Concediu de odihna. Cum procedam in cazul institutiilor publice?

Resurse Umaneconcediu bugetariCodul munciiOG 10/2008HG 250/1992concediu de odihna
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Concediul de odihna se efectueaza integral sau fractional. Vom stabili daca in cazul unei institutii publice una dintre fractiuni nu trebuie sa fie mai mica de 15 zile (conform HG. 2501992) sau de 10 (conform Codului muncii).

De asemenea, vom vedea daca indemnizatia de concediu in cazul unei institutii publice se calculeaza conform prevederilor HG 250/1992 (respectiv media zilnica a salariului de baza din luna efectuarii concediului multiplicata cu numarul de zile de concediu de odihna) sau conform prevederilor Codului muncii (media salariului de baza din ultimele 3 luni anterioare plecarii in concediu, care nu trebuie sa fie mai mica decat media zilnica a salariului de baza din luna efectuarii concediului, multiplicata cu nr de zile de CO).


Solutia consultantului:

Potrivit prevederilor art.23 alin. (1) din OG 10/2008 personalul contractual din sectorul bugetar are dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna si la alte concedii, in conditiile legii.

Durata minima a concediului de odihna este de 21 de zile lucratoare pe an. La determinarea indemnizatiei de concediu de odihna se vor lua in calcul, pe langa salariul de baza, si sporurile de care beneficiaza, potrivit legii.

Concediul de odihna se efectueaza in fiecare an. In cazul in care, din motive justificate, personalul contractual din sectorul bugetar nu a putut efectua concediul de odihna la care avea dreptul intr-un an calendaristic, cu acordul persoanei in cauza, angajatorul este obligat sa acorde concediul pana la sfarsitul anului urmator. Compensarea in bani a concediului de odihna neefectuat este permisa numai in cazul incetarii raporturilor juridice de munca.

Celelalte prevederi din HG 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, raman in vigoare (alin.(6) al art.23).

Indemnizatia de concediu de odihna se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu.

In consecinta, apreciem ca pot fi stabilite reglementari speciale derogatorii de la dreptul comun, dar acestea pot fi instituite doar prin norme de acelasi nivel. Asadar, apreciem ca prevederile cuprinse in HG 250/1992 sunt aplicabile atat timp cat acestea nu intra in contradictie cu prevederile legale instituite prin Codul muncii, republicat, act normativ de nivel superior.

In acelasi sens, precizam ca prevederile HG 250/1992, republicata, cu modificarile ulterioare nu au fost modificate in mod corespunzator ulterior modificarilor aduse Codului muncii, acestea continand prevederile astfel cum au fost statuate initial prin Legea 53/2003 - Codul muncii (a se vedea in acest sens, prevederile initiale ale art. 143 alin. (5) din Codul muncii  conform carora "In cazul in care programarea concediilor se face fractionat, angajatorul este obligat sa stabileasca programarea astfel incat fiecare salariat sa efectueze intr-un an calendaristic cel putin 15 zile lucratoare de concediu neintrerupt", precum si cele ale art. 145 alin.(2) conform carora "Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a veniturilor din luna/lunile in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu").

Totodata, consideram ca sintagma cuprinsa in cadrul alin. (1) al art. 23 din OG 10/2008 "in conditiile legii" face trimitere la prevederile Codului muncii, republicat.

In concluzie, fata de cele mentionate anterior apreciem ca atat fractiunea de concediu de odihna neintrerupta, cat si  odalitatea de calcul a indemnizatiei de concediu de odihna trebuie acordate, respectiv calculate in conformitate cu prevederile Codului muncii, republicat.


NOUTATI din Legislatia muncii

Atentie: Trebuie sa va actualizati Regulamentul Intern!


Important! Au aparut prevederi noi obligatorii referitoare la:

-> concediul paternal
-> distribuirea bacsisului catre salariati
-> programul flexibil de lucru
-> supravegherea video a activitatii in firma etc.
-> protectia avertizorilor de integritate !
 
Aflati informatii complete din lucrarea Regulamentul intern in avantajul dvs. Ghid complet

...Vezi AICI detaliile complete <<

de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Resurse Umaneconcediu bugetariCodul munciiOG 10/2008HG 250/1992concediu de odihna

Data aparitiei: 12 August 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Concediu de odihna. Cum procedam in cazul institutiilor publice? Nota: 3.5 din 5 - 3 voturi.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Obligatie emitere adeverinta venit noua lege a pensiilorIntrebare: In ce conditii firma este obligata sa elibereze adeverinte cu tote veniturile din 1957-2001 conform noii L360/2023. Firma este din 1957, detinem arhiva, din statele vechi si mai apoi fluturasi se poate deduce baza de calul a pensiei care difera de la o perioada la alta, totodata, nu sunt incluse toate veniturile la calulul CAS-lui si pensia suplimentara L80/1992.Legea intra in vigoare din septembrie, suntem obligati sa eliberam pana atunci aceste adeverinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Fisa de post pentruDirector vanzariIntrebare: Va rog frumos sa ne trimit fisa post pentru urmatorul cod cor: 112018 - director vanzari.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]