Va reamintim ca echipamentul individual de protectie (EIP) trebuie utilizat atunci cand riscurile nu pot fi evitate sau limitate suficient prin mijloacele tehnice de protectie colectiva ori prin masurile, metodele sau procedurile de organizare a muncii.
Imbracamintea de lucru si uniformele obisnuite nu sunt proiectate in mod special pentru a proteja securitatea si sanatatea lucratorului (nu reprezinta EIP), asa ca este la dispozitia angajatorului sa achizitioneze ce doreste daca are buget (ex: imbracaminte, halate personalizate etc.).
Evaluarea riscurilor profesionale este o obligatie a angajatorilor
Evaluarea riscurilor profesionale este o obligatie a angajatorilor ceruta de directivele europene transpuse in legislatia nationala, in cadrul procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana prin Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006(art.7 alin. (4) lit. a) -b) si art.12 alin.(1) lit.a)).
Evaluarea de risc este un proces care consta in identificarea si estimarea riscurilor pentru securitatea si sanatatea lucratorilor, generate de pericolele existente la locul de munca, cu scopul de a stabili:
Sursele unor posibile vatamari;
Posibilitatile de eliminare a pericolelor si, daca nu este posibil, masurile de prevenire si protectie care trebuie implementate pentru a tine sub control riscurile.
Dupa evaluarea riscurilor urmeaza:
Elaborarea planului de prevenire si protectie prin care sa se stabileasca masurile tehnice, organizatorice si sanitare prin care sa se elimine sau sa se dimueze riscurile profesionale;
Selectarea tipurilor de echipamente individuale de protectie;
Elaborarea instructiunilor proprii si instruirea lucratorilor
Daca ne raportam la evaluarile realizate dupa metoda INCDPM, angajatorul trebuie sa ia masuri tehnico – organizatorice si igienico – sanitare doar in situatia in care nivelul partial de risc este mai mare sau egal cu 4.
Pentru activitatile de birou mentionate, de regula, nu se calculeaza un nivel partial de risc astfel incat sa impuna achizitionarea EIP.
In H.G. nr. 1.048/2006 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru utilizarea de catre lucratori a echipamentelor individuale de protectie la locul de munca exista in cadrul Anexei 1 un tabel pentru evaluarea riscurilor in vederea selectionarii echipamentelor individuale de protectie.
Doar in cazul in care se identifica un risc mentionat in tabelul respectiv discutam de achizitia unui anumit echipament individual de protectie, dar mai mult ca sigur nu este cazul.
Un raspuns oferit in ianuarie 2024, de catre specialistii de la PortalSSM. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii, sanatate si securitate in munca.
Evaluarea riscurilor profesionale este o obligatie a angajatorilor
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tichetele de masa se acorda la functia de bazaIntrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: daca in cadrul unei companii se acorda tichete de masa (este inclusa o prevedere in acest sens si in Regulamentul Intern), este posibil ca un angajat care va avea norma de 2h/zi sa nu beneficieze de aceste tichete, avand in vedere faptul ca nu are norma intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Regim juridic si fiscalIntrebare: Perioada lucrata in baza unui contract de mandat este considerata vechime in munca la stabilirea pensiei? Care este regimul fiscal al veniturilor obtinute in baza unui contract de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<