Transparenta salariala si aplicarea principiului EGALITATII de remunerare pentru aceeasi munca - directive europene

Mara Dobrin
Mara Dobrin
18 Mai 2023
18 Mai 2023
Mara Dobrin
Mara Dobrin
transparenta salarialaaplicarea principiului egalitatii la locul de muncaDirectiva (UE) 2023/970
Transparenta salariala si aplicarea principiului EGALITATII de remunerare pentru aceeasi munca - directive europene
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Va informam Directiva (UE) 2023/970 a Parlamentului European si a Consiliului din 10 mai 2023 de consolidare a aplicarii principiului egalitatii de remunerare pentru aceeasi munca sau pentru o munca de aceeasi valoare intre barbati si femei prin transparenta salariala si mecanisme de asigurare a respectarii legii a fost publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii, adica la 5 iunie.
 
Va informam ca recent Parlamentul European a adoptat noi masuri, in ceea ce priveste salariile. Concret, acestea se vor transpune in legislatia europeana, inclusiv in cea din Romania.
 
Noua legislatie va cere companiilor din Uniune sa divulge angajatilor informatii utile pentru a compara salarii si a expune diferente de remunerare intre femei si barbati.
 
Parlamentul a adoptat in plen noile norme cu 427 voturi pentru, 79 impotriva si 76 abtineri. Astfel, structurile de salarizare care compara nivelurile de remunerare vor trebui sa se caracterizeze prin neutralitate din punctul de vedere al genului, atat privind criteriile care stau la baza lor, cat si sistemele de evaluare si de clasificare a locurilor de munca. Anunturile de posturi vacante si titlurile posturilor vor trebui sa fie si ele neutre din punctul de vedere al genului, iar procesele de recrutare sa se desfasoare intr-un mod nediscriminatoriu.
 
In cele ce urmeaza va prezentam textul Directivei, in care se pot identifica modificarile care vor fi transpuse si in Romania:
 
Articolul 1 - Obiect
 
Prezenta directiva stabileste cerinte minime menite sa consolideze aplicarea principiului egalitatii de remunerare pentru aceeasi munca sau pentru o munca de aceeasi valoare intre barbati si femei („principiul egalitatii de remunerare”), consacrat la articolul 157 din TFUE, precum si interzicerea discriminarii, prevazuta la articolul 4 din Directiva 2006/54/CE, in special prin transparenta salariala si mecanisme consolidate de asigurare a respectarii legii.
 
Articolul 2 - Domeniul de aplicare
 
(1) Prezenta directiva se aplica angajatorilor din sectorul public si din sectorul privat.
(2) Prezenta directiva se aplica tuturor lucratorilor care au un contract de munca sau un raport de munca, astfel cum este definit de legislatia, conventiile colective de munca si/sau practicile in vigoare in fiecare stat membru, tinand seama de jurisprudenta Curtii de Justitie.
(3) In scopul articolului 5, prezenta directiva se aplica solicitantilor de locuri de munca.
 
CAPITOLUL II - TRANSPARENTA SALARIALA
 
Articolul 5 - Transparenta salariala inainte de angajare
 
(1) Candidatii la ocuparea unui loc de munca au dreptul de a primi, de la angajatorul potential, informatii cu privire la:
(a) nivelul initial de remunerare sau intervalul aferent acesteia, stabilit pe baza unor criterii obiective, neutre din punctul de vedere al sexului, care urmeaza sa fie atribuit pentru postul in cauza; si
(b) dupa caz, clauzele relevante ale conventiei colective de munca aplicate de angajator in legatura cu postul respectiv.
Aceste informatii se furnizeaza intr-un mod care sa asigure o negociere in cunostinta de cauza si transparenta in ceea ce priveste remuneratia, de exemplu printr-un anunt de post vacant publicat, inaintea interviului de angajare sau, in alt mod.
(2) Angajatorul nu solicita din partea candidatilor informatii cu privire la istoricul lor salarial in cursul raporturilor lor de munca curente sau anterioare.
(3) Angajatorii se asigura ca anunturile de posturi vacante si denumirile locurilor de munca sunt neutre din punctul de vedere al sexului si ca procesele de recrutare se deruleaza in mod nediscriminatoriu, astfel incat sa nu submineze dreptul la egalitatea de remunerare pentru aceeasi munca sau pentru o munca de aceeasi valoare („dreptul la egalitatea de remunerare”).
 
Articolul 7 - Dreptul la informare
 
(1) Lucratorii au dreptul de a solicita si a primi, in scris, in conformitate cu alineatele (2) si (4), informatii cu privire la propriul nivel de remunerare si la nivelurile medii de remunerare, defalcate in functie de sex, pentru categoriile de lucratori care presteaza aceeasi munca ca ei sau o munca de aceeasi valoare ca a lor.
(2) Lucratorii au posibilitatea de a solicita si de a primi informatiile mentionate la alineatul (1) prin intermediul reprezentantilor lucratorilor, in conformitate cu dreptul intern si/sau cu practicile nationale. De asemenea, au posibilitatea de a solicita si de a primi informatiile prin intermediul unui organism de promovare a egalitatii.
Daca informatiile primite sunt inexacte sau incomplete, lucratorii au dreptul de a solicita, personal sau prin intermediul reprezentantilor lucratorilor, clarificari si informatii suplimentare si rezonabile in legatura cu oricare dintre datele furnizate, precum si de a primi un raspuns motivat.
(3) Angajatorii informeaza anual toti lucratorii cu privire la dreptul lor de a primi informatiile mentionate la alineatul (1) si la actiunile pe care le au de intreprins lucratorii pentru a-si exercita acest drept.
 
(4) Angajatorii furnizeaza informatiile mentionate la alineatul (1) intr-un termen rezonabil, dar, in orice caz, in termen de doua luni de la data formularii cererii.
(5) Lucratorii nu sunt impiedicati sa divulge informatii despre remuneratia lor in scopul asigurarii aplicarii principiului egalitatii de remunerare. In special, statele membre introduc masuri de interzicere a clauzelor contractuale care limiteaza posibilitatea lucratorilor de a divulga informatii despre remuneratia lor.
(6) Angajatorii pot solicita lucratorilor care au obtinut informatii in temeiul prezentului articol, altele decat cele referitoare la propria remuneratie sau propriul nivel de remunerare, sa nu utilizeze informatiile respective in alt scop decat pentru a-si exercita dreptul la egalitatea de remunerare.
(...)
 
Va precizam ca statele membre asigura intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma acestei directive pana la 7 iunie 2026.
 

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]