Intalnim aproape zilnic studii de caz care se refera la contractul colectiv de munca la nivel de unitate. Cele mai multe astfel de situatii reprezinta efectul celor mai noi modificari legislative. Cum era de asteptat, angajatorii doresc sa afle daca exista elemente care vor trebuie inserate in contractul colectiv de munca la nivel de unitate in plus sau diferite fata de modelul din 2011. Sa stabilim, prin urmare, daca inregistram aceste modificari la ITM si daca exista in prezent un CCM la nivel national cu elemente obligatorii pentru CCM la nivel de unitate.
Raspuns:
Odata cu intrarea in vigoare a Legii 62/2011 a dialogului social negocierea colectiva si incheierea contractului colectiv de munca se realizeaza in conformitate cu dispozitiile acestei legi.
Legea 62/2011 nu a preluat dispozitiile privind obiectul negocierii colective din vechea reglementare, respectiv Legea 130/1996 privind contractul colectiv de munca, care stabilea un minim de teme ce vor face obiectul negocierii colective. Astfel, potrivit Legii 130/1996 (in prezent abrogata) negocierea colectiva avea ca obiect, cel putin: salariile, durata timpului de lucru, programul de lucru si conditiile de munca.
Exista insa art. 229 alin. (1) din Codul muncii , republicat, potrivit caruia, contractul colectiv de munca este conventia incheiata in forma scrisa intre angajator sau organizatia patronala, de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca.
Drepturile si obligatiile ce decurg din raporturile de munca isi pot avea izvorul atat in lege, cat si in contractele colective de munca aplicabile de nivel superior.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Asadar, la acest moment temele negocierii colective la nivel de unitate care vor face obiectul acordului partenerilor de negociere (cu exceptia CCM incheiat pentru personalul din sistemul bugetar) sunt:
- conditiile de munca;
- salarizarea;
- alte drepturi si obligatii ce decurg din legislatia specifica raporturilor de munca;
- alte drepturi si obligatii ce decurg din contractele colective aplicabile negociate la nivel superior (care constituie izvor de drept pentru contractele colective de munca incheiate la nivel inferior in baza art. 132 alin. 3 din Legea 62/2011 ).
Asadar, negocierea colectiva si stabilirea de catre parteneri a unor drepturi si obligatii se va face tinand cont atat de prevederile negociate in contractul colectiv de munca de nivel superior, cat si de prevederile legale care permit si solicita implicarea partenerilor de negociere in stabilirea anumitor drepturi.
In ceea ce priveste elementele ce trebuie inserate fata de un contract colectiv de munca incheiat sub imperiul legislatiei anterioare, fara a face o enumerare exhaustiva, va prezentam in continuare o serie de dispozitii legale modificate sau noi, introduse prin Legea 40/2011 , de care veti tine cont la negocierea contractului individual de munca incepand cu 2012:
- Concedierea salariatului pentru motivul prevazut la art. 61 lit. d) poate fi dispusa numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin regulamentul intern (art. 63 alin. 2 din Codul muncii , republicat).
- Termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere (art. 81 alin. 4 din Codul muncii, republicat).
- Prin contractele colective de munca si/sau prin contractele individuale de munca se pot stabili si alte conditii specifice privind munca la domiciliu, in conformitate cu legislatia in vigoare (art. 110 alin. 2 din Codul muncii, republicat).
- Pentru anumite activitati sau profesii stabilite prin contractul colectiv de munca aplicabil, se pot negocia, prin contractul colectiv de munca respectiv, perioade de referinta mai mari de 4 luni, dar care sa nu depaseasca 6 luni (art. 114 alin. 3 din Codul muncii , republicat).
- Sub rezerva respectarii reglementarilor privind protectia sanatatii si securitatii in munca a salariatilor, din motive obiective, tehnice sau privind organizarea muncii, contractele colective de munca pot prevedea derogari de la durata perioadei de referinta stabilite la alin. (3), dar pentru perioade de referinta care in niciun caz sa nu depaseasca 12 luni (art. 114 alin. 4 din Codul muncii , republicat).
- Durata normala a timpului de lucru pentru salariatii de noapte a caror activitate se desfasoara in conditii speciale sau deosebite de munca nu va depasi 8 ore pe parcursul oricarei perioade de 24 de ore decât in cazul in care majorarea acestei durate este prevazuta in contractul colectiv de munca aplicabil si numai in situatia in care o astfel de prevedere nu contravine unor prevederi exprese stabilite in contractul colectiv de munca incheiat la nivel superior (art. 125 alin. 4 din Codul muncii , republicat).
- Numarul de zile lucratoare aferent concediului de odihna suplimentar pentru categoriile de salariati prevazute la alin. (1) se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil si va fi de cel putin 3 zile lucratoare (art. 147 alin. 2 din Codul muncii, republicat).
- Nivelurile salariale minime se stabilesc prin contractele colective de munca aplicabile (art. 162 alin. 1 din Codul muncii, republicat).
- Numarul de ore in cadrul programului normal de lucru pentru reprezentantii salariatilor destinat in vederea indeplinirii mandatului pe care l-au primit se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau, in lipsa acestuia, prin negociere directa cu conducerea unitatii (art. 225 din Codul muncii, republicat).
In ceea ce priveste inregistrarea contractelor colective de munca, potrivit art. 143 alin. (1) din Legea 62/2011 a dialogului social, contractele colective de munca si actele aditionale la acestea se incheie in forma scrisa si se inregistreaza prin grija partilor, dupa cum urmeaza:
a) contractul colectiv de munca la nivel de unitate, la inspectoratul teritorial de munca;
b) contractele colective de munca incheiate la nivelul grupurilor de unitati si al sectoarelor de activitate, la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.
Totodata, in conformitate cu dispozitiile art. 144 alin. (1) din aceeasi lege, contractele colective de munca se aplica de la data inregistrarii lor la autoritatea competenta sau de la o data ulterioara, potrivit conventiei partilor.
Asadar, pentru a putea produce efecte juridice contractul colectiv de munca trebuie inregistrat la autoritatea competenta, in speta CCM la nivel de unitate trebuie inregistrat la inspectoratul teritorial de munca (ITM).
Contractul colectiv de munca unic la nivel national (CCMUN) pe anii 2007-2010 si-a incetat aplicabilitatea, iar prin Legea 62/2011 s-a eliminat posibilitatea incheierii unui contract colectiv de munca la nivel national. Astfel, potrivit art. 128 din Legea 62/2011 - Legea dialogului social, contractele colective de munca se pot negocia doar la nivel de unitati, grupuri de unitati si sectoare de activitate.