Va recomandam sa utilizati acest ghid atat in momentul adoptarii unor astfel decizii, cat si atunci cand doriti sa evaluati sustenabilitatea masurilor adoptate de compania dvs. pe parcursul primului an de criza economica.
Cele 7 criterii care stau la baza reducerii personalului
O decizie eficienta de reducere a personalului firmei dvs. este de recomandat sa fie adoptata pe baza urmatoarelor tipuri de criterii:
Criterii pentru reducerea personalului
A. Criterii principale – acestea sunt primele pe care trebuie sa le aveti in vedere in momentul in care va confruntati cu necesitatea adoptarii unor masuri de reducere a fortei de munca:
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
1. Competentele profesionale: pentru a mentine calitatea activitatilor firmei dvs., in conditiile reductiei la nivel cantitativ
2. Performantele profesionale curente si trecute: cu scopul mentinerii continuitatii activitatii firmei dupa disponibilizarea angajatilor in cauza
3. Rolul organizational: pentru a mentine functionabilitatea interna a firmei dvs.
Urmarirea celor trei criterii principale va va permite retentia in cadrul firmei a angajatilor-cheie si asigurarea unui grad adecvat de functionabilitate in interior.
Criterii pentru reducerea personalului
B. Criterii secundare – acest set de criterii sunt complementare primelor si va ajuta in continuarea procesului de selectie a persoanelor ce urmeaza a fi disponibilizate:
4. Nivelul de salarizare: preselectia realizata cu ajutorul setului de criterii principale trebuie continuata prin selectia pe baza nivelului de salarizare
Identificati acele resurse umane care presupun costuri operationale ridicate pentru firma dvs. si care nu reprezinta resurse-cheie pentru buna desfasurare a activitatii.
Criterii pentru reducerea personalului
5. Perioada pana la pensionare: in vederea elaborarii unor planuri de pensionare timpurie
6. Departamentul: pe perioada crizei, din cauza impactului acesteia asupra activitatii firmei, o serie de departamente, care in trecut detineau un rol important in functionabilitatea firmei, nu isi mai justifica acum existenta sau necesita o restructurare dramatica
7. Potrivirea culturala: angajamentul angajatilor dvs. fata de firma este esential in depasirea perioadei de criza.
Gradul de potrivire culturala dintre angajat si organizatie constituie o premisa de baza in mentinerea unui angajament inalt pe durata crizei economice
Efectele masurilor anticriza asupra angajatilor
Pentru buna desfasurare a activitatii in firma dvs. este absolut necesar sa verificati ce efect au avut asupra angajatilor masurile anticriza pe care le-ati aplicat de-a lungul acestui an.
Iata care sunt cele mai importante efecte pe care le pot avea masurile anticriza asupra resurselor umane ale firmei:
Efectele masurilor anticriza
- Ingrijorare cu privire la siguranta propriului loc de munca
- Diminuarea suportului primit din partea supervizorilor si a managerilor directi
- Cresterea volumului de munca, ca urmare a reducerii personalului firmei
- Diminuarea sentimentelor de apartenenta si aderare la valorile organizatiei
- Pierderea increderii fata de calitatea propriei munci
- Diminuarea eficientei muncii in echipa
- Scaderea angajamentului angajatilor
- Amplificarea sentimentelor de teama, nesiguranta si frustrare.