Angajatorul - principii SSM

21 Martie 2011
21 Martie 2011
inspectia munciiangajatiangajatori
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Angajatorul - cu sabia mereu deasupra capului

HG 355/2007 stabileste cerintele minime pentru supravegherea sanatatii lucratorilor fata de riscurile pentru securitate si sanatate, pentru prevenirea imbolnavirii lucratorilor cu boli profesionale cauzate de agenti nocivi chimici, fizici, fizico-chimici sau biologici, caracteristici locului de munca, precum si a suprasolicitarii diferitelor organe sau sisteme ale organismului in procesul de munca.

E simplu?

Prin "supravegherea sanatatii lucratorilor" se intelege totalitatea serviciilor medicale care asigura prevenirea, depistarea, dispensarizarea bolilor profesionale si a bolilor legate de profesie, precum si mentinerea sanatatii si a capacitatii de munca a lucratorilor.

Supravegherea sanatatii lucratorilor este asigurata de catre medicii specialisti de medicina muncii. Insa, corelativ, angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.

Astfel, angajatorul are obligatia sa ia masurile necesare pentru:

• asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
• prevenirea riscurilor profesionale;
• informarea si instruirea lucratorilor;
• asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare securitatii si sanatatii in munca.

Si toate acestea PERMANENT si nu "o data si gata", dar si EFECTIV, nu pe hartie.
Angajatorul trebuie sa adapteze aceste masuri PERMANENT la specificul intreprinderii, tinand seama de modificarea conditiilor, si pentru imbunatatirea situatiilor existente.

Deci simplu nu e. Pentru ca avem si...

Principii cu consecinte

Angajatorul are obligatia sa implementeze masurile mentionate anterior pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:

• evitarea riscurilor;
• evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
• combaterea riscurilor la sursa;
• adaptarea muncii la om;
• adaptarea la progresul tehnic;
• inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
• dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
• adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;
• furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.

La ce sunt bune principiile, in afara ca sunt traduse constiincios din legislatia europeana si astfel "dau bine"?

Servesc la analiza de catre Inspectia Muncii, in caz de accident: daca a fost respectata formal legea, dar nu a avut loc „dezvoltarea unei politici de prevenire coerente”, necazul pe capul angajatorului e usor de aruncat. Aceasta  deoarece raspunderea pentru asigurarea conditiilor de securitate si sanatate la locurile de munca revine angajatorilor. 

Angajatorii au obligatia de a asigura informarea, participarea si colaborarea angajatilor pentru adoptarea si aplicarea masurilor de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.

Angajatii au obligatia de a participa la actiuni privind adoptarea unor masuri de securitate si sanatate in munca, atunci cand sunt solicitati in acest scop de catre angajatori.

Angajatii au dreptul, fara ca acest lucru sa atraga consecinte asupra lor, de a sesiza Inspectia Muncii, asiguratorul sau comitetele de sanatate si securitate in munca asupra neluarii de catre angajator a unor masuri de prevenire a accidentelor de munca si a bolilor profesionale.

Alta distractie, in care de data aceasta chiar intra principiile...

Horatiu Sasu
Jurist si economist
Consultant in afaceri

NOUTATI din Legislatia muncii

Ce obligatii noi a adus pentru dvs. Legea nr. 367/2022?


Pe 25 decembrie 2022 a intrat in vigoare Legea nr. 367/2022, care a abrogat celebra Lege nr. 62/2011 a dialogului social si a adus obligatii noi pentru dvs., cu aplicabilitate imediata. Aceste obligatii, care au schimbat multe lucruri din vechea legislatie, vizeaza aspecte importante ale relatiei cu angajatii, cum ar fi:
  •     incheierea contractele colective de munca si clauzele minime ale acestora
  •     alegerea reprezentantilor salariatilor
  •     conditiile de infiintare a sindicatelor (...mai multe aici >>)

Explicatii pe larg gasiti in lucrarea Ghid practic. Contractul colectiv de munca. Legislatie explicata + modele de formulare!
...Vezi AICI detalii complete <<


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]