Intrebare: O societate care functioneaza ca agent de munca temporara are dreptul sa puna la dispozitia utilizatorilor din statele membre UE, altele decat cele in care are sedii sau filiare, doar 50% din numarul de salariati? Care este baza legala in acest sens?
Raspuns: Conform art. 88 alin. (3) din Codul muncii , Agentul de munca temporara este persoana juridica, autorizata de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale, care incheie contracte de munca temporara cu salariati temporari, pentru a-i pune la dispozitia utilizatorului, pentru a lucra pe perioada stabilita de contractul de punere la dispozitie sub supravegherea si conducerea acestuia. Conditiile de functionare a agentului de munca temporara, precum si procedura de autorizare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Din coroborarea art. 94 alin. (1) cu art. 95 alin. (1) din acelasi cod rezulta ca un contract de munca temporara poate fi incheiat pe durata unei misiuni sau pentru mai multe misiuni.
Astfel, un agent de munca temporara poate incheia contracte de de munca temporara pe durata unei misiuni sau pentru mai multe misiuni, nefiind stabilit de Codul muncii limitari in ceea ce priveste numarul de salariati.
Insa, in situatia in care agentul de munca temporara solicita eliberarea documentului portabil A1 pentru salariatii ce urmeaza sa fie pusi la dispozitia unui utilizator din alt stat membru UE, pentru eliberarea acestui formular este necesara indeplinirea anumitor conditii stabilite de dispozitiile Regulamentului (CE) 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate social si ale Regulamentului (CE) 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala. Astfel, documentul portabil A1 se elibereaza in aplicarea prevederilor Regulamentului (CE) 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si cele ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009, regulamente care se aplica in relatia dintre statele membre UE, Spatiul Economic European (SEE) si Elvetia.
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Procedura completa la angajare Caiet de lucru pentru angajatori si manageri de HR
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Conform art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulamentul (CE) 883/2004, sub rezerva articolelor 12-16 persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. Astfel, regula este ca salariatii vor datora contributii sociale in statul in care presteaza activitate cu exceptia situatiilor stabilite la art. 12-16 din regulament.
In situatia existentei unei detasari in sensul art. 12 din Regulament, salariatul poate ramane supus legislatiei din statul membru din care este detasat pe o perioada de 24 de luni daca sunt indeplinite conditiile impuse de Regulament.
In acest sens, la art. 12 alin. (1) din Regulamentul 883/2004 se prevede ca, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.
Conform dispozitiilor art. 14 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 987/2009 in sensul aplicarii articolului 12 alineatul (1) din regulamentul de baza, expresia care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru se refera la un angajator care desfasoara in mod obisnuit activitati semnificative, altele decat cele strict legate de gestionarea interna, pe teritoriul statului membru unde este stabilit, tinand seama de toate criteriile care caracterizeaza activitatile desfasurate de intreprinderea respectiva; criteriile pertinente trebuie sa fie adaptate caracteristicilor specifice fiecarui angajator si naturii reale a activitatilor desfasurate.
Asadar, una dintre conditiile pentru eliberarea documentului portabil A1 este ca angajatorul sa desfasoare in mod obisnuit activitati semnificative, altele decat cele strict legate de gestionarea interna, pe teritoriul statului membru unde este stabilit, tinand seama de toate criteriile care caracterizeaza activitatile desfasurate de intreprinderea respectiva; criteriile pertinente trebuie sa fie adaptate caracteristicilor specifice fiecarui angajator si naturii reale a activitatilor desfasurate.
Prin Decizia nr. A2 din 12 iunie 2009 privind interpretarea articolului 12 din Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului referitor la legislatia aplicabila lucratorilor salariati detasati si lucratorilor independenti care lucreaza temporar in afara statului competent, Comisia administrativa pentru coordonarea sistemelor de securitate sociala, a stabilit ca, in cazul in care este necesar si in caz de indoieli, pentru a determina daca un angajator efectueaza in mod obisnuit activitati substantiale pe teritoriul statului membru in care este stabilit, institutia competenta din statul respectiv trebuie sa examineze toate criteriile care caracterizeaza activitatile desfasurate de respectivul angajator, incluzand locul unde este inregistrat sediul si administratia intreprinderii, numarul personalului administrativ care lucreaza in statul membru in care este stabilita si in celalalt stat membru, locul in care sunt recrutati lucratorii detasati si locul in care se incheie majoritatea contractelor cu clientii, legislatia aplicabila contractelor incheiate de intreprindere cu lucratorii sai, pe de o parte, si cu clientii sai, pe de alta parte, cifra de afaceri in decursul unei perioade tipice corespunzatoare in fiecare stat membru in cauza si numarul de contracte implementate in statul de trimitere. Aceasta insiruire nu este exhaustiva, deoarece criteriile ar trebui adaptate fiecarui caz in parte si ar trebui sa tina cont de natura activitatilor efectuate de intreprindere in statul in care este stabilita.
In Romania, institutia competenta este Casa Nationala de Pensii Publice. Prin urmare, Casa Nationala de Pensii Publice examineaza indeplinirea criteriilor necesare pentru acordarea documentului portabil A iar potrivit informatiilor furnizate pe site-ul oficial al acestei institutii ponderea procentuala a salariatilor ramasi sa-si desfasoare activitatea in Romania, raportata la numarul total al salariatilor angajati atat in tara, cat si in statul de ocupare sa depaseasca 25% sau 50% (procent stabilit in functie de vechimea angajatorului si de numarul total de salariati), iar natura activitatii desfasurate de acestia in Romania sa fie specifica domeniului profesional al angajatorului.