OUG 30/2020 continutul art. XI alin. (2) a fost urmatorul:
(2) Angajatorii care beneficiaza de prevederile alin. (1) au obligatia sa mentina raporturile de munca ale persoanelor in cauza pe o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii dupa suspendarea raporturilor de munca conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare.
La data de 30 martie a.c. OUG 32/2020 a modificat textul art. XI alin. (2) al OUG 30/2020.
Astfel:
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate, si detin certificatul de situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, prevazut la art. 12 din anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei. Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri elibereaza certificatul de situatii de urgenta conform metodologiei aprobate prin ordin;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Conform OUG 32/2020, publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020, art. XI alin. (2) are urmatoarea structura:
(2) De prevederile alin. (1) beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusul SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe epropria raspundere a angajatorului.
Asadar, obligatia angajatorului de a mentine raporturile de munca ale persoanelor ale caror raporturi de munca au fost suspendate conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii a fost eliminata inca de la aparitia OUG 30/2020.
In temeiul art. 65 alin.(1) din Codul muncii, angajatorul poate desfiinta postul daca desfiintarea este o cauza reala si serioasa si nu are legatura cu persoana salariatului. Angajatorul trebuie sa respecte termenul de preaviz de minimum 20 de zile lucratoare precum si intreaga procedura a concedierii individuale sau colective, dupa caz.
Asa cum este prevazut acum angajatorul nu este supus vreunei sanctiuni pentru concedierea salariatilor sau incetarea contractelor cu acordul partilor daca respecta procedura legala.
Raspuns oferit de Gabriela Dita, consilier juridic, pentru PortalCodulMuncii.ro
Pentru consultanta specializata si spete similare va recomandam PortalCodulMuncii.ro >>