Dupa doi ani de criza economica resimtita puternic la nivel mondial, impactul negativ al acestui fenomen asupra mediului de afaceri poate fi sintetizat astfel:
- Activitatea economica a firmelor a fost incetinita considerabil, ceea ce a condus la reducerea profitabilitatii si a cash-flow-ului operational.
- Nivelul de solvabilitate a firmelor a fost profund afectat.
Impactul crizei economice asupra programelor si politicilor de resurse umane s-a reflectat la nivelul masurilor anticriza adoptate de Departamentul Resurse Umane de-a lungul acestui an.
Adoptarea masurilor anticriza a avut la baza stabilizarea solvabilitatii firmei si mentinerea unui nivel de profitabilitate care sa permita supravietuirea acesteia.
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Cum au procedat, concret, companiile in aceasta perioada? Iata, mai jos, cele mai utilizate masuri anticriza adoptate la nivelul firmelor din Romania:
1. Masuri reductioniste
Obiectivul acestor masuri a fost reducerea costurilor pentru a asigura supravietuirea financiara a firmei.
Masuri anticriza
- Minimizarea costurilor cu resursele umane
- Restructurarea locurilor de munca
- Reducerea volumului de munca
- Reducerea numarului de ore de munca
- Disponibilizarea unor angajati
- Inghetarea proceselor de recrutare si selectie
- Inghetarea si/sau reducerea salariilor
- Utilizarea redusa a metodelor de motivare financiara
- Reducerea bonusurilor si a beneficiilor
- Promovarea pensionarii timpurii
- Utilizarea angajarii part-time
- Apelarea la servicii de outsourcing
- Reducerea bugetelor destinate dezvoltarii si pregatirii profesionale a angajatilor
2. Masuri de atenuare a impactului negativ generat de masurile reductioniste
Obiectivul principal al acestor masuri a fost orientarea catre resursele umane ale firmei, pentru a asigura supravietuirea morala a acesteia.
Masuri anticriza
- Intensificarea comunicarii interne orientate catre angajati
- Intensificarea utilizarii metodelor de motivare nonfinanciara
- Elaborarea unor programe interne de dezvoltare si formare profesionala a angajatilor, care presupun costuri minime (coaching intern, traininguri interne etc.)
- Sprijinirea managerilor in exercitarea unui leadership real
- Monitorizarea permanenta a culturii organizationale a firmei