De acum incolo, orice angajator va fi obligat, prin lege, sa elibereze o adeverinta de vechime la incetarea contractului individual de munca (CIM) al angajatilor, indiferent daca acestia o solicita sau nu.
Iar aceasta obligatie ii priveste pe toti angajatorii, inclusiv institutiile si autoritatile publice, conform unui proiect de hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor. Acesta a fost adoptat in data de 23 noiembrie de Executiv, iar in curand va aparea in Monitorul Oficial.
Ce informatii va contine adeverinta de vechime
Asadar, trebuie specificat ca documentul in cauza este necesar sa contina informatii legate de activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul primit, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
Ce risca angajatorii care nu se supun acestei legi? In contextul in care acestia nu elibereaza adeverinta, angajatorii in cauza vor fi sanctionati contraventional si vor fi amendati cu o suma cuprinsa intre 300 si 1.000 de lei.
Ce prevede propunerea de act normativ: „La incetarea activitatii salariatului/functionarului public/altei persoane platite din fonduri publice, angajatorul/institutia/autoritatea publica este obligat/a sa ii elibereze acestuia o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate”.
„La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa ii elibereze acestuia un extras din registrul privat/public, certificat pentru conformitate sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, astfel cum rezulta din registrul privat/public si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii”, mai este specificat in document.
In acest context, la cerere, salariatii vor putea beneficia, in cel mult 15 zile, de un extras din Registrul privat, Registrul public sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata, durata acesteia, salariul, etc.
Angajatorii vor putea sa ceara de la Inspectia Muncii date din Registrul public sau din cel privat
Este bine de stiut ca orice angajator va putea sa ceara de la Inspectia Muncii date din Registrul public sau din cel privat, insa acestea vor fi limitate exclusiv la studii, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.
Tot in data de 23 noiembrie Guvernul a decis, printr-o Hotarare pentru modificarea si completarea HG nr. 500/2011, introducerea unui registru de evidenta a personalului platit din fonduri publice, similar cu REVISAL.
Acesta va fi gestionat de Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice (MMFPSPV).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Abonament pentru utilizarea facilitatilor sportive. Tratament fiscal in anul 2025Intrebare: Conform art. 76 lit. h) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Indemnizatie pentru folosirea masinii personale. Tratament fiscalIntrebare: Va rugam sa ne precizati ce obligatii fiscale are angajatul si angajatorul in urmatoarea situatie: Angajatorul doreste sa acorde o indemnizatie salariatilor care folosesc masina proprie in interes de servici (agenti de vanzari). Ce document se incheie cu acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<