Ce se intampla in cazul in care un angajator roman intentioneaza sa trimita din salariatii sai sa lucreze in alt stat european, spre exemplu Italia? Este vorba de detasarea salariatului in alt stat UE sau salariatul va desfasura activitate in Italia ca urmare a delegarii?
Sa vedem mai intati ce reprezinta fiecare si care sunt prevederile legale referitoare la fiecare dintre ele.
Atat delegarea cat si detasarea reprezinta masuri temporare prin careangajatorul poate modifica locul muncii salariatului inscris in contractul individual de munca.
Detasarea este reglementata la art. 45 – 47 din Codul muncii. Potrivit dispozitiilor art. 45 din Codul muncii republicat detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. In mod exceptional, prin detasare se poate modifica si felul muncii, dar numai cu consimtamantul scris al salariatului. Pe perioada detasarii dispuse de catre angajator contractul individual de munca al salariatului se suspenda pe toata durata detasarii in baza art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii.
Delegarea, pe de alta parte, reprezinta, conform art. 43 din Codul muncii, exercitarea temporara de catre salariat, din dispozitia angajatorului, de a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca. In situatia delegarii contractul individual de munca nu se suspenda asa cum se intampla in cazul detasarii, ci isi produce in continuare efectele si pe durata detasarii salariatului.
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Portal Codul Muncii
Contractul de Munca 160 de formulare EDITABILE obligatorii prin lege
Potrivit dispozitiilor art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) 883/2004 persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Astfel ca regula stabilita de regulament este ca persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru al Uniunii Europene se va supune dispozitiilor legislatiei din respectivul stat memebru, statul membru, in speta, in Italia. Exceptii de la aceasta regula sunt stabilite in cuprinsul art. 12 – 16 din regulament si se refera la situatia salariatilor detasati si a celor care desfasoara activitate in doua sau mai multe state membre ale UE. In aplicarea acestor exceptii, institutiile abilitate din statele membre emit documentul portabil A1 la solicitarea persoanelor interesate. Concret, angajatorul din Italia nu va datora contributii sociale in tara sa daca angajatorul din Romania obtine de la Casa Nationala de Pensii Publice documentul portabil A1, document care atesta ca salariatii raman asigurati ai sistemului de securitate sociala aplicabil in Romania.
Notiunea de "salariat detasat" in sensul Regulamentului (CE) 883/2004, in baza caruia se acorda formularul A1, este diferita de cea de "salariat detasat" in sensul legislatiei din Romania. Potrivit dispozitiilor art. 12 din acest regulament eruorpean, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.
Observam deci ca salariatul, in acceptiunea regulamentului , poate ramane supus legislatiei din statul unde isi desfasoara activitatea angajatorul, daca este trimis in alt stat pentru a presta activitate pentru angajator. Insa, conform Codului muncii republicat, detasarea presupune modificarea temporara a locului muncii salariatului, activitatea salariatului urmand a fi prestata pentru alt angajator.
Pentru acordarea formularului A1 una din conditii este ca pe parcursul perioadei de detasare intre angajatorul care dispune detasarea si salariatului detasta sa existe o relatie directa. Tinand astfel cont de toate aceste reguli, concluzia noastra este ca un salariat detasat in sensul Regulamentului (CE) 883/2004 este un salariat delegat in sensul legislatiei din Romania.
Astfel, daca salariatii sunt delegati in Italia, angajatorul poate obtine documentul portabil A1 daca sunt indeplinite conditiile pentru acordarea acestuia, situatie in care contributiile sociale nu se vor mai datora in Italia, ci in Romania. In acest caz, contributiile sociale se datoreaza asupra veniturilor salariale inscrise in contractul individual de munca. In cazul in care contributiile se datoreaza in Italia, conditiile sunt stabilite de legsilatia aplicabila pe teritoriul acestui stat.