Conventia civila de prestari servicii poate fi incheiata pentru efectuarea unor activitati ce au caracter intamplator sau ocazional si care exclud subordonarea prestatorului fata de platitorul venitului.
In prezent, reglementarea legala a contractelor civile de prestari servicii, cunoscute in practica si sub denumirea de conventii civile, este data de art. 1.851 din Noul Cod Civil, potrivit caruia contractul de antrepriza este contractul prin care antreprenorul se obliga ca, pe riscul sau, sa execute o anumita lucrare, materiala ori intelectuala, sau sa presteze un anumit serviciu pentru beneficiar, in schimbul unui pret.
Astfel, prestarea unui serviciu, executarea unei anumite lucrari, materiale ori intelectuale se pot realiza de catre o persoana fizica neautorizata in baza art. 1.851 din Noul Cod civil.
O persoana fizica neautorizata va putea sa execute o lucrare materiala ori intelectuala sau sa presteze un serviciu in baza art. 1851 din Codul civil numai cu titlu ocazional.
Conventia civila nu are o durata determinata, insa caracterul activitatii trebuie sa fie cu titlu ocazional.
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Pentru incheierea unei conventii civile este necesara indeplinirea conditiilor care stau la baza incheierii oricarei conventii civile astfel cum au statuat, in practica, organele fiscale mentionate mai sus.
Totodata, contractele de prestari servicii trebuie sa respecte criteriile care definesc preponderenta existentei unei activitati independente stabilite de pct. 19 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal:
- libera alegere a desfasurarii activitatii;
- libera alegere a programului de lucru;
- libera alegere a locului de desfasurare a activitatii;
- riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul;
- activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti.
Asadar, veniturile din conventii civile sunt tratate incepand cu anul 2011, indiferent de optiunea catre impozit anticipat sau final, drept venit din activitati independente potrivit art.521 din Codul fiscal.
Incheierea unui contract civil de natura celor reglementate la art. 52 din Codul fiscal este posibila doar in situatia desfasurarii unor activitati cu caracter pur intamplator.
In plus, activitatea desfasurata in baza unei conventii civile trebuie sa nu indeplineasca criteriile unei activitati dependente prevazute la art. 7 pct. 2.1 din Codul fiscal respectiv:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.
Numai daca activitatea este intamplatoare si nu indeplineste niciunul dintre criteriile mentionate apreciem ca se poate incheia o conventie civila.
Daca insa activitatea se desfasoara dupa un program (de exemplu ditribuirea pliantelor intre orele 8.00 – 16.00 in locatia … in urmatoarele conditii …..) atunci se va incheia un contract individual de munca cu timp partial pe durata determinata daca sunt indeplinite conditiile incheierii contractului pe durata determinata. Procedand astfel nu mai sunteti expusi riscului reconsiderarii activitatii de organele fiscale.
Cu privire la reconsiderarea activitatii independente facem urmatoarele precizari:
In Monitorul Oficial nr. 499 din 7 iulie 2015 a fost publicata Legea 187/2015 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 6/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Una dintre modificarile Codului fiscal prevazute de acest act normativ priveste calificarea unei activitatati in dependenta sau independenta.
Codul fiscal definea, anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 187/2015, criteriile activitatii independente iar in prezent, ca urmare a modificarilor, sunt indicate criteriile de identificare a muncii independente, urmand ca activitatea dependenta sa fie considerata aceea care nu este caracterizata de aceste criterii.
Totodata, ca urmare a modificarilor, a fost abrogata exceptia conform careia profesiile liberale si drepturilor de autor nu pot fi reincadrate in activitate dependenta. Asadar, pe viitor si aceste categorii de activitati vor putea fi reincadrate in activitati dependente daca nu indeplinesc conditiile muncii independente asa cum ele sunt in prezent definite.
Codul fiscal in forma modificata defineste munca independenta ca fiind orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin 4 dintre urmatoarele criterii:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru.
Raportul de munca dependenta se caracterizeaza prin subordonarea salariatului fata de angajator. Subordonarea presupune respectarea programului de lucru stabilit de angajator. Locul muncii si modul de desfasurare a activitatii sunt stabilite de la incheierea contractului individual de munca de comun acord intre cele doua parti, angajator si salariat.
Dupa incheierea contractului individual de munca, modificarea oricaruia dintre aceste elemente se va mai putea face, de regula, numai cu acordul ambelor parti, deoarece modificarea unilaterala a contractului individual de munca nu este posibila, cu unele exceptii expres stabilite de Codul muncii.
In cazul muncii independente, prestatorul are libertatea de a alege cand si in ce loc asi desfasoara activitatea.
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti.
De remarcat, in legatura cu modalitatea in care este reglementat acest criteriu este faptul ca prestatorul trebuie sa aiba doar posibilitatea de a desfasura activitati pentru mai multi beneficiari. Aceasta inseamna ca, in concret, prestatorul nu trebuie sa desfasoare actvitivitati pentru mai multi clienti ci doar sa aiba aceasta posibilitate. Or, in realitate, acest criteriu nu reprezinta un criteriu de independenta intrucat si in cazul muncii dependente salariatul are posibilitatea de a cumula mai mult functii.
In acest sens, art. 35 alin. (1) din Codul muncii stabileste ca, orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea.
Asadar, cumulul de functii, in cadrul muncii dependente este posibil atat la acelasi angajator cat si la angajatori diferiti.
In vederea dovedirii indeplinirii acestui criteriu, intr-un contract de prestari servicii nu se va stabili o clauza de exclusivitate. Din contra, se va stabili ca prestatorul de servicii are libertatea sa desfasoare activitatea pentru mai multi clienti.
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea.
Un salariat nu isi asuma riscuri in executarea contractului individual de munca spre deosebire de prestatorul de servicii care isi asuma riscurile ce decurg din desfasurarea activitatii sale. Spre exemplu, prestatorul de servicii isi asuma riscul incapacitatii temporare de munca fapt pentru care, el trebuie sa se asigure in nume propriu pentru concedii si indemnizatii spre deosebire de salariat al carui risc privind incapacitatea temporara de munca este suportat de angajator.
Prin urmare, beneficiarul muncii independente nu suporta indemnizatia de incapacitate temporara de munca a prestatorului in timp ce angajatorul suporta o parte a acestei indemnizatii.
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara.
Acest criteriu este indeplinit daca activitatea este prestata prin utilizarea de catre prestator a bazei materiale proprii, cum ar fi autoturismul propriu, biroul propriu, echipamente proprii acestea nefiind puse la dispozitie de catre beneficiarul muncii.
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective.
Aceste criterii se refera la profesiile libere intrucat in cazul acestor profesii intalnim un corp sau ordin profesional cu ordin de reprezentare. Sunt considerate venituri din profesii libere veniturile obtinute din prestari de servicii cu caracter profesional, desfasurate in mod individual sau in diverse forme de asociere, in domeniile stiintific, literar, artistic, educativ si altele, de catre: medici, avocati, notari publici, executori judecatoresti, experti tehnici si contabili, contabili autorizati, consultanti de plasament in valori mobiliare, auditori financiari, consultanti fiscali, arhitecti, traducatori, sportivi, arbitri sportivi, precum si alte persoane fizice cu profesii reglementate desfasurate in mod independent, in conditiile legii.
Persoanele care obtin astfel de venituri fac parte din organisme profesionale cum sunt, spre exemplu: Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati, Uniunea Nationala a Notarilor Publici, Uniunea Avocatilor din Romania, Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, Camera Auditorilor Financiari din Romania, Colegiul Medicilor, Camera Consultantilor Fiscali etc.
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Posibilitatea prestatorului de a angaja propriii salariati constituie un criteriu de determinare a muncii independente care nu poate genera confuzii. Astfel, contractul individual de munca are un caracter personal, se incheie de angajator in considerarea pregatirii profesionale, a aptitudinilor, calitatilor si abilitatilor salariatului si a exeperientei acestuia in munca. Prin urmare, in cadrul muncii independente, salariatul nu isi poate angaja salariati sau sa isi delege atributiile altor persoane pentru prestarea activitatii la care s-a angajat prin incheierea contractului individual de munca.
De aceea activitatea dependenta trebuie sa fie prestata personal de salariat in timp ce prestatorul poate presta activitatea independenta prin alte persoane cum sunt proprii salariati sau subcontractori.
Conventia civila a fost eliminata din Codul muncii, prevederi cu privire la impozitare s-au pastrat insa in Codul fiscal. Prin Legea 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015 nu se mai regaseste notiunea de conventie civila.