Raspunderea angajatorului de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor

19 Decembrie 2011
19 Decembrie 2011
Codul civilLegea 319/2006securitatea si sanatatea lucratorilor
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Intrebare: Directorul general poate transfera atributiile ce ii revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, fara a aduce atingere prevederilor art. 6 din legea 3192006, directorului de sucursala, pentru zona sa de responsabilitate?
La randul lui directorul de sucursala poate transfera atributiile directorului de agentie, pentru zona sa de responsabilitate?
Interpretarea inspectorilor de munca este neunitara. Unii inspectori cer ca procesul verbal de cercetare a accidentului de munca sa fie semnat doar de directorul general, altii accepta semnatura directorului agentiei in care s-a produs evenimentul. Unii inspectori cer ca toate deocumentele de organizare (instructiiuni proprii, tematici si programe de instruire etc.) sa fie aprobate de directorul general si nu accepta ca aceste documente sa fie aprobate de directorul sucursalei sau agentiei.

Raspuns: Potrivit art. 209 din noul Cod civil , persoana juridica isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin organele sale de administrare, de la data constituirii lor.

Au calitatea de organe de administrare, in sensul alin. (1), persoanele fizice sau persoanele juridice care, prin lege, actul de constituire sau statut, sunt desemnate sa actioneze, in raporturile cu tertii, individual sau colectiv, in numele si pe seama persoanei juridice.

Raporturile dintre persoana juridica si cei care alcatuiesc organele sale de administrare sunt supuse, prin analogie, regulilor mandatului, daca nu s-a prevazut altfel prin lege, actul de constituire sau statut.
Totodata, art. 218 alin. (1) din Codul civil prevede ca actele juridice facute de organele de administrare ale persoanei juridice, in limitele puterilor ce le-au fost conferite, sunt actele persoanei juridice insesi.
Asadar, actele juridice ale reprezentantului legal al unei societati comerciale, in limitele puterilor conferite prin actul constitutiv, sunt considerate a fi actele persoanei juridice insasi si sunt opozabile tertilor.

Persoana juridica isi exercita drepturile si isi indeplineste obligatiile prin organele sale de administrare.
In speta exista posibilitatea reprezentarii societatii si a delegarii anumitor atributii ale directorului general numai daca prin actul constitutiv s-a prevazut posibilitatea mandatarii in acest sens a unei alte persoane de catre acesta.

Potrivit art. 6 alin. (1) din Legea 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, angajatorul are obligatia de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca in cazul in care un angajator apeleaza la servicii externe, acesta nu este exonerat de responsabilitatile sale in acest domeniu, iar potrivit alin. (3) obligatiile lucratorilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca nu aduc atingere principiului responsabilitatii angajatorului.
Asadar, raspunderea de a asigura securitatea si sanatatea lucratorilor in toate aspectele legate de munca apartine angajatorului.

In sensul Legii 319/2006, in conformitate cu art. 5 lit. b), prin angajator, se intelege persoana fizica sau juridica ce se afla in raporturi de munca ori de serviciu cu lucratorul respectiv si care are responsabilitatea intreprinderii si/sau unitatii.

In concluzie, dispozitiile art. 6 din Legea 319/2006 se refera la raspunderea angajatorului, persoana fizica sau persoana juridica, in asigurarea securitatii si sanatatii lucratorilor, asa incat delegarea catre alte organe a anumitor competente in domeniul protectiei si securitatii in munca nu poate exonera raspunderea pe care angajatorul o are in acest domeniu.

NOUTATI din Legislatia muncii

NOUTATI privind CONCEDIILE aduse prin Legea 283


De ce trebuie sa acordati o atentie deosebita concediilor?

Pentru ca sunt nu mai putin de 17 tipuri de concedii prevazute in legislatie, fiecare cu propriile caracteristici, proceduri, capcane. Si, cand avem de-a face cu un domeniu atat de vast, este clar ca apar neclaritati si, implicit, greseli pe care inspectorii ITM de-abia le asteapta.

Vezi AICI cele 17 Tipuri de concedii. Regim juridic si fiscal >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 

 

 
 
 

Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
Atentie!
Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]