Atunci cand apare necesitatea recrutari unui nou angajat, managerii companiei se asteapta ca procesul de angajare sa se deruleze cat mai repede ieri. Inainte insa de a trece efectiv la recrutarea si selectia candidatilor, este bine sa va consturiti un plan de actiune si sa tineti cont de el ulterior. Pentru a va usura munca, noi va propunem urmatoarul plan:
Informatii despre post
Impreuna cu celelalte persoane din firma dvs. Implicate sau responsabile de procesul de recrutare si selectie (sau/si impreuna cu seful direct al viitorului angajat), clarificati urmatoarele aspecte privind postul vacant:
- denumirea si descrierea postului;
- obiectivul general al postului;
- importanta postului respectiv in cadrul activitatii firmei, cui se subordoneaza, cu ce departamente colaboreaza, gradul de reprezentare a firmei;
- modalitatile prin care ocupantul postului interactioneaza cu ceilalti angajati;
- sarcinile si responsabilitatile, precum si gradul de autonomie al postului (cat de indeaproape va fi supravegheat angajatul);
- rezultatele asteptate de la persoana care va ocupa acest post;
- ce anume ii lipseste echipei in care exista postul vacant si ce nevoi are aceasta pentru a functiona mai bine;
- pachetul de recompense si beneficii corespunzator postului.
Informatii despre titularul postului
Codul muncii si Legea Dialogului Social
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Analizati postul vacant prin definirea competentelor si a comportamentelor necesare indeplinirii responsabilitatilor.
Descrierea candidatului ideal
Pentru selectia angajatului de care aveti nevoie este necesar ca, in prealabil, sa clarificati ce inseamna candidat cu experienta si calificari potrivite pentru post. Descrierea candidatului ideal trebuie realizata intr-o modalitate care permite masurarea si compararea abilitatilor si atitudinilor candidatilor.
Alegeti metodele potrivite de selectie si recrutare.
O metoda de selectie este eficienta daca prezice care dintre candidatii pentru un post va performa cel mai bine. Privita din acest punct de vedere, o metoda de selectie trebuie aleasa in functie de tipul de informatii pe care le furnizeaza despre candidati si in functie de relevanta acestor informatii pentru performanta ulterioara a angajatului.
In general, cele mai eficiente metode de selectie sunt:
- interviul structurat;
- centrele de evaluare a performantei;
- testele de sarcini;
- testele de abilitati;
- testele de personalitate;
Pregatiti intrebarile inainte de interviu si urmariti ca acestea sa se bazeze pe aspectele esentiale ale postului. Daca luam cazul selectarii unei persoane pentru postul de Manager de proiect, este foarte util sa rugati candidatii sa vorbeasca despre sarcini similare din experienta lor. Astfel de intrebari (comportamentale) au un grad mare de validitate.
Iata cateva exemple:
- Povestiti-mi despre un proiect de succes la care ati lucrat.
- Ce rol ati jucat in succesul acestui proiect?
- Care a fost cea mai importanta contributie a dvs.?
- Ce a condus la succesul acestui proiect?
Pregatirea pentru interviu
Pregatirea anterioara a intrebarilor va asigura urmatoarele avantaje:
- Evitati sa omiteti anumite intrebari care v-ar clarifica aspecte importante in luarea deciziei de angajare a candidatului potrivit.
- Aveti coerenta pe durata interviului.
- Aflati exact informatiile care va intereseaza privind competentele si experienta candidatului respectiv.