- Stabiliti impreuna cu managementul de top criteriile in functie de care se va realiza procesul de disponibilizare si asigurati o implementare uniforma a acestuia la nivelul firmei.
- Cereti suportul departamentului juridic pentru a va asigura de legalitatea criteriilor de selectie a angajatilor care urmeaza sa fie concediati.
- Pregatiti in detaliu toata documentatia legalanecesara unui proces de disponibilizare, avand in vedere urmatoarele aspecte majore:
- notificarea angajatului;
- salariile compensatorii;
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Portal Codul Muncii
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
- perioada de preaviz;
- servicii de outplacement si consiliere psihologica, precum si alte aspecte relevante pentru firma dvs.
2. Stabiliti cand si unde va avea loc comunicarea deciziei.
-Utilizati comunicarea directa, fata in fata pentru a comunica angajatului decizia de disponibilizare.
- Alegeti o locatie adecvata pentru comunicarea unei astfel de decizii, care sa va permita o comunicare eficienta si privata cu angajatul.
-Planificati urmatoarele intalniri ale angajatului, spre exemplu cumanagerul direct, consilierul psihologic al firmei, expertul de outplacement etc.
3. Elaborati un plan al comunicarii deciziei de disponibilizare.
-Prezentati motivele pentru care a fost adoptata aceasta decizie la nivelul firmei; aratati care este impactul crizei asupra eficientei economice a firmei dvs. si care este starea generala a concurent ei si a sectorului dvs. de activitate.
- Specificati criteriile de disponibilizare si precizati de ce angajatul in cauza corespunde respectivelor criterii.
- Mentionati modalitatile prin care firma il va sustine in acest moment – salarii compensatorii, bonusuri sau beneficii, consiliere vocationala etc.
- Acordati timp angajatului sa interiorizeze vestea si incurajati-l sa adreseze intrebari de clarificare si completare a informatiilor primite.
- Aratati care sunt optiunile si urmatorii pasi pe care angajatul ii poate urma in acest context.
4. Anticipati reactiile angajatilor.
- Abordati constructiv intreg procesul de comunicare a deciziei de disponibilizare, ascultati activ angajatul si incurajati-l sa-si exprime deschis sentimentele, supararea si dezamagirea. Veti sti astfel ce informatii sa-i oferiti pentru a-l ajuta sa treaca mai usor peste moment.
- Atunci cand angajatul devine furios, nu raspundeti reactiv prin defensiva si cearta, ci incercat i sa fiti calm si sa aratati empatie. „Este normal sa fiti furios si suparat, nu este usor pentru nimeni sa treaca printr-o astfel de situatie!“ – asa ii puteti arata ca il intelegeti si puteti obtine mai multe informatii specifice de la angajat. Nu incercati sa controlati reactiile emotionale ale angajatului, acordati-i momente de tacere atunci cand are nevoie de ele.
-Daca angajatul se afla intr-o stare de soc, utilizati momente de tacere si intrebari deschise pentru a-l ajuta sa interiorizeze vestea si sa-si exprime sentimentele.
- Acordati timp angajatului sa inteleaga si sa interiorizeze vestea, nu il suprasolicitati cu prea multe informatii.
- Asigurati-va de faptul ca angajatul a inteles corect informatiile pe care le-ati transmis anterior.
- incurajati angajatul sa apeleze la serviciile de consiliere psihologica si vocationala oferite de catre firma.
- Daca angajatul se blocheaza intr-o stare de refuzsi neacceptare a deciziei, asigurati-va de corecta intelegere a informatiilor de catre angajat.
- Daca este cazul, repetati si/sau reformulati informatiile anterioare pentru a va asigura de faptul ca angajatul le-a interiorizat corect.
- Aveti rabdare si oferiti informatiile in pasi mici, nu grabiti procesul emotional prin care trece angajatul.
5. Pregatiti-va emotional.
-Asigurati-va suficient timp sa planificati in detaliu etapele legate de comunicarea deciziilor de concediere.
- Fiti pregatit pentru reactiile angajatului.
- Dati dovada de autocunoastere si autocontrol emotional si comportamental.
- Pregatiti-va sa comunicati asertiv si constructiv si identificati posibilele situatii care va pot determina sa comunicati reactiv, agresiv sau defensiv.