Conform art 55 alin (4) din Codul Fiscal: Urmatoarele sume nu sunt incluse in veniturile salariale si nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit: […]
g) sumele primite de angajati pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare a indemnizatiei primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice;
Art. 296.4: din Codul Fiscal Baza de calcul al contributiilor sociale individuale
(1)Baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 2963 lit. a) si b), reprezinta castigul brut realizat din activitati dependente, in tara si in strainatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, care include:[…]
m) indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice;
Conform prevederilor Normelor de aplicare a Codului Fiscal "La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calcul se aplica regulile stabilite pentru titul III din Codul Fiscal"
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
40 Modele de Regulament Intern
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Avand in vedere prevederile legale mai sus mentionate, in ceea ce priveste tratamentul fiscal aplicabil indemnizatiei primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, distingem 3 situatii:
1. indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, in limita a 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice – nu intra in baza de calcul a impozitelor si taxelor salariale;
2. indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice –intra in baza de calcul a tuturor impozitelor si taxelor salariale;
3. indemnizatiile primite pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, acordate de entitatile platitoare de impozit pe profit – indiferent de suma – nu intra in baza de calcul a impozitelor si taxelor salariale;
AJUTOARE SOCIALE
Conform prevederilor art. 29615 din Codul Fiscal "Nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii, prevazuta la art. 2964, urmatoarele:[...]
b) ajutoarele de inmormantare, ajutoarele pentru pierderi produse in gospodariile proprii ca urmare a calamitatilor naturale, ajutoarele pentru bolile grave si incurabile, ajutoarele pentru nastere, veniturile reprezentand cadouri pentru copiii minori ai salariatilor, cadourile oferite salariatelor, contravaloarea transportului la si de la locul de munca al salariatului, costul prestatiilor pentru tratament si odihna, inclusiv transportul pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariatii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevazut in contractul de munca. Cadourile oferite de angajatori in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie nu intra in baza de calcul, in masura in care valoarea cadoului oferit fiecarei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depaseste 150 lei"
Astfel ajutoarele mentionate mai sus nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale in masura in care acestea sunt prevazute in contractul de munca (contract individual de munca /contract colectiv de munca). Astfel, daca prin contractul colectiv de munca se negociaza un altfel de ajutor decat cele prevazute mai sus (ex. Ajutor casatorie, ajutor pensionare), acestea vor fi tratate ca bonusuri salariale.
Avand in vedere prevederile mai sus mentionate, ajutoarele care nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale sunt cele mentionate mai sus in masura in care sunt prevazute in contractul de munca (individual/colectiv).
VENITURI SALARIALE ACORDATE IN BAZA UNOR HOTARARI JUDECATORESTI
Calcul contributii pentru luna la care se refera
Conform punctului 27 si punctului 28, partea 313.1 din HG44/2004 privind Normele metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal:
"27.Pentru calculul contributiei de asigurari sociale in cazul in care au fost acordate sume reprezentand salarii sau diferente de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, actualizate cu indicele de inflatie la data platii acestora, precum si in cazul in care prin astfel de hotarari s-a dispus reincadrarea in munca a unor persoane, in vederea stabilirii punctajului lunar prevazut de legea privind sistemul unitar de pensii publice, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale care erau in vigoare in acea perioada.
28.Pentru calculul contributiilor individuale si celor datorate de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj si pentru asigurarile sociale de sanatate, precum si al contributiei datorate de angajator pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, in situatia hotararilor judecatoresti ramase definitive si irevocabile prin care se stabilesc obligatii de plata a unor sume sau drepturi reprezentand salarii, diferente de salarii, venituri asimilate salariilor sau diferente de venituri asimilate salariilor, asupra carora exista obligatia platii contributiilor sociale, sumele respective se defalca pe lunile la care se refera si se utilizeaza cotele de contributii de asigurari sociale care erau in vigoare in acea perioada."
Calcul impozit pe venit in luna platii
Art 57 alin (2) din L571/2003 privind Codul Fiscal :” In cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.
Conform prevederilor Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Codului Fiscal “111. Pentru calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 16% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.
Aceasta regula se aplica si in cazul veniturilor sub forma:
- indemnizatiei lunare a asociatului unic;
- drepturilor de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca;
- salariilor sau diferentelor de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile.”
Astfel, impozitul pe salarii va fi evidentiat in luna platii sumei conform Hotararii Judecatoresti, iar procentul de impozit va fi cel stabilit la data platii.
Modalitate declarare
In ceea ce priveste intocmirea declaratiei 112 , conform punctului 2.6 din HOTĂRÂRE nr. 1397 din 28 decembrie 2010 privind modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate "pentru contributiile sociale, in situatiile in care au fost acordate drepturi banesti in baza unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, precum si in situatiile in care prin astfel de hotarari se dispune reincadrarea in munca a unor persoane, se intocmesc declaratii rectificative corespunzatoare fiecarei luni. Daca perioada de raportare este anterioara datei de 01.01.2011 se vor depune declaratii rectifivative potrivit legislatiei specifice in vigoare in perioada la care se refera.”
AVANTAJE IN NATURA
In ceea ce priveste baza legala in cazul contributiilor sociale calculate in cazul avantajelor in natura, conform prevederilor H.G. nr. 44/2004 - norme de aplicare a Legii 571/2003, asa cum au fost modificate prin H.G. nr. 150/2011:
8. "Veniturile care se includ in castigul brut realizat din activitati dependente, care reprezinta baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii, in cazul persoanelor prevazute la art. 296.3 lit. a) si b) din Codul Fiscal sunt cele prevazute la art. 296.4 din Codul Fiscal si la pct. 68 din normele metodologice de aplicare a titlului III din Codul Fiscal, date in aplicarea art. 55 alin. (1) si (2) din Codul Fiscal, cu exceptia veniturilor asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale. In baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii se includ si veniturile realizate ca urmare a activitatilor de creare de programe pentru calculator si cele realizate de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat care sunt scutite de la plata impozitului pe venit.La incadrarea sumelor si avantajelor acordate in exceptiile generale de la baza de calculse aplica regulile stabilite pentru titlul III din Codul Fiscal."
Astfel, daca nu exista excepții specifice, avantajele care sunt impozabile potrivit Titlului III din Codul Fiscal intra in baza de calcul a contribuțiilor sociale. Cum excepții specifice regasim doar de la plata contribuțiilor de somaj si a fondului de garantare a creanțelor salariale, consideram ca asteptarile autoritaților fiscale in control va fi ca restul contribuțiilor sunt datorate, in baza prevederilor citate din Norme.
Este drept, din punct de vedere juridic, exista posibilitatea de a fi invocata nulitatea prevederilor din norme (cu caracter de indrumare), care stipuleaza contrar Legii ("adauga la lege"). Dat fiind insa ca au existat numeroase precedente in care norma fiscala a prevalat totusi in interpretarile organelor fiscale in control, orice abordare in contradicție va da nastere la dispute fiscale care vor fi transate foarte probabil doar in instanța. Cum nu putem vorbi inca de jurisprudența pe cazuri similare si in lipsa unor raspunsuri redactate de Ministerul de Finante, recomandam sa luati in calcul aspectele mentionate mai sus.