OUG nr. 57/2022: Egalitate de sanse si tratatment intre femei si barbati - modificari aparute

OUG nr. 57/2022egalitate de sanse barbati si femei
OUG nr. 57/2022: Egalitate de sanse si tratatment intre femei si barbati - modificari aparute
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57 din 28 aprilie 2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati si pentru modificarea art. 3 alin. (21) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial nr. 431 din 3 mai 2022.
 
Avand in vedere necesitatea realizarii demersurilor adecvate pentru transpunerea Directivei (UE) 2019/1.158 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viata profesionala si cea privata a parintilor si ingrijitorilor si de abrogare a Directivei 2010/18/UE,
luand in considerare prevederile Directivei (UE) 2019/1.158, care stipuleaza ca statele membre au obligatia de a asigura, la nivel national, intrarea in vigoare a actelor cu putere de lege si a actelor administrative necesare pentru a se conforma cu actul normativ european, pana la data de 2 august 2022,
intrucat este imperios necesara corelarea prevederilor Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu cele ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, in privinta subordonarii Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati, pentru corecta evidentiere a relatiilor de subordonare ale Agentiei Nationale pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati fata de Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse,
luand in considerare necesitatea intaririi capacitatii administrative a structurii de conducere a agentiei tinand cont de complexitatea activitatii,
tinand cont de faptul ca neadoptarea masurilor propuse prin prezenta ordonanta de urgenta poate avea un impact negativ asupra domeniului relatiilor internationale, al gestionarii drepturilor copiilor proveniti din zona conflictului armat din Ucraina,
in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul public si constituie o situatie de urgenta si extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

 
Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si Revisal! Un produs realizat de profesionisti care va aduce in atentie:
  1. Noutati legislative comentate si explicate (cum anume se aplica textul de lege)
  2. Rezolvarea unor spete controversate sau cel mai des intalnite din domeniile HR, Salarizare si legislatia muncii
  3. Greseli de evitat, exceptii de la reguli
  4. Opinia expertilor, cu recomandari si atentionari
  5. Cele mai interesante decizii ale instantelor de judecata, detalii aici >>>
 
 
Art. I. – Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 326 din 5 iunie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 4, dupa litera l) se introduc doua noi litere, literele m) si n), cu urmatorul cuprins:
"m) prin «concediu de ingrijitor» se intelege un concediu pentru lucratori in vederea oferirii de ingrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieste in aceeasi gospodarie ca lucratorul si care are nevoie de ingrijire sau sprijin semnificativ ca urmare a unei probleme medicale grave, astfel cum este definita de fiecare stat membru;
n) prin sintagma «formule flexibile de lucru» se inÅ£elege posibilitatea lucratorilor de a-si adapta programul de lucru, inclusiv prin utilizarea formulelor de munca la distanta, a programelor de munca flexibile sau a unor programe de munca cu timp redus de lucru."
 
2. La articolul 10, alineatele (3) si (8) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Orice tratament mai putin favorabil aplicat unei femei sau unui barbat, pe motiv ca a solicitat sau a efectuat concediul pentru cresterea copiilor, concediul paternal, concediul de ingrijitor ori ca si-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru, constituie discriminare in sensul prezentei legi.
..............................................
(8) La incetarea concediului de maternitate, a concediului pentru cresterea copiilor in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati, a concediului paternal sau a concediului de ingrijitor, salariata/salariatul are dreptul de a se intoarce la ultimul loc de munca ori la un loc de munca echivalent, avand conditii de munca echivalente, si, de asemenea, de a beneficia de orice imbunatatire a conditiilor de munca la care ar fi avut dreptul in timpul absentei."
 
3. La articolul 10 alineatul (6), dupa litera c) se introduc doua noi litere, literele d) si e), cu urmatorul cuprins:
"d) salariata/salariatul se afla in concediul de ingrijitor;
e) salariata/salariatul si-a exercitat dreptul de a solicita formule flexibile de lucru."
 
4. La articolul 23, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 23. – (1) Se infiinteaza Agentia Nationala pentru Egalitatea de Sanse intre Femei si Barbati, denumita in continuare ANES, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, care promoveaza principiul egalitatii de sanse si de tratament intre femei si barbati in vederea eliminarii tuturor formelor de discriminare bazate pe criteriul de sex, in toate politicile si programele nationale.
..............................................
(3) Atributiile ANES se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului familiei, tineretului si egalitatii de sanse."
 
5. La articolul 231, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 231. – (1) ANES este condusa de un secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului familiei, tineretului si egalitatii de sanse, ajutat de un subsecretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului familiei, tineretului si egalitatii de sanse."
 
6. La articolul 233, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 233. – (1) ANES elaboreaza si propune proiectul de buget propriu, pe care il inainteaza Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, spre aprobare, in conditiile legii.
..............................................
(3) In exercitarea atributiilor sale, secretarul de stat al ANES emite ordine si instructiuni."
 
7. Articolul 234 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 234. – (1) Organizarea si functionarea ANES se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare al ANES, aprobat prin ordin al ministrului familiei, tineretului si egalitatii de sanse.
(2) Numarul maxim de posturi si structura organizatorica a ANES se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului familiei, tineretului si egalitatii de sanse."
 
8. La articolul 40, dupa litera b) se introduce o noua litera, litera c), cu urmatorul cuprins:
"c) art. 10 alin. (1) si (2), art. 11, art. 12, art. 20 alin. (3) din Directiva 2019/1.158/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 20 iunie 2019 privind echilibrul dintre viata profesionala si cea privata a parintilor si ingrijitorilor si de abrogare a Directivei 2010/18/UE, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 188 din 12.07.2019."
 
Art. II. – La articolul 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1127 din 25 noiembrie 2021, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (21) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(21) Prin exceptie de la prevederile art. 8 alin. (3), salarizarea personalului din cadrul Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse se stabileste la nivelul de salarizare aferent functiilor din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, iar salarizarea personalului structurilor subordonate Ministerului Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse se stabileste la nivelul functiilor din structurile subordonate Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale."
 
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCA
Contrasemneaza:
p. Ministrul familiei, tineretului si egalitatii de sanse,
Domnica-Doina Parcalabu,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marius-Constantin Budai
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul sanatatii,
Alexandru Rafila
Ministrul finantelor,
Adrian Caciu
 

NOUTATI din Legislatie muncii

[Raluca Dimitriu] Webinar Probleme la incetarea CIM + modificari legislative


Legea nr. 360/2023 a adus noutati privind continuarea activitatii salariatilor pana la implinirea varstei de 70 de ani, iar Legea nr. 283/2022 a modificat substantial Codul muncii, introducand notiuni ca:

• zile libere platite pentru evenimente familiale deosebite;
• concediu de ingrijitor;
• absente de la locul de munca pentru situatii neprevazute.

Cum afecteaza aceste modificari legislative incetarea CIM?

Aflati raspunsul in cadrul Webinarului “Noi probleme practice privind incetarea CIM”.

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Isabela Alexe


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG nr. 57/2022egalitate de sanse barbati si femei

Data aparitiei: 02 Iunie 2022
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

OUG nr. 57/2022: Egalitate de sanse si tratatment intre femei si barbati - modificari aparute Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 



 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]