- Transferati in firma dvs. activitatile care pot fi prestate de angajati proprii si care sunt furnizate in prezent de alte companii
Acest transfer trebuie analizat atat prin prisma costurilor implicate, cat si a impactului pe care il are eliminarea relatiei cu furnizorul respectiv si mentinerea in firma a propriilor angajati.
Introduceti in companie doar acele activitati care sunt realmente utile departamentelor si care conduc la diminuarea costurilor.
Atentie: o analiza cost-beneficiu este absolut necesara pentru adoptarea deciziei corecte!
Exemplu:
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Un restaurant poate renunta partial la serviciile de contabilitate furnizate de o firma externa in conditiile in care se dovedeste ca unul dintre angajati are cunostintele si capacitatea de a prelua o astfel de activitate.
O firma de consultanta care apeleaza la un furnizor de analize de piata pentru fundamentarea ofertei de servicii poate incerca integrarea acestei activitati in interiorul companiei, in vederea utilizarii integrale a timpului de lucru al angajatilor a caror activitate a scazut substantial.
O parte din angajati pot fi pregatiti cu o investitie minima si apoi pot prelua responsabilitati de culegere de informatii despre piata, realizare de analize si intocmire de rapoarte pentru managementul companiei.
- Produceti sau prestati in interiorul companiei anumite produse sau servicii oferite de furnizori
Aceasta actiune este de regula posibila numai dupa realizarea unor investitii deoarece, in afara resurselor umane necesare, sunt indispensabile si elemente de infrastructura – tehnologii si materiale. Daca insa exista premisele tehnice care pot sustine o astfel de initiativa, este recomandabil sa o luati in considerare.
Atentie: si in acest caz este necesar sa comparati beneficiile si costurile pe care le genereaza o astfel de actiune.
Exemplu:
O intreprindere industriala care are multiple capacitati de productie nefolosite – si care poate realiza anumite investitii minime pentru schimbarea destinatiei lor – poate aloca resurse umane pe aceste capacitati si sa renunte la anumite componente achizitionate de la diferiti furnizori.
- Renuntati la serviciile colaboratorilor
In contextul reducerii activitatii companiei, necesitatea continuarii achizitionarii anumitor categorii de servicii s-ar putea sa nu se mai justifice.
In acest caz, aveti in vedere optiunea de a renunta la serviciile colaboratorilor – persoane fizice autorizate sau liber-profesionisti.
Renuntarea la serviciile acestora – in masura in care este posibil si daca serviciile lor nu sunt indispensabile ori pot fi oferite de diferite persoane sau departamente din firma – poate reduce semnificativ presiunile asupra fluxului de numerar si profitabilitatii firmei, in conditiile scaderii activitatii.
Daca firma dvs. are incheiate contracte de munca pe durata determinata pentru activitati si nevoi operationale cu caracter temporar, acestea nu pot fi intrerupte decat in conditiile stabilite de Codul muncii.
In contextul restrangerii activitatii, aveti optiunea de a nu prelungi contractul de munca pe durata determinata sau de a nu-l transforma intr-unul pe durata nedeterminata.
In anumite conditii, valoarea adaugata de diferiti colaboratori nu poate fi inlocuita de implicarea unor angajati din firma, iar renuntarea la serviciile colaboratorilor poate aduce pierderi mai mari decat pretul platit acestora.
In acest caz se recomanda renegocierea contractelor cu colaboratorii in vederea cresterii raportului valoare/pret.
Daca din cauza contextului economic exista variatii puternice ale activitatii, compania dvs. ar putea renunta la anumiti angajati (al caror salariu reprezinta un cost fix permanent) care nu adauga valoare ridicata afacerii.
Ulterior, in cazul cresterii semnificative a activitatii pe perioada temporara, ati putea apela la colaboratori.
Alegerea alternativei impune comparatii de costuri si beneficii, nu numai financiare, dar si non-financiare, precum impactul asupra atmosferei de lucru si asupra motivatiei angajatilor care raman in organizatia dvs.