Gestionarea concediului de odihna. Acordare zile libere bugetari

Resurse Umaneconcediu bugetaricodul munciiHG 250/1992
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X


Vom stabili mai jos daca in cazul unitatilor bugetare, salariatii sunt obligati sa efectueze in totalitate concediul de odihna in anul calendaristic respectiv. De asemenea, vom vedea in ce situatii se poate efectua intregul concediu sau numai o parte in anul urmator si pana la ce data.

Solutia consultantului:

In sectorul bugetar, concediul de odihna se acorda potrivit prevederilor Legii 53/2003 - Codul muncii, republicata, ale art. 23 din OG 10/2008, cu modificarile si completarile ulterioare si ale HG 250/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale salariatilor din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, republicata.

De asemenea,  potrivit prevederilor art. 35 coroborate cu prevederile art. 117 din Legea 188/1999
privind statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, functionarii publici au dreptul la concediul de odihna, in conditiile legii, respectiv in conditiile prevazute de Codul muncii.  

Avand in vedere ca anumite prevederi ale HG 250/1992 (cum ar fi spre exemplu durata minima a concediului de odihna sau numarul de zile de conediu de odihna ce poate fi acordat fractionat) contravin, in prezent, actualelor prevederi stabilite prin Codul muncii , apreciem ca acestea au fost modificate implicit.

Astfel, potrivit prevederilor art. 6 din HG 250/1992 concediul de odihna se efectueaza in fiecare an calendaristic, integral sau fractionat. Concediul de odihna trebuie sa fie efectuat in natura de salariat si nu poate face obiectul vreunei cedari sau renuntari.

De asemenea, concediul de odihna poate fi fractionat, la cererea salariatului, cu conditia ca una dintre fractiuni sa nu fie mai mica de 10 zile lucratoare. In temeiul art. 8 alin. (1) conducerea unitatii are obligatia sa ia masurile necesare pentru ca salariatii sa efectueze, in fiecare an calendaristic, concediile de odihna la care au dreptul.

Programarea concediilor de odihna se va face la sfarsitul anului, pentru anul urmator, de catre conducerea unitatii, cu consultarea sindicatelor sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor. Totodata, art. 10 din HG 250/1992, mentioneaza expres situatiile in care concediul salariatilor poate fi intrerupt, la cererea acestuia, iar la art. 11 prevede si situatia in care efectuarea concediului este intrerupta din dispozitia scrisa a conducerii unitatii.

In aceasta din urma situatie, salariatul poate fi rechemat din concediul de odihna numai pentru nevoi de serviciu neprevazute, care fac necesara prezenta salariatului in unitate. In situatia rechemarii, cei in cauza au dreptul la rambursarea cheltuielilor de transport si a cheltuielilor legate de efectuarea concediului in alta localitate, egale cu sumele cheltuite pentru prestatia de care nu au mai putut beneficia din cauza rechemarii.

Pentru cazurile de intrerupere a concediului, mentionate la art. 11 alin. (1) si (2), salariatii au dreptul sa efectueze restul zilelor de concediu dupa ce au incetat situatiile respective sau, cand aceasta nu este posibila, la data stabilita printr-o noua programare in cadrul aceluiasi an calendaristic.

Totodata, precizam ca potrivit prevederilor art. 23 alin (4) din OUG 10/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art.149 din Codul muncii, concediul de odihna se efectueaza in fiecare an. In cazul in care, din motive justificate/obiective, salariatul nu poate efectua, integral sau partial, concediul de odihna potrivit programarii la care are dreptul in anul calendaristic, institutia publica este obligata, cu acordul salariatului, sa acorde concediul de odihna neefectuat, pana la sfarsitul anului urmator.

Asadar, potrivit prevederilor legale mentionate concediul de odihna se efectueaza in fiecare an. Efectuarea sa in anul urmator este permisa numai in anumite situatii expres prevazute de lege sau din motive obiective, temeinic justificate, caz in care institutia este obligata sa acorde concediul de odihna (in integralitate sau fractiunea ramasa neefectuata) in cursul anului urmator, pana la sfarsitul acestuia.


de Legislatia Muncii


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Resurse Umaneconcediu bugetaricodul munciiHG 250/1992

Data aparitiei: 24 Aprilie 2013
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele
Rating:

Gestionarea concediului de odihna. Acordare zile libere bugetari Nota: 5 din 5 - 1 vot.
Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri

 
Revenire din CCC. Stimulent de insertie. ConditiiIntrebare: O salariata a nascut la data de 09.09.2022, iar la data de 17.11.2022 contractul i-a fost suspendat pana la data de 09.09.2024 pt concediu de crestere copil. Tatal nu doreste sa isi ia luna/lunile tatalui, desi are acest drept. 1. In aceasta situatie, la ce data trebuie sa isi reia angajata activitatea pt a beneficia de stimulentul de insertie? 2. Exista anumite conditii pt a se reintoarce la serviciu la data de 09.09.2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
 
Venituri pensie. Trecere pensie anticipata din pensie invaliditateIntrebare: O persoana s-a pensioat medical gr. III in cursul anului 2016. In perioada 2012- aprilie 2016, pe langa drepturile obtinute in baza contractului de munca, a indeplinit functia de membru al consiliului de administratie, incasand lunar o indemnizatie, asupra careia s-a calculat, retinut si virat contrbutia la pensie, CAS. Intrebari a) la stabilirea pensiei de invaliditate s-a valorifiat indemnizatia de administrator? Dar perioada de cinci ani, cand a urmat studii superioare la forma de invatamant...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<


Descarca GRATUIT
“Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.
Rentrop ∧ Straton

 

 

Atentie la Controalele ITM!

Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"
Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 


 
Atentie la Controalele ITM!
Descarcati gratuit Raportul Special

"Noutati despre Regulamentul Intern si CCM in 2024 - Legislatie si studii de caz"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]