OUG nr. 30 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 231/21.03.2020.
Iata care sunt principalele prevederi, explicate de consultantul fiscal Ionut Jinga pentru
PortalContabilitate.ro:
1. Modificari la Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor
zile libere parintilor
a. Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant unde acestia sunt inscrisi.
b. NU pot beneficia de zilele libere persoanele aflate in concediu de odihna /fara plata
somaj tehnic, cele aflate in concediu pentru ingrijirea copilului, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati in intretinere.
c. Cererea pentru acordarea zilelor libere va fi insotita de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor si de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni, potrivit Legii nr. 19/2020, si nici nu se afla in niciuna din situatiile descrise mai sus.
d. In ceea ce priveste modul de plata a zilelor libere acordate parintilor, s-a stabilit ca pentru fiecare zi libera, angajatorul acorda parintelui o indemnizatie in cuantum de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat.
Indemnizatia este asimilata veniturilor din salarii si supusa impozitarii si platii contributiilor, conform Codului Fiscal.
e) Angajatorii pot cere numai indemnizatia neta!! incasata efectiv de parinte.
f) Procedura de decontare catre angajator a sumelor necesare pentru plata indemnizatiei pentru zilele libere acordate parintilor va aparea prin HG in 30 de zile de la intrarea in vigoare a Legii 19/2020, adica pana la 17 aprilie 2020)
2. Sprijin de la stat sub forma subventionarii somajului tehnic
- In timpul starii de urgenta, pentru perioada suspendarii contractului individual de munca din initiativa angajatorului (art. 52 alin. 1 lit. c din Codul muncii!!!! Atentie pentru REVISAL!!!), in cazul intreruperii temporare a activitatii, indemnizatia de care beneficiaza salariatii va fi suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj. Nivelul indemnizatiei va fi de minimum 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat platit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 (5429 lei *75% =4.072 lei)
Indemnizatia se acorda astfel:
a. pentru companii care intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor autoritatilor publice, subventia se va acorda in baza unui certificat pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri.
b. pentru companii care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19 si nu au capacitatea financiara de a achita plata tuturor salariilor angajatilor lor, este vorba de companii cu incasari diminuate in luna anterioara, cu cel putin 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020!!!,subventia se va acorda in baza unei declaratii pe propria raspundere in care specifica diminuarea incasarilor si faptul ca angajatorul nu are capacitate financiara pentru a plati toti salariatii.
ATENTIE!
Angajatorii pot beneficia de plata indemnizatiei prevazuta pentru cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active(!!!) la data intrarii in vigoare ordonantei.
Indemnizatia primita (in ambele situatii) este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale obligatorii potrivit Codului fiscal. Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit , a CAS, si CASS aferente indemnizatiei, se efectueaza de angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
!!!NU se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca (pentru indemnizatia de 75%).
Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie, din bugetul asigurarilor pentru somaj, se face in cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor, prin posta electrinica la AJOFM sau agentia de ocupare a fortei de munca a municipiului Bucuresti.
Continutul documentatiei care trebuie depuse:
- cerere (modelul cererii este prezentat in OUG 30/2020)
- lista persoanelor care beneficiaza de indemnizatie
Documente se depun in luna curenta pentru plata indemnizatiilor din luna anterioara.
Mai multe despre somajul tehnic, reglementat prin OUG 30/2020, puteti citi si
AICI!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii efectuare concediu paternalIntrebare: Avem un coleg la care i+a nascut sotia in luna Noiembrie. Cat timp are acest coleg la dispozitie pentru a beneficia de concediul paternal si de concediul de puericultura deoarece a facut acest curs.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incadrare in munca persoana cu handicap cu norma de lucru mai mica de 8 ore pe zi. SalariuIntrebare: Va rugam sa ne ajutati urgent cu un raspuns la urmatoarea intrebare. Avem un angajat incadrat in grad de handicap mediu. Are recomandare de reducere a programului de lucru la 6 ore. Va rugam sa ne comunicati daca se poate reduce programul de lucru, cu mentinerea salariului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<