Referitor la Regulamentul Intern, trebuie sa-l respect pe cel al firmei cedente (Regulament ce a fost adus la cunostinta salariatilor la data angajarii) sau salariati transferati trebuie sa-l respecte pe cel al cesionarului, si Regulamentul Intern va fi adaptat pentru aceasta categorie de salariati?
Raspuns: Din speta prezentata intelegem ca exista un contract colectiv de munca incheiat la nivelul angajatorului cedent si ca toate drepturile si obligatiile acestuia au fost transferate integral angajatorului cesionar, care va respecta drepturile salariatilor stabilite prin respectivul CCM. Totodata angajatorul cesionar are obligatia respectarii si drepturilor stabilite prin contractele individuale de munca ale salariatilor.
Potrivit art. 9 din HG 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora:
“(1) Cesionarul are obligatia respectarii prevederilor contractului colectiv de munca aplicabil la data transferului, pana la data rezilierii sau expirarii acestuia.
(2) Prin acord intre cesionar si reprezentantii salariatilor, clauzele contractului colectiv de munca valabil in momentul efectuarii transferului pot fi renegociate, dar nu mai devreme de un an de la data transferului.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
(3) In situatia in care, in urma transferului, intreprinderea, unitatea sau parti ale acestora nu isi pastreaza autonomia, iar contractul colectiv de munca aplicabil la nivelul cesionarului este mai favorabil, salariatilor transferati li se va aplica contractul colectiv de munca mai favorabil.â€
In ceea ce priveste regulamentul intern, art. 258 din Codul muncii , cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca acesta cuprinde cel putin urmatoarele categorii de dispozitii:
a) reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii;
b) reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii;
c) drepturile si obligatiile angajatorului si al salariatilor;
d) procedura de solutionare a cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor;
e) reguli concrete privind disciplina muncii in unitate;
f) abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile;
g) reguli referitoare la procedura disciplinara;
h) modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice.
Totodata, conform art. Art. 257 din cod, Regulamentul intern se intocmeste de catre angajator, cu consultarea sindicatului sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.
Regulamentul intern permite stabilirea in concret si in amanunt a unor reguli interne la nivel de unitate lasand practic fiecaruia dintre angajatori, in temeiul dreptului de organizare si functionare a unitatii si in functie de particularitatile activitatii pe care o desfasoara, posibilitatea de a-si stabili propriile reguli de desfasurare a activitatii la nivelul acestuia, in limitele legii si cu respectarea clauzelor negociate si inscrise in CIM si CCM.
Atata timp cat drepturile salariatilor au fost stabilite prin CCM la nivelul fostului angajator (cedent) si sunt respectate si acordate de catre noul angajator (cesionar), apreciez ca salariatii transferati, desfasurandu-si activitatea la noul angajator trebuie sa respecte regulile interne stabilite prin regulamentul acestuia, cu mentiunea ca nici o prevedere din regulamentul intern sa nu aduca atingere drepturilor salariatilor dobandite la angajatorul cedent si care trebuie sa fie respectate de catre angajatorul cesionar.
De altfel, potrivit art. 261 alin. (1) din Codul muncii , cu modificarile si completarile ulterioare, orice salariat interesat poate sesiza angajatorul cu privire la dispozitiile regulamentului intern, in masura in care face dovada incalcarii unui drept al sau, iar conform alin. (2) din acelasi articol, controlul legalitatii dispozitiilor cuprinse in regulamentul intern este de competenta instantelor judecatoresti, care pot fi sesizate in termen de 30 de zile de la data comunicarii de catre angajator a modului de solutionare a sesizarii formulate potrivit alin. (1).