„Conform Ordinului nr. 585/2021, prin care angajatorul are obligatia de a informa angajatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii privat si prin care se modifica Punctul F din contractul individual de munca- referitor la microintreprinderi cu pana la 9 angajati, dorim exemple concrete pentru urmatoarele situatii: Angajatorul poate anunta salariatii, despre Pilonul II de pensii private obligatorii, printr-o informare scrisa? Care este termenul limita? Pentru microintreprinderile cu pana la 9 angajati, unde nu mai este obligatorie fisa postului, ce trebuie specificat in contractul individual de munca (punctul F)? Angajatorul are obligatia de a intocmi acte aditionale pentru modificarea draftului de contract de munca (pentru angajarile vechi, pana la iulie 2021) ? Care este termenul limita?”
Raspunsul specialistului:
Conform art. 30 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii.
Astfel, persoanele in varsta de pana la 35 de ani trebuie sa adere la un fond de pensii, iar cele cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani au optiunea de a adera.
Obligatia de informare trebuie indeplinita de angajator la data incheierii contractului individual de munca intrucat de la aceasta data salariatul are obligatia sa adere la un fond de pensii administrat privat.
Avand in vedere ca nu toti salariatii au obligatia sa adere la fond administrat privat recomand intocmirea unei note de informare ce va fi comunicata salariatului sub semnatura la incheierea contractului individual de munca. In aceasta nota de informare se va mentiona cine are obligatia sa adere la fondul de pensii administrat privat si cine poate sa adere daca doreste la un astfel de fond conform prevederilor Legii 411/2004.Astfel, nu va mai fi necesar sa verificati daca un salariat trebuie sau nu sa fie informat.
Act aditional la informare adererare Pilonul II de pensii?
Conform art. 17 alin. (5) din Codul muncii, orice modificare a unuia dintre elementele prevazute la alin. (3) in timpul executarii contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la contract, anterior producerii modificarii, cu exceptia situatiilor in care o asemenea modificare este prevazuta in mod expres de lege sau in contractul colectiv de munca aplicabil.
Astfel, actul aditional la contractul individual de munca nu se incheie atunci cand o modificare este prevazuta de lege. Este firesc sa fie asa intrucat prin actul aditional cele doua parti ale contractului individual de munca stabilesc o modificare prin vointa lor comuna. Or, cand o modificare este prevazuta de lege partile nu au ce stabili.
Se recomanda sa intocmiti fisa postului
Intocmirea fisei postului nu mai este obligatorie, dar este recomandata avand in vedere importanta acestui document in raporturile de munca si consecintele nefavorabile pentru angajator ale lipsei fisei postului. In cazul in care angajatorul opteaza sa nu intocmeasca fisca postului va completa o descriere/caracterizare pe scurt a activitatii salariatului.
Spre exemplu:
Functia vanzator: activitatea consta in vanzarea produselor, intocmirea si raportarea situatiei vanzarilor, actualizarea stocurilor de produse, operatiuni ce sunt realizate intr-un cadru general de desfasurare a activitatii punctului de vanzare asigurat in conditiile respectarii normelor de calitate, igiena, sanitarveterinare, protectia mediului si de sanatate si securitate in munca. Salariatul ofera clientilor marfa solicitata si intocmeste formele de vanzare. Primeste marfa de la furnizori si o aranjeaza in magazin/ raion intr-un mod comercial, se asigura ca marfa este accesibila clientilor si ofera acestora informatiile necesare despre marfa. Realizeaza documentele de primire/ inregistrare a marfii, a precizat
Rodica Mantescu, Specialist in legislatia muncii, pentru PortalCodulMuncii.ro.
Va reamintim ca Ordinul nr. 585/2021 privind modificarea si completarea modelului-cadru al contractului individual de munca, prevazut in anexa la Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 64/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 712 din 19 iulie 2021.
Consultantul fiscal Adrian Benta atrage insa atentia asupra faptului ca unele opinii sustin mentinerea comunicarii in scris a atributiilor postului.
Cu toate acestea, spune el, exista opinii ca atributiile postului trebuie comunicate in scris salariatului.
“O alta modificare adusa este obligatia angajatorului de a informa salariatul cu privire la obligatia acestuia de a adera la un fond de pensii administrat privat. Desigur, aceasta obligatie este aplicabila doar acelor persoane fizice ce au calitatea de contributor la fondurile de pensii administrate privat asa cum sunt prevazuti in Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat", a precizat consultantul fiscal Adrian Benta, potrivit HotNews.ro.
Ordinul 585/2021 poate fi consultat
AICI!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariatii nu pot renunta la perioada de preavizIntrebare: Daca angajatii renunta la perioada de preaviz, este in regula?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
SRL. Ce activitati pot presta administratoriiIntrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori (unul este si asociatul unic) ce tin de obiectul de activitate al societatii (transport alternativ-Bolt) fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<