"O societate ce activeaza in domeniul constructiilor doreste sa acorde pensie pilon II angajatilor care fac parte din departamentul Management. Se poate considera discriminare daca nu acorda tuturor salariatilor? Daca decide sa acorde pensie pilon III in acelelasi conditii (doar unor salariati din Management) daca mentioneaza in Regulamentul intern criteriile de acordare, se poate sa nu fie considerata discriminare?"
Raspunsul specialistilor:
Referitor la pilonul II de pensii, in opinia noastra, angajatorul nu are dreptul de a decide daca o persoana contribuie sau nu la un fond de pensii din cadrul Pilonului II.
Legea nr. 411/2004 si Pilonul II de pensii
Acest domeniu este reglementat expres prin Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 se prevede ca persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate in sistemul public de pensii si care contribuie la acest sistem public, trebuie sa adere la un fond de pensii, iar persoanele in varsta de pana la 45 de ani (la momentul intrarii in vigoare a legii), care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, pot adera la un fond de pensii.
Mai mult, persoana care nu a aderat la un fond de pensii in termen de 4 luni de la data la care este obligata prin efectul legii este repartizata aleatoriu la un fond de pensii de catre institutia de evidenta (art. 33 din Legea nr.411/2004).
Din acest prevederi se observa faptul ca angajatorul nu are nicio competenta legala de a decide cine participa si cine nu participa la Pilonul II de pensii. Angajatorul are doar obligatia de a retine si plati contributia salariatului la sistemul public de pensii si apoi, pentru persoanele indreptatite, o parte din aceasta contributie se repartizeaza de catre institutia de evidenta - Casa Nationala de Pensii Publice – catre Pilonul II de pensii.
Pentru domeniul constructiilor, tot prin text de lege, s-a stabilit, temporar, un alt regim aplicabil.
Astfel, la art. 30 alin. (3) din Legea nr. 411/2004 se prevede ca persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, care desfasoara activitati in sectoarele constructii, agricultura si in industria alimentara, si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 si 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt exceptate de la prevederile alin. (1) pana la data de 31 decembrie 2028 inclusiv, cu exceptia celor care au optat pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat potrivit art. 138^3 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cota de 3,75% pentru fondul de pensii privat
De interes este prevederea de la art. 138^3 din Legea nr. 227/2015 – Codul fiscal, unde se prevede posibilitatea salariatilor din constructii de a opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat.
Prin urmare, cei care decid si au drept de optiune sunt salariatii, nu angajatorul.
In situatia prezentata, trebuie sa solicitati salariatilor sa-si exprime in scris optiunea prevazuta la art. 138^3 din Legea nr. 227/2015 – Codul fiscal si, in functie de aceasta optiune, angajatorul retine de la salariat si vireaza contributia la sistemul public de pensii in procent de 25% (pentru cei care opteaza pentru Pilonul II) sau in procentul de 21,25% pentru cei care opteaza sa nu contribuie la Pilonul II pe perioada de pana la 31 decembrie 2028, pana cand este valabila scutirea de contributie.
In opinia noastra, in calitatea de angajator, trebuie sa informati pe toti salariatii cu privire la posibilitatea de optiune descrisa mai sus, astfel incat fiecare dintre acestia sa cunoasca faptul ca pot opta.
In acest mod, in calitate de angajator, eliminati riscul ca angajatii, la un moment dat, sa va acuze de tratament discriminatoriu.
Pilonul III de pensii si Legea nr. 204/2006
Pilonul III de pensii, sistemul de pensii facultative, este reglementat prin Legea nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
La art. 76 din aceasta lege se prevad urmatoarele:
”(2) Contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii facultative.
(3) Contributia prevazuta la alin. (2) poate fi impartita intre angajat si angajator potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, in lipsa acestuia, pe baza unui protocol incheiat cu reprezentantii angajatilor.
(4) Angajatorul si sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate, grup de unitati sau de ramura, ori angajatorul singur sau prin asociere cu alti angajatori si reprezentantii salariatilor, in lipsa unui
contract colectiv de munca si/sau in lipsa sindicatului, pot propune participarea la un fond de pensii facultative”.
Prin urmare, decizia angajatorului de a participa la Pilonul III de pensii se ia impreuna cu salariatii, prin Contractul colectiv de munca sau printr-un Protocol in acest sens incheiat cu reprezentantii alesi ai salariatilor.
Astfel, in opinia noastra, pentru stabilirea conditiilor de participare a angajatorului la Pilonul III de pensii nu este suficienta o mentiune in Regulamentul intern, ci este necesara, conform legii, negocierea in CCM sau intr-un Protocol incheiat cu reprezentantii salariatilor.
Un raspuns oferit in mai 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Varsta de pensionare. Data incetare CIMIntrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Concediu de odihna in functie de vechimeIntrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal (in zile lucratoare) pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor <<