"Salariat cu timp partial 2 ore/zi, la calculul vechimii in munca se tine cont de tipul contractului: cu norma intreaga sau cu timp partial? Exemplu: lucreaza de la data de 01.01.2022-31.12.2022, vechime in munca este de 1an sau de 3 luni?"
Raspunsul specialistului:
Incepand cu data de 1 aprilie 2001 vechimea in munca recunoscuta pentru stabilirea pensiilor a fost inlocuita cu notiunea de stagiu de cotizare.
Astfel, vechimea in munca si stagiul de cotizare in sistemul public de pensii sunt notiuni distincte.
Ce inseamna stagiu de cotizare
In consecinta, incepand cu aceasta data, drepturile de pensie se stabilesc in functie de stagiul de cotizare. Stagiul de cotizare poate fi egal cu vechimea in munca sau poate fi mai mare adaugandu-se si alte perioade in afara de cele in care persoana a avut calitatea de salariat cum ar fi perioada studiilor universitare.
Conform art. 3 alin. (1) lit. p) din Legea 263/2010 prin stagiu de cotizare se intelege perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii.
Paguboasa pentru firma dvs?
Ce trebuie sa stiti ca angajator pentru a lua cele mai avantajoase decizii
Legislatie privind impozitarea contractelor part-time, baza de calcul, reguli de calcul impozite, exceptii, DETALII AICI >>>
Ce inseamna vechimea in munca
Vechimea in munca este acea perioada in care salariatul a prestat munca in temeiul unui contract individual de munca. In acest sens, art. 16 alin. (5) din Codul muncii stabileste ca munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca.
Cuantumul pensiei se determina prin inmultirea punctajului mediu anual realizat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie iar punctajul mediu anual realizat de asigurat se determina prin impartirea numarului de puncte rezultat din insumarea punctajelor anuale ale asiguratului la numarul de ani corespunzator stagiului complet de cotizare, prevazut in anexa nr. 5 la Legea 263/2010.
Vechimea in munca - contract cu timp partial
Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a sumei punctajelor lunare realizate in anul calendaristic respectiv.
Conform art. 106 din Codul muncii, salariatul incadrat cu contract de munca cu timp partial se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile. Doar drepturile salariale se acorda porportional cu timpul efectiv lucrat, raportat la drepturile stabilite pentru programul normal de lucru.
Ori pentru salariatul angajat cu timp partial, programul sau normal de lucru este cel stabilit in contractul de munca, in speta, 2 ore/zi.
Prin urmare vechimea in munca este aceeasi si pentru un contract cu timp partial de 2 ore/zi si pentru doua contracte cu timp partial cum este aceeasi si pentru doua contracte de munca cu norma intreaga. Astfel, salariatul care are incheiate doua contracte de munca cu norma intreaga, 8 ore pe zi pentru fiecare contract, intr-un an de munca nu cumuleaza doi ani ci tot un an, dar va avea un punctaj anual dublu decat salariatul care presteaza aceeasi activitate remunerata identic pentru o durata de 8 ore/zi.
In concluzie, salariatul angajat cu CIM cu timp partial de 2 ore pe zi intr-un an dobandeste vechime in munca pentru un an si nu pentru 3 luni. Tot asemenea si salariatul angajat cu o ora pe zi intr-un an tot un an de vechime va dobandi. Faptul ca salariatul nu este angajat cu norma intreaga nu ii este afectata vechimea in munca deoarece vechimea in munca este munca in baza unui contract individual de munca indiferet de numarul orelor de munca pe zi.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Agent de munca temporara. Plata drepturi salarialeIntrebare: Exista un contract de punere la dspozitie de personal incheia intre un Agent de munca temporara si un Utilizator. Daca Utilizatorul nu isi executa obligatia de plata cum poate raspunde acesta in solidar cu AMT sau in locul sau pentru drepturile salariale? Care este procedura si care este legislatia incidenta acestui caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Incetare contract de munca temporaraIntrebare: In cadrul unui contract de punere la dispozitie de personal s-a stipulat faptul ca Utilizatorul poate renunta la angajatii temporari pe perioada misiunii prin transmiterea unei notificari motivate catre Agentul de munca temporara cu 5 zile lucratoare inainte. In acest caz se va inceta contractul de munca temporara al salariatului conf. art 95 alin.4 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, incepand cu prima zi de renunatare la servicii de catre Utilizator?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<