Aceasta Hotarare de Guvern face parte din Pachetul de masuri legislative pentru debirocratizare, care include:
- HG pentru modificarea si completarea Normelor Metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor
- Memorandumul privind Masuri de simplificare si de coordonare a procedurilor administrative din administratia publica centrala de specialitate
- Ordonanta de urgenta privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale si pentru modificarea si completarea unor acte normative
- HG pentru simplificarea procedurilor de obtinere a ajutorului de somaj
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
In contextul demararii proiectului de debirocratizare a administratiei publice in relatia cu cetateanul si al lansarii platformei www.maisimplu.gov.ro, Guvernul Romaniei a emis si acest act normativ pentru simplificarea procedurii de solicitare a ajutorului de somaj si a procedurii de instruire obligatorie a angajatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca - potrivit Notei de fundamentare a Hotararii de Guvern.
Concret, prin adoptarea acestui act normativ, vor fi modificate si completate doua legi distincte:
- Hotararea Guvernului nr. 174/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare
- Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare
I. Modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006
Dupa cum bine stiti, pana la momentul actual, H.G. nr.1425/2006 prevede obligatia angajatorilor de a asigura:
- instruirea introductiv-generala, cu o durata de cel putin 8 ore
- instruirea la locul de munca, cu o durata de cel putin 8 ore
- instruirea periodica, cu o durata stabilita prin instructiuni proprii
- instruirea suplimentara, cu o durata de cel putin 8 ore.
Hotararea Guvernului scade durata minima a instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca de la 8 ore la 1 ora.
Astfel, modificarile aduse Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.319/2006, sunt urmatoarele:
- se introduce art. 80*, care prevede ca "Durata instruirii lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca, pentru fiecare dintre cele 3 faze prevazute la art.77 si pentru instruirea periodica efectuatua suplimentar (...), nu va fi mai mica de 1 ora si se stabileste prin programul de instruire-testare elaborat la nivelul intreprinderii si/sau unitatii potrivit prevederilor art.15(..)"
- alineatul (2) al art. 87 se abroga
- alineatul (3) al art. 87 se modifica, pentru a include precizarea ca riscurile si masurile de SSM vor fi prezentate "succint" angajatilor
- durata instruirii SSM va fi stabilita de catre angajator, impreuna cu conducatorul locului de munca, lucratorul desemnat, serviciul intern sau extern de prevenire si protectie ( art. 92 si art. 99)
Potrivit Notei de fundamentare:
"Angajatorul este singurul in masura sa stabileasca durata optima, necesara pentru instruirea propriilor lucratori, in functie de conditiile concrete de la locul de munca. Prin modificarea propusa, angajatorul va avea posibilitatea de a adapta durata instruirii, de a evita formalismul si de a eficientiza procesul de instruire a lucratorilor.
Astfel, se reduce povara admnistrativa a angajatorilor, fara a se diminua nivelul de protectie al lucratorilor, durata stabilita fiind considerata minimum necesara pentru insusirea cunostintelor si formarea deprinderlor de securitate si sanatate in munca".
II. Modificarea H.G. nr. 174/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca
Aceasta modificare vizeaza, in principal, reducerea numarului de documente obligatorii pentru primirea ajutorului de somaj si posibilitatea utilizarii documentelor in format electronic.
Pana in momentul de fata, solicitiantii ajutorului de somaj trebuie sa depuna documentele direct, in format tiparit, ceea ce ingreuneaza intregul proces si presupune costuri financiare.
Astfel, prezenta Hotarare a Guvernului prevede urmatoarele modificari:
- posibilitatea obtinerii datelor necesare de catre agentiile judetene pentru ocuparea fortei de munca direct din spatiul virtual, prin intermediul sistemului informatic al ANOFM, respectiv al Ministerului Finantelor Publice
- reutilizarea informatiilor din sectorul public si a semnaturii electronice extinse
- posibilitatea de a face dovada calitatii de asigurat prin prezentarea documentelor prevazute de lege in format electronic sau cu semnatura electronica extinsa.
- posibilitatea transmiterii documentelor/cererilor necesare prin e-mail, fax sau posta.
- NU mai sunt necesare copiile legalizate ale documentelor, fiind suficienta cetificarea prin confruntarea cu documentul original
- in privinta tinerilor aflati in risc de marginalizare sociala, documentele necesare vor putea fi preluate direct de la autoritati, la solicitarea expresa a tinerilor respectivi. Vor fi acceptate documentele eliberate in format electronic.
Potrivit Notei de fundamentare, "Proiectul de act normativ va reduce sarcinile administrative prin facilitarea transferului de informatii intre institutii si asigurarea interactiunii cu cetateanul in mediul online si prin eliminarea anumitor documente specifice in furnizarea serviciilor publice".
Nu uitati ca prevederile expuse mai sus nu se aplica in momentul de fata.
Hotararea Guvernului pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul sistemului asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca si al securitatii si sanatatii in munca se afla in etapa de consultare publica.
Sursa: Ministerul Muncii