Contractul de intermediere. Ce OBLIGATII va avea platitorul? Se va plati CASS sau impozit pe venit?

Contractul de intermediereContractul de intermediere obligatiiContractul de intermediere impozit pe venit
Contractul de intermediere. Ce OBLIGATII va avea platitorul? Se va plati CASS sau impozit pe venit?
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

"Administratorul a incheiat un Contract de intermediere cu o persoana fizica neautorizata pe 12 luni prin care acestuia ii revine un procent de 8% din vanzarea neta a unei lucrari. S-a convenit sa i se opreasca contributiile pentru CASS din suma bruta. Este corect? Pentru astfel de contracte de intermediere nu se opreste doar un impozit pe venit de 10% si nu trebuie sa apara pe statele de plata?"
 
Raspunsul specialistului:
 
 
In primul rand, activitatea de intermediere trebuie sa fie prestata de o persoana fizica autorizata. Persoana fizica din situatia expusa are calitatea de comisionar.
 
Conform art. 2043 din Codul civil, contractul de comision este mandatul care are ca obiect achizitionarea sau vanzarea de bunuri ori prestarea de servicii pe seama comitentului si in numele comisionarului, care actioneaza cu titlu profesional, in schimbul unei remuneratii numita comision.
Asadar, textul de lege prevede ca, comisionarii sunt persoane care actioneaza cu titlu profesional.
 
Art. 8 alin. (1) din  Legea 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil  stabileste ca notiunea "profesionist" prevazuta la art. 3 din Codul civil include categoriile de comerciant, intreprinzator, operator economic, precum si orice alte persoane autorizate sa desfasoare activitati economice sau profesionale, astfel cum aceste notiuni sunt prevazute de lege, la data intrarii in vigoare a Codului civil.
 
Prin urmare, comisionarii au obligatia de a se autoriza anterior inceperii activitatii si sa incheie contractele in calitate de persoane fizice autorizate.
Desi nu este legal, avand in vedere ceea ce am expus mai sus, daca totosi s-a incheiat un astfel de contract, venitul obtinut in baza acestuia este un venit din alte surse (asa sunt incadrate veniturile realizate de persoane fizice neinregistrate fiscal).
 
Conform art. 114 alin.(1) lit. g) din Codul fiscal:
 
Art. 114: Definirea veniturilor din alte surse
 
(1)Venituri din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind impozabile, care nu se incadreaza in categoriile prevazute la art. 61 lit. a)-h), altele decat veniturile neimpozabile in conformitate cu prezentul titlu.
 
(2)In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:
 
g)veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
 
Conform Titlului IV, Capitolul X, punct 34, alin. 2 din Normele metodologice aprobate prin  HG nr. 1/2016 in veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alineat (2) litera g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente" si cap. VII "Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura" din titlul IV al Codului fiscal.
 
Art. 115 din acelasi act normativ stabileste astfel:
 
Art. 115: Calculul impozitului si termenul de plata
(1)Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 114 alin. (2) lit. l) si m).
In consecinta, impozitul pe venit se retine la sursa de platitor. Acest impozit se declara in declaratia 100 si in declaratia 205.
Platitorul nu retine contributii sociale.
 In cazul veniturilor din alte surse, contributia la sistemul de sanatate nu se retine si declara de platitor.
 
Conform art. 170 din Codul fiscal:
 
Art. 170: Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h)
(1) Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (4), daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.
(2) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h), dupa cum urmeaza:
 
a) venitul net/brut sau norma de venit din activitati independente, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz;
b) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
c) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevederilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
d) venitul brut, venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
e) venitul si/sau castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele incasate, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele incasate, distribuite incepand cu anul 2018;
f) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
g) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.
(3) La incadrarea in plafonul prevazut la alin. (2) nu se iau in calcul veniturile neimpozabile, prevazute la art. 93 si 105.
(4) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b)-h) o reprezinta:
 
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Rezulta ca, persoana fizica datoreaza CASS daca realizeaza cumulat din veniturile mai sus prevazute cel putin 6 salarii de baza minine brute pe tara (18.000 lei)
 
Baza de calcul al CASS este de:
 
- 6 salarii de baza minime brute pe tara (18.000 lei), daca veniturile realizate sunt cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara ( 18.000 – 36.000);
- 12 salarii minime brute pe tara (36.000 lei), daca veniturile realizate sunt cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
- 24 de salarii minime brute pe tara (72.000 lei),  daca veniturile realizate sunt cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Daca persoane fizica datoreaza CASS depune declaratia unica.
 
Un raspuns oferit de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
 

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Contractul de intermediereContractul de intermediere obligatiiContractul de intermediere impozit pe venit

Data aparitiei: 19 Septembrie 2023
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Contractul de intermediere. Ce OBLIGATII va avea platitorul? Se va plati CASS sau impozit pe venit? Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Acordarea deducerilor personaleIntrebare: Avem urmatoarea situatie, un angajat care are salariu de incadrare de 10257 si o persoana in intretinere copil de 1 an, ore lucrate in luna 96 in valoare de 4103 , CM neimpozabil cod boala 08 -64 ore in valoare de 5053, Tichete de masa 280 lei, Alte sume 156. Venit brut 9592. Intrebarea este daca aceasta persoana beneficiaza deducere? Daca ne raportam la venitul brut atunci persoana nu beneficiaza de deducere, daca ne raportam la Venitul brut impozabil atunci beneficiaza de deducere. La care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Angajare salvamar cu program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore libereIntrebare: La solicitarea salariatilor si cu acceptul acestora se poate accepta un program de lucru de 16 ore urmat de 48 de ore de sau minim 32 libere? motivatia este lipsa de personal calificat pe piata muncii - (salvamar)
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


    Descarca GRATUIT
    “Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

    exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
    Rentrop ∧ Straton

     

     

    Atentie la Controalele ITM!

    Descarcati gratuit Raportul Special

    "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
    Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


     

     

     
     
     



     
    Atentie la Controalele ITM!
    Descarcati gratuit Raportul Special

    "Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
    [x]