Cel mai sensibil domeniu din intreaga legislatie a muncii – salarizarea – a fost din nou tinta unor schimbari legislative majore. E vorba despre schimbari care afecteaza, printre altele, calculul deducerilor personale, impozitarea anumitor venituri, facilitatile fiscale din domeniul constructiilor, sectorului agricol sau alimentar.
Iar aceste schimbari, evident, creeaza neclaritati noi, greu de gestionat si care se adauga problemelor deja existente generate de legislatia extrem de stufoasa privind salarizarea.
Iata de ce va invitam sa vizionati
webinarul Salarizarea in 2023 – u
n eveniment extrem de oportun, care va permite sa va aflati fata in fata, prin intermediul calculatorului, cu un expert de top (dna Luminita Obaciu) si sa obtineti raspunsuri profesioniste la 2 intrebari esentiale: Cu ce probleme majore de salarizare va confruntati de la 1 ianuarie 2023?
Principalele modificari legislative - cu impact asupra salarizarii 2023
1) Incepand cu 1 ianuarie 2023 se introduce o noua deducere suplimentara din baza de calcul a impozitului pe salarii. Deducerea personala suplimentara se acorda astfel:
15% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru persoanele fizice cu varsta de pana la 26 de ani, care realizeaza venituri din salarii al caror nivel este de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara;
100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, parintelui care realizeaza venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.
2) Incepand cu 1 ianuarie 2023, anumite venituri obtinute de salariati sunt supuse plafonarii in cascada. Sunt stabilite plafoane individuale pentru respectivele venituri (sunt 7 categorii), sumele incadrate in plafoane se aduna, iar suma totala rezultata se compara cu un nou plafon egal cu 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Doar suma incadrata in acest nou plafon ramane neimpozabila la salariat, depasirea devine venit impozabil si se taxeaza cu toate taxele salariale. Detalii AICI >>>
3) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in declaratia lunara 112 se declara si urmatoarele informatii detaliate pe angajati:
- valoarea indemnizatiei de delegare/detasare neimpozabile;
- valoarea indemnizatiei de delegare/detasare impozabile;
- avantajele neimpozabile sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordarii si la momentul exercitarii acestora
4) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, facilitatile fiscale din domeniul constructiilor/sectorul agricol si industria alimentara se aplica doar persoanelor incadrate in baza unui contract individual de munca (in prezent, facilitatile se aplica tuturor persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3) din Codul Fiscal).
5) Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa sau pentru care angajatorul are obligatia legala de a depune declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se pastreaza timp de 5 ani (Legea nr. 195/2022).
Tematica webinarului SALARIZARE in 2023
1. Modificari fiscale si declarative in domeniul salarizarii cu aplicabilitate incepand cu 1 ianuarie 2023
Modificari privind impozitarea avantajelor salariale
Modificari privind deducerile personale
Neimpozabilitatea cheltuielilor cu testarea epidemiologica si/sau vaccinarea
Eliminarea scutirii impozitului pe venit din activitati sezoniere
Modificari privind facilitatile fiscale in sectorul constructiilor
Modificari facilitati fiscale aplicabile in sectorul agricol si alimentar
2. Modalitatea de calcul al taxelor pentru salariatii care obtin venituri sub nivelul salariului minim pe economie
3. Alte modificari aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2023
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Salariatii nu pot renunta la perioada de preavizIntrebare: Daca angajatii renunta la perioada de preaviz, este in regula?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
SRL. Ce activitati pot presta administratoriiIntrebare: In situatia in care exista un asociat si 2 administratori, pot presta servicii ambii administratori (unul este si asociatul unic) ce tin de obiectul de activitate al societatii (transport alternativ-Bolt) fara sa detina CIM sau contract de administrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<