REFORMA PENSIILOR - cresterea contributiilor la Pilonul II pana in 2031 si digitalizarea sistemului de pensii private

Ioana Pavel
Ioana Pavel
28 Octombrie 2024
28 Octombrie 2024
Ioana Pavel
Ioana Pavel
cresterea contributiilor la Pilonul IIreforma pensiilorreforma pensiilor pnrr
REFORMA PENSIILOR - cresterea contributiilor la Pilonul II pana in 2031 si digitalizarea sistemului de pensii private
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conform Planului Bugetar-Structural pe Termen Mediu 2025 - 2031, publicat recent de Ministerul Finantelor se poate vedea ca se au in vedere noi masuri. 

Vorbim despre cresterea contributiilor la Pilonul II, de la 4,75% la 6% pana in anul 2031, digitalizarea sistemului de pensii private, introducerea unei noi reguli de indexare a pensiilor si reducerea pensionarii anticipate sunt principalele masuri incluse in Reforma pensiilor.

Reforma pensiilor se concentreaza pe asigurarea sustenabilitatii fiscale si pe digitalizarea Pilonului II al sistemului de pensii, precum si pe diversificarea investitiilor in cadrul pensiilor private. 

Reforma, parte a PNRR-ului Romaniei, este conceputa pentru a indeplini obiectivele UE de consolidare a rezilientei sociale si economice, abordand totodata recomandarile specifice de tara referitoare la imbunatatirea administratiei publice si la asigurarea viabilitatii pe termen lung a sistemului de pensii.

Reforma sprijina obiectivele UE de echitate sociala, in special in cadrul Pilonului European al Drepturilor Sociale, care prevede pensii adecvate pentru toti lucratorii. 


Potrivit documentului mai sus citat se au in vedere urmatoarele masuri:

"Asigurarea sustenabilitatii fiscale a Pilonului II prin cresterea contributiilor de la 4,75% la 6% pana in anul 2031: Cresterea contributiilor la Pilonul II, asigura viabilitatea financiara pe termen lung a acestui pilon. Aceasta raspunde direct recomandarii specifice de tara (CSR) 2019. 2 de a asigura sustenabilitatea sistemului public de pensii si viabilitatea pe termen lung a fondurilor de pensii din Pilonul II. Cresterea contributiilor ajuta la mentinerea unui flux stabil de fonduri catre sistemul de pensii private, garantand ca viitorii pensionari vor primi pensii adecvate, fara a pune o presiune excesiva asupra finantelor publice;

Digitalizarea sistemului de pensii private: Digitalizarea sistemului de pensii private contribuie la imbunatatirea eficientei si calitatii administratiei publice. Prin introducerea de instrumente digitale pentru gestionarea si monitorizarea pensiilor private, reforma reduce sarcinile administrative, imbunatateste acuratetea datelor si accelereaza timpii de procesare. Platformele digitale permit o mai buna coordonare intre entitatile publice si private, facilitand monitorizarea in timp real a contributiilor, investitiilor si platilor. Aceasta se aliniaza cu CSR 2020.4, care solicita imbunatatirea eficientei si calitatii administratiei publice si a
predictibilitatii in luarea deciziilor, asigurand ca atat guvernul, cat si furnizorii de pensii private pot lua decizii mai bine informate, bazate pe date precise si actualizate;

 

Cresterea contributiilor pentru Pilonul II de pensii


Diversificarea investitiilor in cadrul Pilonului II: Diversificarea investitiilor in cadrul sistemului de pensii din Pilonul II asigura o mai buna protectie a fondurilor de pensii private impotriva volatilitatii pietei. Prin extinderea investitiilor pe diferite clase de active, reforma reduce riscul unor pierderi semnificative din cauza scaderilor de piata sau a socurilor specifice unor sectoare. Acest aspect este esential pentru viabilitatea pe termen lung a fondurilor de pensii din Pilonul II, abordand recomandarea specifica de tara CSR 2019.2 privind asigurarea sustenabilitatii acestor fonduri. Un portofoliu de investitii diversificat creste rezilienta
fondurilor de pensii, contribuind la protejarea economiilor pentru pensie ale contribuabililor;

Introducerea unei noi formule de calcul pentru pensii: Noua formula de calcul pentru pensiile noi si cele aflate in plata are scopul de a asigura sustenabilitatea fiscala a sistemului de pensii. Parametrii formulei vor reflecta starea financiara a sistemului, asigurand ca
beneficiile nu depasesc capacitatea economica a tarii. Reforma intareste principiul contributivitatii, legand nivelul pensiilor de contributiile facute de-a lungul vietii de munca. De asemenea, interzicerea cresterilor ad-hoc ale pensiilor fara masuri fiscale compensatorii previne cresteri nesustenabile ale cheltuielilor cu pensiile, contribuind la predictibilitatea si responsabilitatea fiscala;

Introducerea unei noi reguli de indexare a pensiilor: Noua regula de indexare a pensiilor va asigura ca majorarile sunt realizate pe baza unor criterii clare, stabilite prin lege, si nu din motive discretionare sau politice. Aceasta contribuie la sustenabilitatea fiscala, asigurand ca cresterile pensiilor raman accesibile si previzibile;

Reducerea pensionarii anticipate si prelungirea vietii active: Reducerea semnificativa a oportunitatilor de pensionare anticipata, in special pentru beneficiarii de pensii speciale, abordeaza unul dintre factorii cheie care au creat presiune fiscala asupra sistemului de pensii. Reducerea pensionarilor anticipate asigura sustenabilitatea financiara si mentinerea unei forte de munca active;

Procedura de pensionare care se aplica de la 1 septembrie 2024! Ce modificari aduce noua lege a pensiilor?

Iti oferim singurul ghid practic de pe piata care explica limpede absolut TOATE ASPECTELE pensionarii incepand cu 1 septembrie 2024 – Noua lege a pensiilor. Ghid practic, detalii AICI >>>

Intarirea principiului contributivitatii si cresterea adecvarii pensiilor: Reforma intareste principiul conform caruia pensiile trebuie sa fie proportionale cu contributiile. Astfel, sistemul de pensii ramane echitabil si sustenabil, asigurand ca beneficiile reflecta castigurile si contributiile din timpul vietii active.

Cheltuielile cu asistenta sociala au in vedere o crestere moderata a acestei categorii de cheltuieli in perioada 2025-2031 urmata de o indexare a cheltuielilor pentru restul perioadei de prognoza.

 

Reforma pensiilor speciale


R9 are ca obiectiv recalibrarea sistemului de pensii prin introducerea unei noi formule de calcul, revizuirea regulilor de indexare a pensiilor, restrangerea posibilitatilor de pensionare anticipata si promovarea unei vieti active prelungite. Aceasta reforma, specificata in PNRR al Romaniei, este menita sa imbunatateasca sustenabilitatea fiscala a sistemului de pensii, sa asigure echitatea si sa abordeze recomandarile de tara privind eficienta administratiei publice si sustenabilitatea pe termen lung a sistemului de pensii publice. Masurile incluse sunt AICI."



 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]