Va reamintim ca, la art. 85 alin.(1) din Legea 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se precizeaza ca angajatorii care incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, someri in varsta de peste 45 de ani, someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, someri de lunga durata sau tineri NEET primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma in cuantum de 2.250 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.
Aceasta facilitate se acorda angajatorilor in situatia in persoanele din categoriile mentionate sunt inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
Procedura completa pe care trebuie s-o urmati atunci cand faceti angajari! Etape obligatorii si greseli frecvente! Informatii esentiale in lucrarea "Procedura completa la angajre. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri HR", detalii AICI >>>
Beneficii angajare din somaj - ce avantaje au angajatorii?
Angajarea somerilor este stimulata prin aceea ca, potrivit art. 93 din
Legea somajului nr. 76/2002, cu modificarile ulterioare, angajatorii care incadreaza in munca persoane din randul somerilor, pe care le mentin in activitate pe o perioada de cel putin 6 luni de la data angajarii, beneficiaza de reducerea sumei reprezentand contributia de 5% datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj, potrivit legii.
Reducerea contributiei se acorda incepand din anul fiscal urmator, pentru o perioada de 6 luni, si consta in diminuarea sumei datorate lunar cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat din numarul mediu scriptic de personal incadrat cu contract individual de munca din anul respectiv.
In plus, angajarea unor categorii speciale de someri cu grad scazut de angajabilitate, tinerii NEET, absolventii sau tinerii cu risc de marginalizare sociala se bucura, dupa cum vom vedea, de facilitati speciale.
Conform art. 85 din Legea 76/2002:
Art. 85
(1) Angajatorii care incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, someri in varsta de peste 45 de ani, someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, someri de lunga durata sau tineri NEET primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma in cuantum de 2.250 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.
(2) De facilitatile prevazute la alin. (1) beneficiaza si angajatorii care, in raport cu numarul de angajati, si-au indeplinit obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca persoane cu handicap, precum si angajatorii care nu au aceasta obligatie legala, daca incadreaza in munca pe durata nedeterminata persoane cu handicap si le mentin raporturile de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.
(3) Facilitatile prevazute la alin. (1) si (2) se acorda angajatorilor si in situatia in care, in perioada acordarii acestora sau in cea in care exista obligatia legala de mentinere a raporturilor de munca, persoanele beneficiare nu mai au statut de parinte unic sustinator al familiei monoparentale sau statut de persoana cu handicap, dupa caz.
V-am pregatit o lucrare de exceptie – Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR – care sintetizeaza eficient fiecare informatie relevanta atunci cand faceti angajari, detalii AICI >>>
(4) Angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alin. (1) si (2) anterior termenului de 18 luni sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana pentru care a incetat raportul de munca sau de serviciu anterior termenului mentionat, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, daca incetarea acestora a avut loc din motivele prevazute la art. 83 alin. (2).
(5) Angajatorii care incadreaza in munca, potrivit legii, someri care, in termen de 5 ani de la data angajarii, indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta, daca nu indeplinesc conditiile de a solicita pensia anticipata partiala, beneficiaza lunar, pe perioada angajarii, pana la data indeplinirii conditiilor respective, de o suma in cuantum de 2.250 lei.
Ce angajatori NU vor beneficia de facilitatile pentru incadrarea somerilor?
(6) Nu beneficiaza de facilitatile prevazute la alin. (1), (2) si (5):
a) angajatorii care in ultimii 2 ani au fost in raporturi de munca sau de serviciu cu persoanele angajate din categoriile prevazute la alin. (1), (2) si (5);
b) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este detinuta de una sau mai multe persoane fizice sau juridice care au calitatea de administrator/asociat la alti angajatori care au beneficiat de cel putin una dintre facilitatile prevazute la art. 80 si la alin. (1), (2) si (5) pentru persoanele in situatia carora raporturile de munca cu angajatorul care a beneficiat de facilitati au incetat prin
demisie sau ca urmare a acordului partilor, conform prevederilor legale, in ultimii 2 ani;
c) angajatorii care la data solicitarii acordarii facilitatii se afla in situatia de insolventa, in procedura de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, dizolvare, lichidare ori administrare speciala, care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora.
d) angajatorii la care calitatea de administrator/asociat este detinuta de una sau mai multe persoane fizice care sunt rude sau afini pana la gradul IV inclusiv cu persoanele care au calitatea de administrator/asociat la alti angajatori care au beneficiat de cel putin una dintre facilitatile prevazute la art. 80 si la alin. (1), (2) si (5) pentru persoanele in situatia carora raporturile de munca cu angajatorul care a beneficiat de facilitati au incetat prin demisie sau ca urmare a acordului partilor, conform prevederilor legale, in ultimii 2 ani.
Agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a identifica locurile de munca vacante la angajatori si a le face cunoscute persoanelor in cautarea unui loc de munca. De aceea, legea instituie obligatia angajatorilor de comunicare a locurilor de munca vacante.
Pentru somerii care beneficiaza de indemnizatii de somaj, in conditiile prevazute de
Legea nr. 76/2002, participarea la serviciile de mediere, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrati, este obligatorie in conformitate cu dispozitiile art. 61 alin. (1)
din Legea nr. 76/2002.
Somerii care nu beneficiaza de indemnizatii de somaj trebuie sa depuna o cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca pentru a fi luati in evidenta in vederea medierii si, in cazul neincadrarii in munca, sa reinnoiasca cererea la 6 luni.
In cazul in care agentiile pentru ocuparea fortei de munca pot oferi, in urma procedurii de mediere, un loc de munca corespunzator pregatirii profesionale si nivelului studiilor, se va emite o dispozitie de repartizare, in vederea prezentarii persoanei in cautarea unui loc de munca, inregistrata in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, la angajator, pentru a participa la selectia organizata de acesta, cu respectarea prevederilor legale, pentru ocuparea unui loc de munca vacant.
Obligatii angajatori pentru incadrarea in munca a somerilor
Ulterior participarii persoanei repartizate la selectia pentru post, angajatorul va transmite catre agentia de ocupare a fortei de munca instiintarea privind incadrarea sau neincadrarea in munca a persoanei repartizate prin dispozitie.
Asadar, incadrarea in munca a somerilor se face pe baza repartizarii facute de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca prin dispozitia de repartizare, document obligatoriu conform prevederilor legale in vigoare.
In situatia in care un angajator incadreaza in munca someri care beneficiaza de indemnizatie de somaj, el are obligatia de a anunta agentia de ocupare a fortei de munca la care este inregistrat beneficiarul indemnizatiei de somaj, in termen de cel mult 3 zile de la data angajarii (art. 41 alin. (2)
Informarea agentiei de somaj se face printr-o notificare simpla transmisa de angajator, in care sunt mentionate datele de identificare ale beneficiarului indemnizatiei de somaj si data de incepere a activitatii acestuia, potrivit contractului individual de munca incheiat.
Aflati zeci de prevederi legislative mai putin cunoscute din lucrarea „Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR”, detalii AICI >>>
Nerespectarea acestei obligatii de catre angajator constituie contraventie, potrivit dispozitiilor art. 113 lit. e) si art. 114 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 76/2002, fiind sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Contravenientul poate achita, in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau a comunicarii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, jumatate din minimul amenzii prevazute de lege (2.500 lei), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-
verbal (Legea nr. 203/2018 – in vigoare de la 1 ianuarie 2019).
Daca viitorul salariat declara ca nu beneficiaza de indemnizatie de somaj, recomandam ca angajatorul sa ii solicite acestuia sa dea o declaratie pe proprie raspundere in scris prin care sa declare ca nu beneficiaza de indemnizatie de somaj.