Angajatorul - cu sabia mereu deasupra capului
HG 355/2007 stabileste cerintele minime pentru supravegherea sanatatii lucratorilor fata de riscurile pentru securitate si sanatate, pentru prevenirea imbolnavirii lucratorilor cu boli profesionale cauzate de agenti nocivi chimici, fizici, fizico-chimici sau biologici, caracteristici locului de munca, precum si a suprasolicitarii diferitelor organe sau sisteme ale organismului in procesul de munca.
E simplu?
Prin "supravegherea sanatatii lucratorilor" se intelege totalitatea serviciilor medicale care asigura prevenirea, depistarea, dispensarizarea bolilor profesionale si a bolilor legate de profesie, precum si mentinerea sanatatii si a capacitatii de munca a lucratorilor.
Supravegherea sanatatii lucratorilor este asigurata de catre medicii specialisti de medicina muncii. Insa, corelativ, angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Astfel, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:
• asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
• prevenirea riscurilor profesionale;
• informarea si instruirea lucratorilor;
• asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.
Si toate acestea PERMANENT si nu "o data si gata", dar si EFECTIV, nu pe hartie.
Angajatorul trebuie sa adapteze aceste masuri PERMANENT la specificul intreprinderii, tinand seama de modificarea conditiilor, si pentru imbunatatirea situatiilor existente.
Deci simplu nu e. Pentru ca avem si...
Principii cu consecinte
Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile mentionate anterior pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
• evitarea riscurilor;
• evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
• combaterea riscurilor la sursa;
• adaptarea muncii la om;
• adaptarea la progresul tehnic;
• inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
• dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
• adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;
• furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
La ce sunt bune principiile, in afara ca sunt traduse constiincios din legislatia europeana si astfel "dau bine"?
Servesc la analiza de catre Inspectia Muncii, in caz de accident: daca a fost respectata formal legea, dar nu a avut loc „dezvoltarea unei politici de prevenire coerente”, necazul pe capul angajatorului e usor de aruncat. Aceasta deoarece raspunderea pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate la locurile de munca revine angajatorilor.
Angajatorii au obligatia de a asigura informarea, participarea si colaborarea angajatilor pentru adoptarea si aplicarea masurilor de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Angajatii au obligatia de a participa la actiuni privind adoptarea unor masuri de securitate si sanatate in munca, atunci cand sunt solicitati in acest scop de catre angajatori.
Angajatii au dreptul, fara ca acest lucru sa atraga consecinte asupra lor, de a sesiza Inspectia Muncii, asiguratorul sau comitetele de sanatate si securitate in munca asupra neluarii de catre angajator a unor masuri de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.
Alta distractie, in care de data aceasta chiar intra principiile...
Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri