Va prezentam un proiect de Hotarare de Guvern privind Procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, potrivit dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, publicat recent pe site-ul Ministerului Muncii.
Va reamintim ca LEGEA nr. 144 din 20 mai 2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicat in MONITORUL OFICIAL nr. 502 din 23 mai 2022.
Cu ajutorul acestui ghid:
bifa obtineti pe loc solutia dorita;
bifa aveti intotdeauna certitudinea ca transmiteti in ReviSal exact ceea ce trebuie;
2. Dupa alineatul (5) se introduc doua noi alineate, alineatele (5^1) si (5^2), cu urmatorul cuprins:
(5^1) Registrul general de evidenta a salariatilor este accesibil online pentru salariati/fosti salariati, in privinta datelor care ii privesc. Dreptul de acces se limiteaza la vizualizarea, descarcarea si tiparirea acestor date, precum si la generarea online si descarcarea unui extras din registru.
(5^2) Vechimea in munca si/sau in specialitate poate fi dovedita si cu extrasul prevazut la alin. (5^1), in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Iata
HOTARAREA privind Procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate, potrivit dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
In temeiul prevederilor art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art. II din Legea nr. 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Articol unic – Se aproba Procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi
vechimea in munca si/sau specialitate potrivit dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin Legea nr. 144/2022, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 23 mai 2022, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE – IONEL CIUCA
ANEXA
Procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate
Art. 1 - Prezenta Procedura reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, astfel cum au fost modificate si completate conform Legii nr. 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
Art. 2 – (1) In vederea asigurarii accesului online al salariatului sau fostului salariat, la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, denumit in continuare registru, referitoare la activitatea desfasurata in baza unui contract individual de munca, salariatul sau fostul salariat se poate prezenta personal la sediul inspectoratului teritorial de munca sau prin imputernicit, in vederea obtinerii numelui de utilizator si a parolei, dupa cum urmeaza:
a) la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala angajatorul isi are sediul sau domiciliul;
b) la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi desfasoara/si-au desfasurat activitatea salariatii unitatilor fara personalitate juridica care au primit delegare de competenta pentru infiintarea, completarea si transmiterea registrului;
c) inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala salariatul/fostul salariat are domiciliul, in cazul in care sediul angajatorului a fost/se afla in alta localitate decat localitatea de domiciliu a salariatului/fostului salariat.
(2) Salariatii/fostii salariati care detin semnatura electronica, semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, in vederea obtinerii numelui de utilizator si a parolei se pot adresa prin email, utilizand aceasta semnatura, inspectoratului teritorial de munca in conditiile prevazute la alin. (1).
Art. 3 – Obtinerea numelui de utilizator si a parolei se face in baza prezentarii urmatoarelor documente:
a) solicitare scrisa pentru eliberarea numelui de utilizator si a parolei, conform modelului din anexa;
b) cartea de identitate, in original sau scanata, pentru situatia prevazuta la art. 2 alin. (2);
c) procura speciala, pentru cererile formulate de persoana imputernicita, in original, sau duplicat de pe actul original.
Art. 4 – Limitele accesului la informatiile din registru se stabilesc cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
Art. 5 – Vechimea in munca sau in specialitate poate fi dovedita cu extrasul generat online din registru asumat de angajator prin semnatura, care atesta activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, conform documentelor detinute de angajator.
Art. 6 - (1) Pana la data achizitionarii noului sistem informatic care va permite salariatilor/fostilor salariati accesul online la datele din registru, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia sa elibereze la solicitarea scrisa a acestora, un extras din registru in termen de cel mult 15 zile de la data inregistrarii solicitarii.
(2) Inspectoratele teritoriale de munca vor percepe tariful reglementat prin Ordinul ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr. 826/2014 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate
in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii.
Art. 7 – Prezenta Procedura intra in vigoare odata cu intrarea in exploatare a sistemului informatic aferent Registrului general de evidenta a salariatilor, a carui implementare se deruleaza conform Planului National de Redresare si Rezilienta.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Incetare CIM in perioada de proba. Prima zi de activitateIntrebare: Am angajat o persoana cu contract de munca cu 8 ore, pe perioada nedeterminata, dar a venit doar o zi, nu a muncit doar i s-a prezentat ce are de facut apoi dupa masa a sunat ca nu mai vine ca a acceptat o alta oferta. In acest caz cum trebuie sa desfacem contractul angajatului? Pe perioada de proba? Suntem obligati sa-i platim persoanei ziua in care a fost la servici dar nu a lucrat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Suprapunere certificate medicale. Declaratia 112Intrebare: Avem angajati care aduc concediu medical eliberat de diferiti medici, care se suprapun. Modul de calcul al acestor concedii medicale se platesc conform legislatiei in vigoare, adica primul concediu medical se plateste pana la data inceperii urmatorului. Intrebarea este: in declaratia 112, aceste concedii medicale trebuie sa apara ca si durata conform platii sau conform duratei care apare pe formularul de concediu medical eliberat de catre medic? Care este legislatia unde se precizeaza acest...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<