Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati (broker de asigurari) cu doi angajati. Un angajat ocupa functia de administrator cu contract de munca pe perioada nedeterminata, timp de lucru 8 ore, iar al doilea angajat are functia de director cu contract de munca pe perioada nedeterminata si timp de lucru de 8 ore.
Vom stabili daca societatea poate incheia cu acesti angajati contracte de comision brokeraj, precum si ce contributii vor fi platite de societate pentru aceste contracte avand in vedere ca aceste persoane au contracte individuale de munca.
Conform art. 2.043 din Codul civil, contractul de comision este mandatul care are ca obiect achizitionarea sau vanzarea de bunuri ori prestarea de servicii pe seama comitentului si in numele comisionarului, care actioneaza cu titlu profesional, in schimbul unei remuneratii numita comision.
Asadar, textul de lege prevede ca, comisionarii sunt persoane care actioneaza cu titlu profesional.
Art. 8 alin. (1) din Codul civil stabileste ca notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 din Codul civil include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil.
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Prin urmare, comisionarii au obligatia de a se autoriza anterior inceperii activitatii sis a incheie contractele in calitate de persoane fizice autorizate. Pentru veniturile obtinute din contractele astfel incheiate nu se retin, declara si platesc contributii sociale de catre societate. Declararea si plata contributiilor sociale datorate revin in sarcina comisionarului.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcodulmuncii.ro