In vederea suplimentarii sumelor achitate bugetului general consolidat, Administratia identifica permanent solutii de extindere a bazei de impozitare sau de eliminare a prevederilor prin care sunt prevazute exceptii. Pentru a nu-si atrage nemultumirea contribuabililor, administratia realizeaza astfel de masuri discret, adaugand sau inlaturand cateva cuvinte din formularea articolelor existente, mascand implicatiile si amanand actualizarea normelor metodologice.
Un exemplu in acest sens il constituie modificarea Legii nr. 448/2006, republicata, privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prin care sunt introduse discret restrictii suplimentare pentru modalitatile de evitare a platii sumelor pentru persoanele cu handicap. De asemenea, emiterea normelor metodologice ce ar fi trebuit sa explice impactul modificarilor discrete intarzie, accentuand impactul asupra persoanelor juridice vizate.
Art. 78 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 448/2006 restrictioneaza posibilitatea persoanelor juridice de a evita plata unor obligatii fiscale in situatia in care au cel putin 50 de angajati si care nu angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Achizitionarea produselor de la unitatile protejate poate fi partiala, existand posibilitatea platii doar a sumei neacoperite pana la cea stabilita potrivit Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Achizitionarea de produse sau servicii realizate prin propria activitate a persoanelor cu handicap angajate in unitatile protejate autorizate, pe baza de parteneriat, trebuie sa fie in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat.
Suma datorata de autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care nu angajeaza persoane cu handicap, reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap, sau achizitionarea de produse sau servicii de la unitati protejate autorizate, pe baza de parteneriat, in suma echivalenta cu suma datorata la bugetul de stat, se declara la pozitia 25 "Varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate" din formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 101/2008 privind aprobarea modelului si continutul formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, cu completarile ulterioare.
Numarul de angajati care se ia in calcul este numarul mediu de angajati din luna. Se determina numarul mediu lunar de salariati din fiecare luna ca medie aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, inclusiv zilele de repaus saptamanal, zilele de sarbatori legale si alte zile in care, potrivit dispozitiilor legale, nu se lucreaza, impartita la numarul total de zile calendaristice.
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Legis Plus Legislatia Muncii
Ghid complet Instructiuni proprii de securitate a muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
In efectivele zilnice nu vor fi inclusi salariatii aflati in concediu fara plata, cei aflati in greva, cei detasati la lucru in strainatate si nici cei ale caror contracte individuale de munca sunt suspendate.
Pentru fiecare zi de repaus saptamanal sau de sarbatoare legala se vor lua in calcul efectivele de salariati din ziua lucratoare precedenta, cu exceptia persoanelor al caror contract individual de munca a incetat in acea zi. Salariatii care nu sunt angajati cu norma intreaga vor fi inclusi in numarul mediu proportional cu timpul de lucru prevazut in contractul individual de munca.