Angajatorul este obligat sa ia masurile necesare pentru:
a) asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
b) prevenirea riscurilor profesionale;
c) informarea si instruirea lucratorilor;
d) asigurarea cadrului organizatoric si a mijloacelor necesare SSM
Aceste masuri precizate mai sus vor fi implementate de catre angajatori pe baza urmatoarelor principii generale de prevenire:
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Legis Plus Legislatia Muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
a) evitarea riscurilor;
b) evaluarea riscurilor care nu pot fi evitate;
c) combaterea riscurilor la sursa;
d) adaptarea muncii la om, in special in ceea ce priveste proiectarea posturilor de munca, alegerea echipamentelor de munca, a metodelor de munca si de productie, in vederea reducerii monotoniei muncii, a muncii cu ritm predeterminat si a diminuarii efectelor acestora asupra sanatatii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) inlocuirea a ceea ce este periculos cu ceea ce nu este periculos sau cu ceea ce este mai putin periculos;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire coerente care sa cuprinda tehnologiile, organizarea muncii, conditiile de munca, relatiile sociale si influenta factorilor din mediul de munca;
h) adoptarea, in mod prioritar, a masurilor de protectie colectiva fata de masurile de protectie individuala;
i) furnizarea de instructiuni corespunzatoare lucratorilor.
Evaluarea riscurilor profesionala este ceruta de directivele europene transpuse in legislatia nationala. Directiva 391 prevede faptul ca evaluarea riscurilor profesionale cade in sarcina angajatorilor si trebuie realizata de personal care a finalizat cu succes cursuri de specializare in domeniul evaluarii riscurilor.
Angajatorul este obligat sa realizeze si sa posede evaluarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca, inclusiv pentru grupurile sensibile la riscuri specifice.
De asemenea, tinem cont de faptul ca evaluarea riscurilor se realizeaza pentru fiecare componenta a sistemului de munca: executant, sarcina de munca, mijloace de munca, echipamente de munca, mediul de munca, posturi de lucru.
Atentie la faptul ca in evaluarea riscurilor profesionale se recomanda implicarea lucratorilor si chiar si a reprezentantilor acestora cu raspunderi pe linie de SSM, respectiv a comitetelor SSM.
Amenzile sunt de la 4.000 lei la 8.000 lei pentru nerespectarea de catre angajator a obligatiei de a fi in posesia unei evaluari a riscurilor pentru securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor. Nerespectarea acestor obligatii reprezinta contraventie si se sanctioneaza corespunzator!
Numarul total de sanctiuni contraventionale aplicate in 2015 pe linie de SSM: 79.017 sanctiuni contraventionale in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Care au fost principalele deficiente descoperite de inspectorii ITM, conform PortalSSM.ro:
- Lipsa autorizatiei de functionare din punct de vedere al securitatii si sanatatii in munca;
- Lipsa organizarii activitatii de prevenire si protectie;
- Neasigurarea de catre angajator a echipamentelor individuale de protectie;
- Lipsa evaluarii riscurilor profesionale;
- Lipsa instructiunilor proprii pentru toate activitatile desfasurate;
- Neintocmirea planului de prevenire si protectie;
- Neasigurarea unor echipamente de munca fara pericol pentru securitatea si sanatatea lucratorilor;
- Neasigurarea unei instruiri adecvate in domeniul securitatii si sanatatii pentru salariati;
- Lipsa efectuarii unei supravegheri medicale adecvate, la angajare si periodic, pentru toti angajatii.
Cine poate realiza evaluarea riscurilor profesionale?
- Angajatorul - daca acesta si-a asumat realizarea activitatilor de prevenire si protectie, inclusiv evaluarea riscurilor.
- Lucratorul desemnat de angajatorul
- Serviciul intern de prevenire si protectie
- Serviciul extern de prevenire si protectie
Oricare ar fi persoana/ serviciul de prevenire si protectie care se ocupa de realizarea evaluarii riscurilor profesionale, angajatorul raspunde pentru asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor.
Reprezentantii lucratorilor cu raspunderi specifice in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt consultati si insotesc echipa/persoana care efectueaza evaluarea riscurilor.
Legiuitorul prevede faptul ca pentru asigurarea conditiilor de SSM si pentru prevenirea accidentelor de munca si a bolilor profesionale, angajatorii trebuie sa adopte, din faza de cercetare, proiectare si executie a constructiilor, a echipamentelor de munca, precum si de elaborare a tehnologiilor de fabricatie, solutii conforme prevederilor legale in vigoare privind securitatea si sanatatea in munca, prin a caror aplicare sa fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare si de imbolnavire profesionala a lucratorilor.
De asemenea, angajatorii sunt obligati sa intocmeasca un plan de prevenire si protectie compus din masuri tehnice, sanitare, organizatorice si de alta natura, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care sa il aplice corespunzator conditiilor de munca specifice unitatii.
Nu neglijam faptul ca evaluarea riscurilor SSM trebuie revizuita minim in urmatoarele situatii:
a) ori de cate ori intervin schimbari sau modificari in ceea ce priveste tehnologia, echipamentele de munca, substantele ori preparatele chimice utilizate si amenajarea locurilor de munca/posturilor de munca;
b) dupa producerea unui eveniment;
c) la constatarea omiterii unor riscuri sau la aparitia unor riscuri noi;
d) la utilizarea postului de lucru de catre un lucrator apartinand grupurilor sensibile la riscuri specifice;
e) la executarea unor lucrari speciale.
Toate informatiile referitoare la evaluarea riscurilor SSM si a masurilor de prevenire vor fi comunicate de angajator catre comitetul SSM.