Evidenta orelor suplimentare si a orelor de noapte
Evidenta orelor suplimentare si a orelor de noapte reprezinta o activitate foarte importanta, cu multe implicatii atat pentru angajati, cat si pentru angajatori, in special legate de modalitatea de plata. |n mod curent, inregistrarea acestor ore se face prin pontajele lunare si pe statele de plata.
Ordinul nr. 687/2006 (publicat in Monitorul Oficial nr. 801 din 25 septembrie 2006) a aprobat procedura privind modul de eliberare a actelor doveditoare ale sporului pentru munca prestata in timpul noptii si de valorificare a acestuia in procesul de stabilire si/sau de recalculare a drepturilor de pensie.
Ca urmare, odata cu cresterea importantei orelor suplimentare, in special a celor de noapte, in calcularea pensiilor, va recomandam sa atasati la dosarul personal o evidenta a acestora (trimestrial sau anual), pentru fiecare angajat in parte.
Arhivarea corespunzatoare a dosarelor fostilor angajati
Portal Codul Muncii
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Dosarele personale ale angajatilor trebuie gestionate in conditii care sa asigure securitatea datelor, precum si pastrarea lor indelungata si corespunzatoare (art. 7 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 161/2006).
Pe langa dosarele angajatilor actuali, trebuie sa gestionati si dosarele fostilor angajati.
Incercati ca, cel putin pentru cativa ani, sa pastrati relativ la indemana aceasta arhiva.
Dosarele personale ale fostilor angajati va pot servi ca referinta in urmatoarele situatii:
- calcularea pensiilor;
- eliberarea de recomandari in cazul schimbarii locului de munca;
- analiza performantelor inregistrate de fostii angajati in cazul unei cereri de reangajare.
De ce este important pentru dvs. ca dosarele angajatilor sa fie complete si actualizate
Departamentul de resurse umane trebuie sa fie capabil sa ofere, intr-un timp cat mai scurt, informatii reale si utile despre angajatii firmei dvs.
De aceea, existenta dosarelor personale cat mai complete si actualizate este justificata nu doar de obligativitatea stipulata prin lege, ci si din motive practice.
Aceste dosare nu contin doar copii ale diferitelor documente oficiale ale angajatilor, ci ele trebuie sa ofere o adevarata „istorie“ a evenimentelor legate de cariera unui angajat, bazata pe documente-suport.
Iata doar cateva dintre avantajele dosarelor personale complete si actualizate:
- Va sunt necesare ca sa elaborati si sa tineti la zi organigrama firmei;
- Va ajuta in planificarea resurselor umane;
- Va ajuta sa realizati baza de date cu profilul angajatilor;
- Va sunt foarte utile atunci cand trebuie sa realizati statistici privind resursele umane in firma dvs., referitoare la fluctuatia personalului sau la situatia angajatilor (promovari, demisii, concedieri);
- Va ajuta sa realizati rapoarte privind activitatea departamentului de resurse umane care sa arate costurile si eficienta activitatilor de personal din firma dvs.
Un dosar personal incomplet sau care nu este actualizat cu toate noutatile referitoare la angajatul respectiv poate avea repercusiuni negative asupra intregii activitati a firmei:
In caz de reclamatii din partea personalului, lipsa documentelor conduce la imposibilitatea justificarii si, in ultima instanta, la imposibilitatea aplicarii deciziilor referitoare la angajati (de sanctionare, de promovare, de premiere etc.).
In cazul in care firma ajunge in instanta din cauza unui conflict de munca, un dosar personal incomplet poate provoca, prin lipsa probelor, pierderea procesului si prejudicii pentru firma.
Lipsa unor documente justificative creeaza adesea in firma un climat de neincredere, demotivare si chiar fluctuatie mare de personal.