Conform art. 45 din Codul muncii , detasarea este actul prin care se dispune schimbarea temporara a locului de munca, din dispozitia angajatorului, la un alt angajator, in scopul executarii unor lucrari in interesul acestuia. In mod exceptional, prin detasare se poate modifica si felul muncii, dar numai cu consimtamantul scris al salariatului.
Asadar, detasarea presupune schimbarea locului muncii la alt angajator. Aceasta presupune ca salariatul va presta activitate in alt loc de munca, la un alt angajator.
Formarea profesionala a salariatilor, potrivit art. 193 din Codul muncii , se poate realiza prin urmatoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de catre angajator sau de catre furnizorii de servicii de formare profesionala din tara ori din strainatate;
b) stagii de adaptare profesionala la cerintele postului si ale locului de munca;
c) stagii de practica si specializare in tara si in strainatate;
d) ucenicie organizata la locul de munca;
e) formare individualizata;
f) alte forme de pregatire convenite intre angajator si salariat.
Hartuirea si discriminarea la locul de munca Legislatie explicata si studii de caz
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Legis Plus Legislatia Muncii
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
Prin urmare, detasarea nu poate fi dispusa in scopul formarii profesionale. Astfel, trebuie sa clarificati daca salariatii, la societatea mama, vor presta activitate sau vor participa la cursuri, stagii sau alte forme de pregatire profesionala. Daca salariatii vor presta activitate sunt aplicabile reglementarile legale referitoare la detasare iar daca vor participa la cursuri, stagii sau alte forme de pregatire profesionala sunt aplicabile reglementarile legale privitoare la formarea profesionala.
In consecinta, nu exista detasare in scopul formarii profesionale.
In ceea ce priveste documentul portabil A1 mentionam, din nou, ca obtinerea acestuia nu este obligatorie ci este posibila in baza art. 12 din Regulamentul 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala atunci cand o persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator si nu a fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana iar durata previzibila a activitatii nu depaseste douazeci si patru de luni.
De asemenea documentul portabil A1 se obtine in cazurile de pluriactivitate. Pluriactivitatea reprezinta situatia in care lucratorul migrant desfasoara simultan, in mod obisnuit:
- activitate salariata in doua sau mai multe state membre;
- activitate independenta in doua sau mai multe state membre;
- activitate salariata si/sau activitate independenta in doua sau mai multe state membre.
Pluriactivitatea este reglementata de dispozitiile art. 13 din Regulamentul 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.
Totodata, mentionam ca Regulamentul 883/2004 nu cuprinde dispozitii referitoare la formarea profesionala a salariatilor.
Pentru lamurirea situatiei, va sfatuim sa solicitati CNPAS, in scris, sa va comunice baza legala a sustinerilor obligativitatea obtinerii documentului portabil A1.