Dupa doi ani de criza economica resimtita puternic la nivel mondial, impactul negativ al acestui fenomen asupra mediului de afaceri poate fi sintetizat astfel:
- Activitatea economica a firmelor a fost incetinita considerabil, ceea ce a condus la reducerea profitabilitatii si a cash-flow-ului operational.
- Nivelul de solvabilitate a firmelor a fost profund afectat.
Impactul crizei economice asupra programelor si politicilor de resurse umane s-a reflectat la nivelul masurilor anticriza adoptate de Departamentul Resurse Umane de-a lungul acestui an.
Adoptarea masurilor anticriza a avut la baza stabilizarea solvabilitatii firmei si mentinerea unui nivel de profitabilitate care sa permita supravietuirea acesteia.
40 Modele de Regulament Intern
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Cum au procedat, concret, companiile in aceasta perioada? Iata, mai jos, cele mai utilizate masuri anticriza adoptate la nivelul firmelor din Romania:
1. Masuri reductioniste
Obiectivul acestor masuri a fost reducerea costurilor pentru a asigura supravietuirea financiara a firmei.
Masuri anticriza
- Minimizarea costurilor cu resursele umane
- Restructurarea locurilor de munca
- Reducerea volumului de munca
- Reducerea numarului de ore de munca
- Disponibilizarea unor angajati
- Inghetarea proceselor de recrutare si selectie
- Inghetarea si/sau reducerea salariilor
- Utilizarea redusa a metodelor de motivare financiara
- Reducerea bonusurilor si a beneficiilor
- Promovarea pensionarii timpurii
- Utilizarea angajarii part-time
- Apelarea la servicii de outsourcing
- Reducerea bugetelor destinate dezvoltarii si pregatirii profesionale a angajatilor
2. Masuri de atenuare a impactului negativ generat de masurile reductioniste
Obiectivul principal al acestor masuri a fost orientarea catre resursele umane ale firmei, pentru a asigura supravietuirea morala a acesteia.
Masuri anticriza
- Intensificarea comunicarii interne orientate catre angajati
- Intensificarea utilizarii metodelor de motivare nonfinanciara
- Elaborarea unor programe interne de dezvoltare si formare profesionala a angajatilor, care presupun costuri minime (coaching intern, traininguri interne etc.)
- Sprijinirea managerilor in exercitarea unui leadership real
- Monitorizarea permanenta a culturii organizationale a firmei