Nu s-a schimbat conceptia referitoare la plata CAS de catre salariat (ba, mai mult, s-a introdus cota individuala obligatorie si in alte parti, spre exemplu la PFA, pentru a se contrabalansa deficitul enorm generat de reducerea TVA si relaxarea fiscala pentru societatile multinationale). Astfel, intr-o formulare ceva mai cuprinzatoare decat cea pe care o stim, sub imperiul Noului Cod fiscal au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul public de pensii, cu respectarea legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
- cetatenii romani, cetatenii altor state sau apatrizii, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul sau resedinta in Romania;
- cetatenii romani, cetatenii altor state si apatrizii care nu au domiciliul sau resedinta in Romania, in conditiile prevazute de legislatia europeana aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si de acordurile privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte;
- persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, atat pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor desfasoara activitate, cat si pe perioada in care acestea beneficiaza de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.
Pensionarii sunt sau nu sunt obligati de Noul Cod fiscal la plata CAS?
Din formularea actuala nu rezulta ca ar fi scutiti, ca pana acum, pensionarii in sistemul public de pensii. Nu exista prevederi de exceptie pentru ei. Sunt exceptate doar veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale, precum si de catre persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii. De asemenea, sunt scutite de CAS veniturile acordate, potrivit legii, personalului militar in activitate, politistilor si functionarilor publici cu statut special care isi desfasoara activitatea in institutiile din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala, pentru care se datoreaza contributie individuala la bugetul de stat potrivit Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat.
40 Modele de Regulament Intern
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
250 Modele Fise de Post
Principiu
In ce priveste baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la ea se raporteaza, cu precizarile pe care le vom aduce, baza de calcul a tuturor contributiilor, cu exceptiile pe care le vom vedea la fiecare contributie in parte.
Asadar, baza lunara de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale (pensii) in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabila in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
a) veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza unui contract individual de munca, a unui raport de serviciu sau a unui statut special prevazut de lege;
b) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii de demnitate publica, stabilite potrivit legii;
c) indemnizatiile din activitati desfasurate ca urmare a unei functii alese in cadrul persoanelor juridice fara scop patrimonial;
d) remuneratia administratorilor societatilor, companiilor/societatilor nationale si regiilor autonome, desemnati/numiti in conditiile legii, precum si sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor si in consiliul de administratie;
e) remuneratia obtinuta de directorii cu contract de mandat si de membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii, precum si drepturile cuvenite managerilor, in baza contractului de management prevazut de lege;
f) sumele primite de membrii comisiei de cenzori sau comitetului de audit, dupa caz, precum si sumele primite pentru participarea in consilii, comisii, comitete si altele asemenea;
g) sumele din profitul net cuvenite administratorilor societatilor, potrivit legii sau actului constitutiv, dupa caz, precum si participarea la profitul unitatii pentru managerii cu contract de management, potrivit legii;
h) sumele reprezentand participarea salariatilor la profit, potrivit legii;
i) sume reprezentand salarii/diferente de salarii, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/ hotarari judecatoresti definitive si executorii;
j) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de:
-- salariati,
-- administratorii stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat,
-- directorii care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii,
-- membrii directoratului de la societatile administrate in sistem dualist si ai consiliului de supraveghere, potrivit legii,
-- manageri, in baza contractului de management prevazut de lege,
potrivit legii, pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit astfel:
(i) in tara, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizatie, prin hotarare a Guvernului pentru personalul autoritatilor si institutiilor publice;
(ii) in strainatate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurna prin hotarare a Guvernului pentru personalul roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar;
k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite de:
salariatii care au stabilite raporturi de munca cu angajatori din strainatate,
administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati din strainatate, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective,
pe perioada delegarii/detasarii, dupa caz, in Romania, in interesul serviciului, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a angajatorului, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.
Observam simetria bazei de calcul a CAS fata de baza de calcul a impozitului pe veniturile din salarii sau asimilate salariilor.
n) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007, cu modificarile si completarile ulterioare;
o) indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii, primite pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, pentru care baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale, este suma reprezentand 35% din castigul salarial mediu brut, corespunzator numarului zilelor lucratoare din concediul medical;
p) sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite, potrivit legii;
q) veniturile reprezentand plati compensatorii suportate de angajator potrivit contractului colectiv sau individual de munca.
Plafonarea platii contributiei sociale
In ce il priveste pe salariat sau pe persoana care realizeaza venituri asimilate salariilor (administrator, cenzor etc.), daca totalul veniturilor pe care le-am mentionat mai sus este mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut, contributia individuala de asigurari sociale se calculeaza NUMAI in limita acestui plafon, pe fiecare loc de realizare a venitului.
In ce il priveste pe angajator, baza de calcul nu poate fi mai mare decat produsul dintre numarul asiguratilor pentru care angajatorul datoreaza contributie diferentiata in functie de conditiile de munca, din luna pentru care se calculeaza aceasta contributie datorata bugetului asigurarilor sociale de stat, si valoarea corespunzatoare a de 5 ori castigul salarial mediu brut.
In situatia depasirii acestui plafon, in cazul angajatorilor care datoreaza contributie la bugetul asigurarilor sociale de stat, diferentiata in functie de conditiile de munca, baza de calcul la care se datoreaza aceasta contributie, corespunzatoare fiecarei conditii de munca, se stabileste proportional cu ponderea, in total baza de calcul, a castigurilor salariale brute realizate in fiecare dintre conditiile de munca.