Proiect MMFPS: modificarea Legii privind sistemul asigurarilor pentru somaj

16 Noiembrie 2011
16 Noiembrie 2011
ocuparea fortei de muncasomajasigurari pentru somajlegea nr. 76indemnizatii de somaj
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiectul de modificare si completare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca vizeaza simplificarea si flexibilizarea modului de implementare a masurilor de stimulare a ocuparii astfel incat sa devina mai atractive pentru cele doua categorii de beneficiari – persoane aflate in cautarea unui loc de munca si angajatori.

Dezvoltarea si perfectionarea masurilor de stimulare a ocuparii vor permite realizarea unei ajustari mai rapide a acestora la contextul economic si cerintele pietei muncii.

Astfel, noile reglementari vor contribui la indeplinirea obiectivului din Programul de Guvernare privind echilibrarea pietei muncii si reducerea deficitelor sectoriale de forta de munca prin cresterea gradului de ocupare a fortei de munca.

In proiectul de act normativ sunt introduse reglementari privind:
- acordarea unei alocatii profesionale pe perioada participarii la un program de formare profesionala, in valoare de 50% din nivelul indicatorului social de referinta, pentru persoanele care nu beneficiaza de indemnizatie de somaj (urmarindu-se astfel incurajarea participarii persoanelor vulnerabile social la programe de formare profesionala continua);
- acordarea de servicii gratuite de evaluare a competentelor dobandite pe alte cai decat cea formala (cu scopul de a facilita si urgenta obtinerea unui certificat de competente profesionale);
- relaxarea conditiilor de eligibilitate pentru indemnizatia de somaj in cazul lucratorilor cu contracte de munca temporara sau cu timp partial, prin stabilirea unei perioade obligatorii de cotizare la bugetul asigurarilor pentru somaj, de minimum 6 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii (pentru a reflecta diversitatea contractelor de munca in conditiile unei piete dinamice a muncii si a acorda posibilitatea lucratorilor cu timp partial si/sau cu contract de munca temporara de a obtine dreptul la indemnizatie de somaj);
- flexibilizarea masurii referitoare la subventionarea, din bugetul asigurarilor pentru somaj, a programelor de formare profesionala organizate de angajatori pentru proprii angajati, in sensul cresterii procentului potentialilor beneficiari de la 20% la 50% din personalul angajat, pentru care se pot organiza de catre angajatori cursuri de formare in baza planului anual de formare profesionala;
- acordarea primelor de mobilitate inclusiv somerilor de lunga durata, masura ce tinteste stimularea mobilitatii teritoriale in vederea ocuparii, prin acordarea primei de incadrare (2 X indicatorul social de referinta) si a primei de instalare (7 X indicatorul social de referinta);
- reducerea conditionalitatilor de implementare a unor masuri active (acordarea serviciilor de formare profesionala persoanelor aflate in detentie care mai au de executat cel mult 12 luni pana la ultima zi de executare a pedepsei, subventionarea locurilor de munca pentru angajatorii care incadreaza in munca absolventi, acordarea de credite in conditii avantajoase);
- sprijinirea angajatorilor in vederea inserarii pe piata muncii a persoanelor beneficiare de venit minim garantat, prin acordarea, lunar, din bugetul asigurarilor pentru somaj, a unei sume egale cu 40% din valoarea indicatorului social de referinta, angajatorilor care incadreaza astfel de persoane, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cu persoanele respective cel putin 12 luni;
- modificarea anumitor prevederi legate de plata indemnizatiilor de somaj in conditiile prevazute de reglementarile comunitare cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene, modificari prin care se urmareste optimizarea activitatii Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca in acest domeniu.

LEGE pentru modificarea si completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

ART. I - Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5, dupa punctul IV1 se introduce un nou punct, punctul IV2, cu urmatorul cuprins:
“IV2 somer de lunga durata - persoana care este somer pe o perioada mai mare de 12 luni in cazul persoanelor cu varsta cuprinsa intre 25 si varsta legala de pensionare si de 6 luni pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 16 - 24 ani.”

2. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.14 - (1) Procedura de actualizare a Clasificarii ocupatiilor din Romania se aproba prin ordin comun al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si al presedintelui Institutului National de Statistica.
(2) Actualizarea Clasificarii ocupatiilor din Romania se realizeaza, periodic, la solicitarea celor interesati sau in baza unor reglementari speciale, prin ordin comun al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale si presedintelui Institutului National de Statistica, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”

3. La articolul 16, litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„‟e) cetateni straini sau apatrizi care au fost incadrati in munca sau au realizat venituri in Romania, conform legii sau care au drept de munca pe teritoriul Romaniei;”

4. La articolul 17 alineatul (1), litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„k) le-a incetat activitatea desfasurata exclusiv in baza unui raport juridic in considerarea caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia individuala de asigurari pentru somaj;”

5. Dupa articolul 22 se introduce un nou articol, articolul 221 cu urmatorul cuprins:
„Art.221 - (1) Persoanele care sunt supuse legislatiei de asigurari sociale din Romania in conditiile prevazute de reglementarile comunitare cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene sau de reglementarile comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, avand angajator care nu are sediul social sau reprezentanta pe teritoriul Romaniei, in situatia in care isi asuma, in temeiul acestor reglementari comunitare, obligatiile legale in ceea ce priveste plata contributiilor sociale, in numele acestui angajator, se pot asigura in sistemul asigurarilor pentru somaj din Romania prin incheierea unui contract de asigurare pentru somaj cu agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au dupa caz, domiciliul, resedinta sau isi exercita dreptul la rezidenta potrivit legii, in conditiile in care sunt asigurate in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor sociale de sanatate si nu au statut de pensionar, conform legii.
(2) Venitul lunar la care se pot asigura persoanele prevazute la alin.(1) si la care se platesc contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj, prin aplicarea cotei de contributie individuala si a cotei de contributie datorata de angajator la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazute de lege, este venitul brut realizat lunar potrivit actelor juridice incheiate cu angajatorul care nu are sediul social sau reprezentanta pe teritoriul Romaniei, in baza carora desfasoara activitatea.”

6. La articolul 33 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) plata indemnizatiilor de somaj, precum si a prestatiilor de somaj aferente drepturilor stabilite de institutiile competente in materie de somaj din Islanda, Norvegia, Lichtenstein si Elvetia, in conditiile prezentei legi si ale dispozitiilor referitoare la prestatia de somaj prevazute de reglementarile comunitare cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene, precum si ale masurilor adoptate, potrivit legii, in aplicarea acestor reglementari comunitare;”

7. La articolul 33 alineatul (1), dupa litera a) se introduce o noua litera, litera a1) cu urmatorul cuprins:
„a1) prestatiile de somaj platite de institutiile competente in materie de somaj din statele membre ale Uniunii Europene in primele 3 sau, dupa caz, 5 luni de indemnizare si a caror rambursare este solicitata Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in calitatea sa de organism de legatura pentru prestatia de somaj de catre institutiile competente, in temeiul dispozitiilor instrumentelor juridice comunitare si in conditiile dispozitiilor referitoare la prestatia de somaj prevazute de reglementarile comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala;”

8. La articolul 33 alineatul (1), dupa litera n) se introduce o noua litera, litera o) cu urmatorul cuprins:
„o) finantarea activitatii de elaborare, actualizare si aprobare a instrumentelor specifice, necesare organizarii de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, potrivit legii, a evaluarii si certificarii competentelor dobandite pe alte cai decat cea formala.”

9. Dupa articolul 34, se introduce un nou articol, articolul 341 cu urmatorul cuprins:
„Art.341 - (1) Prin derogare de la prevederile art.34 alin.(1) lit.a), pentru somerii prevazuti la art.17 alin.(1) lit.a) care si-au desfasurat activitatea in ultimele 24 de luni premergatoare datei incetarii raporturilor de munca, exclusiv in baza unui contract individual de munca cu timp partial sau a unui contract de munca temporara, incheiat in conditiile legii, stagiul minim de cotizare necesar a fi realizat pentru acordarea indemnizatiei de somaj este de 6 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii.
(2) Prevederile art.34 alin.(11) -(13) se aplica in mod corespunzator si pentru persoanele prevazute la alin.(1).”

10. La articolul 37, alineatul. (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Indemnizatiile de somaj cuvenite in sistemul asigurarilor pentru somaj din Romania pot fi mentinute in plata pe perioada in care persoana se deplaseaza pe teritoriul unui alt stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European si teritoriul Elvetiei pentru a cauta un loc de munca in conditiile dispozitiilor referitoare la prestatia de somaj, prevazute de reglementarile comunitare cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene sau dupa caz, de reglementarile comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala precum si ale masurilor adoptate, potrivit legii, in aplicarea acestor reglementari comunitare.”

11. La articolul 38 alineatul (1), litera k) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„k) incetarii activitatii desfasurate exclusiv in baza unui raport juridic in considerarea caruia s-a datorat, potrivit legii, contributia individuala de asigurari pentru somaj;”

12. La articolul 39, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(1) Indemnizatia de somaj se acorda somerilor prevazuti la art.17 alin.(1), pe perioade stabilite diferentiat, in functie de stagiul de cotizare, dupa cum urmeaza:
a) 3 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni;
b) 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an;
c) 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 5 ani;
d) 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
(2) Cuantumul indemnizatiei de somaj prevazute la alin.(1) este o suma acordata lunar si in mod diferentiat, in functie de stagiul de cotizare, dupa cum urmeaza:
a)75% din valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 6 luni;
b)suma prevazuta la lit.a) la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni, sau dupa caz, pentru persoanele aflate in situatia prevazuta la art.341, pe ultimele 6 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferentiate in functie de stagiul de cotizare.”

13. La articolul 42, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
„(3) Nu beneficiaza de indemnizatie de somaj absolventii licentiati ai facultatilor de medicina, medicina dentara si farmacie care, la data solicitarii dreptului, au promovat concursul national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi, in conditiile legii.”

14. La articolul 44, dupa litera m) se introduc patru noi litere, literele n) - q) cu urmatorul cuprins:
„n) la data de la care isi desfasoara activitatea in functii elective sau la data la care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului;
o) la data angajarii, conform legii, pe baza de contract, in situatia soldatilor si gradatilor voluntar.
p) la data promovarii concursului national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi in conditiile legii.”
q) de la data la care desfasoara o activitate pentru o perioada mai mare de 12 luni, in baza unui raport juridic in considerarea caruia se datoreaza, potrivit legii, contributia individuala de asigurari pentru somaj;”

15. La articolul 45 alineatul (1), literele b), d) si i) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„b) pe perioada indeplinirii obligatiilor militare, cu exceptia indeplinirii serviciului militar ca soldati si gradati voluntari;”
……………………………………………………………………………………
„d) la data obtinerii autorizarii pentru mentinerea platii indemnizatiei de somaj, la cererea persoanei care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene, Spatiului Economic European sau Elvetia pentru a cauta un loc de munca si doreste sa isi mentina plata indemnizatiei de somaj;
…………………………………………………………………………………
i) pe perioada acordarii platilor compensatorii, potrivit legii, in situatia in care aceste drepturi banesti se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj.”

16. La articolul 45 alineatul (1), dupa litera i) se introduc doua noi litere, lit.j) - k) cu urmatorul cuprins:
„j) la data plecarii din tara pe o perioada mai mica de 3 luni, la cererea persoanei, in situatia in care plata indemnizatiei de somaj nu se suspenda in conditiile lit. d).
k) la data inceperii desfasurarii unei activitati pentru o perioada mai mica de 12 luni, in baza unui raport juridic in considerarea caruia se datoreaza, potrivit legii, contributia individuala de asigurari pentru somaj;”

17. La articolul 45, alineatul (31) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(31) Repunerea in plata, dupa suspendarea in conditiile alin. (1) lit. d), se face dupa caz, astfel:
a) de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai tarziu de 3 luni de la data suspendarii in conditiile alin.(1) lit.d), in situatia in care persoanei ii sunt incidente dispozitiile referitoare la prestatia de somaj prevazute de reglementarile comunitare cu privire la aplicarea regimurilor de securitate sociala a salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Comunitatii Europene precum si masurile adoptate, potrivit legii, in aplicarea acestor reglementari comunitare;
b) de la data stabilita conform reglementarilor comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala precum si masurilor adoptate, potrivit legii, in aplicarea acestor reglementari comunitare, dar nu mai tarziu de 3 luni de la data suspendarii in conditiile alin.(1) lit.d), in situatia in care persoanei ii sunt incidente dispozitiile referitoare la prestatia de somaj prevazute de reglementarile comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala precum si masurile adoptate, potrivit legii, in aplicarea acestor reglementari comunitare.”

18. La articolul 45, dupa alineatul (31) se introduce un nou alineat, alin. (32) cu urmatorul cuprins:
„(32) Repunerea in plata, dupa suspendarea in conditiile alin. (1) lit. j), se face de la data depunerii cererii beneficiarului, dar nu mai tarziu de 3 luni de la data suspendarii in conditiile alin. (1) lit. j).”

19. La articolul 481, alineatele (1) si (7) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art.481 (1) In scopul prevenirii somajului si consolidarii locurilor de munca prin cresterea si diversificarea competentelor profesionale ale persoanelor incadrate in munca, angajatorilor care organizeaza, in baza planului anual de formare profesionala, programe de formare profesionala pentru proprii angajati, derulate de furnizori de servicii de pregatire profesionala, autorizati in conditiile legii, se acorda, din bugetul asigurarilor pentru somaj, o suma reprezentand 50% din cheltuielile cu serviciile de formare profesionala organizate pentru un numar de cel mult 50% din personalul angajat.”
…………………………………………………………………………………
(7) Suma prevazuta la alin.(1) se acorda din bugetul asigurarilor pentru somaj, de la capitolul "invatamant", angajatorilor selectati de agentia pentru ocuparea fortei de munca, cu respectarea reglementarilor aplicabile in domeniul ajutorului de minimis.”

20. La articolul 481, alin.(3) se abroga

21. La articolul 57 alineatul (1), dupa litera c) se introduce o noua litera, litera
c1) cu urmatorul cuprins:
c1) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;

22. La articolul 66 alineatul (2), litera b) se abroga.

23. La articolul 66, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(4) Persoanele aflate in detentie care mai au de executat cel mult 12 luni pana la ultima zi de executare a pedepsei pot urma un program de formare profesionala organizat de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cheltuielile necesare pregatirii profesionale fiind suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(5) Persoanele care beneficiaza de servicii de formare profesionala gratuite si se incadreaza in munca, potrivit legii, pot beneficia in continuare, pana la finalizarea programului de formare profesionala inceput, de serviciile de formare profesionala gratuite la care aveau dreptul daca nu s-ar fi angajat, cu exceptia alocatiei de formare profesionala, prevazuta la art.661 alin.(2) lit.f).”

24. La articolul 661 alineatul (2), dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
„f) sa beneficieze lunar, pe perioada participarii la un program de formare profesionala organizat de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, a carui finantare se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, de o alocatie de formare profesionala neimpozabila la nivelul a 50% din valoarea indicatorului social de referinta in vigoare, conform legii, in situatia in care nu au un loc de munca si nu beneficiaza de indemnizatie de somaj.”

25. La sectiunea a 2-a a Capitolului 5 „Masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca”, dupa articolul 70 de la punctul 3, se introduce un nou punct, punctul 31, cu urmatorul titlu:
„31. Evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale.”

26. Dupa articolul 70 se introduc cinci noi articole, articolele 701 - 705, cu urmatorul cuprins:
„Art. 701 - (1) In vederea certificarii competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale, persoanele prevazute la art. 66 alin. (1), inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, pot beneficia, in mod gratuit de servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, a caror finantare se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, o singura data, pentru fiecare perioada in care se afla in cautarea unui loc de munca.

(2) Accesul la serviciile gratuite de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, acordate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, se face in urma activitatii de informare si consiliere profesionala sau de mediere, in situatia in care in cadrul acestor activitati se constata ca persoanele nu detin certificat de competente profesionale, calificare sau absolvire pentru unitatile de competente, ocupatia sau calificarea pentru care se asigura gratuit evaluarea competentelor profesionale si nu au eventuale restrictii medicale cu privire la acestea.

(3) Pot intra, in mod gratuit, in procesul de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale propriu-zis numai persoanele care obtin recomandarea evaluatorului de competente profesionale, repartizat potrivit prevederilor legale de catre centrul de evaluare, autorizat in conditiile legii, care va realiza procesul de evaluare, de a intra in procesul de evaluare propriu-zis si numai pentru unitatile de competenta pentru care au obtinut aceasta recomandare.

(4) Persoanele care nu obtin recomandarea prevazuta la alin.(3) si decid sa intre in procesul de evaluare propriu-zis pentru unitatile de competenta pentru care nu au obtinut aceasta recomandare platesc contravaloarea acestuia.

(5) Persoanele care nu obtin recomandarea prevazuta la alin.(3) pentru intregul standard ocupational sau standard de pregatire profesionala beneficiaza de servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale gratuite, a caror finantare se asigura din bugetul asigurarilor pentru somaj, pana in ziua urmatoare datei intocmirii de catre evaluator a recomandarii de a nu intra in procesul de evaluare propriu-zis.

Art. 702 - (1) Prin servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale se intelege totalitatea drepturilor de care beneficiaza persoanele prevazute la art. 66 alin. (1) pe durata participarii la procesul de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, inclusiv pe perioada de analiza a propriei performante profesionale in raport cu continutul standardului ocupational sau standardului de pregatire profesionala in care este asistat de catre evaluatorul de competente profesionale potrivit prevederilor legale.

(2) Persoanele aflate in cautarea unui loc de munca, care beneficiaza, in mod gratuit, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, au urmatoarele drepturi:
a) sa beneficieze de informatii si materiale referitoare la conditiile de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
b) sa participe, in mod gratuit, la activitatile de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
c) sa beneficieze, daca este cazul, de echipament de protectie in timpul procesului de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
d) sa beneficieze, pentru traseul de la domiciliu la unitatea de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, denumita in continuare unitate de evaluare, de abonament gratuit pe mijloacele de transport in comun sau, dupa caz, de decontarea cheltuielilor de transport, pentru cel mult o deplasare dus-intors, daca nu se pot deplasa zilnic la unitatea de evaluare, in conditiile prevazute de reglementarile in vigoare pentru salariatii institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit, pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, precum si de abonament gratuit pe mijloacele de transport in comun pe traseul de la unitatea de cazare la unitatea de evaluare;
e) sa beneficieze de cazare si de o suma de bani pentru acoperirea mesei la nivelul prevazut de reglementarile in vigoare pentru salariatii institutiilor publice si regiilor autonome cu specific deosebit pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii, in cadrul localitatii, in interesul serviciului, in situatia in care nu se pot deplasa zilnic la unitatea de evaluare sau locuiesc la o distanta mai mare de 50 de km de aceasta.

(3) Pentru traseele prevazute la alin. (2) lit. d), pentru care nu se elibereaza abonamente, persoanele au dreptul sa beneficieze de decontarea biletelor de calatorie pe mijloacele de transport in comun.

(4) Persoanele care beneficiaza de drepturile prevazute la alin. (2) lit. e) nu pot beneficia de abonament gratuit pe mijloacele de transport in comun pentru traseul de la domiciliu la unitatea de evaluare.

(5) Drepturile prevazute la alin.(2) se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj potrivit legii.

Art. 703 - (1) Persoanele care beneficiaza, in mod gratuit, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale au obligatia de a nu refuza, din motive imputabile, locul de munca oferit de agentia pentru ocuparea fortei de munca, corespunzator competentelor profesionale certificate, precum si obligatia de a nu intrerupe procesul de evaluare si certificare a competentelor profesionale din motive imputabile.

(2) In situatia in care persoanele care beneficiaza, in mod gratuit, din bugetul asigurarilor pentru somaj, de servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale refuza, din motive imputabile, locul de munca oferit de agentia pentru ocuparea fortei de munca, corespunzator competentelor profesionale certificate, sau intrerupe procesul de evaluare si certificare a competentelor profesionale propriu-zis, inclusiv activitatile care se deruleaza potrivit prevederilor legale anterior intrarii in acest proces de evaluare, din motive imputabile au obligatia sa restituie toate cheltuielile efectuate pentru serviciile de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, a caror finantare s-a asigurat din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Art. 704 - (1) Activitatea de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale pentru persoanele care se afla in cautarea unui loc de munca, inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, este coordonata la nivel national de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
(2) Finantarea serviciilor de evaluare si certificare a competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat cele formale pentru persoanele inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca care beneficiaza in mod gratuit de aceste servicii, precum si a activitatii de elaborare, actualizare si aprobare a instrumentelor specifice de evaluare si certificare a competentelor dobandite pe alte cai decat cele formale, potrivit legii, necesare Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca se face din bugetul asigurarilor pentru somaj.

Art. 705 - (1) Evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale se realizeaza de agentiile pentru ocuparea fortei de munca prin:
a) centrele de formare profesionala din subordinea acestora care sunt autorizate ca centre de evaluare;
b) centrele regionale de formare profesionala a adultilor ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca care sunt autorizate ca centre de evaluare;
c) furnizori din sectorul public sau privat, autorizati in conditiile legii ca centre de evaluare;

(2) Evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale se realizeaza potrivit prevederilor legale in vigoare si numai pentru ocupatiile sau calificarile pentru care sunt autorizate, potrivit legii, centre de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale.”

27. La articolul 72, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Persoanele prevazute la art. 17 alin. (1) carora li s-a stabilit dreptul la indemnizatia de somaj potrivit legii si care se angajeaza pentru program normal de lucru, conform prevederilor legale in vigoare, si, ca urmare a angajarii, le inceteaza plata indemnizatiei de somaj beneficiaza, din momentul angajarii pana la sfarsitul perioadei pentru care erau indreptatite sa primeasca indemnizatia de somaj, de o suma lunara, acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 30% din cuantumul indemnizatiei de somaj, stabilita si, dupa caz, reactualizata conform legii.‟‟

28. La articolul 731, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
„(6) Persoanele care beneficiaza de prima de incadrare egala cu valoarea indicatorului social de referinta in vigoare la data incadrarii, prevazuta la alin.(1), au dreptul la mentinerea primei acordate si in situatia in care, in perioada de 12 luni de la angajare le inceteaza raportul de munca sau de serviciu la primul angajator si se incadreaza in termen de 30 de zile la un alt angajator, in conditiile in care incadrarea in munca la cel de-al doilea angajator se realizeaza in aceleasi conditii, respectiv cu program normal de lucru, pentru o perioada mai mare de 12 luni.”

29. Dupa articolul 75, se introduce un nou articol, articolul 751, cu urmatorul cuprins:
„Art.751 - (1) Prima de incadrare si prima de instalare, prevazute la art.74 si art.75, denumite in continuare prime de mobilitate, se acorda, la cerere, in conditiile art. 74 si art. 75, si somerilor de lunga durata inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca care nu beneficiaza de indemnizatie de somaj.

(2) Prima de incadrare prevazuta la art.74 nu se cumuleaza cu prima de instalare prevazuta la art.75.

(3) Beneficiaza de primele de mobilitate persoanele care se incadreaza in munca pe o perioada de cel putin 12 luni.

(4) Nu beneficiaza de primele de mobilitate:
a) persoanele care au mai beneficiat de o prima de incadrare sau de o prima de instalare in ultimele 36 luni premergatoare solicitarii primei de mobilitate;
b) persoanele care se incadreaza la angajatori cu care au fost in raporturi de munca sau de serviciu in ultimii 2 ani;
c) persoanele pentru care plata indemnizatiei de somaj a fost suspendata potrivit art. 45 alin. (1) lit. c), iar ulterior, ca urmare a schimbarii duratei contractului individual de munca, plata indemnizatiei de somaj inceteaza potrivit art. 44 lit. a);
d) absolventii licentiati ai facultatilor de medicina, medicina dentara si farmacie care, la data solicitarii dreptului, au promovat concursul national de rezidentiat pe locuri sau pe posturi, in conditiile legii;
e) absolventii institutiilor de invatamant fata de care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a-i incadra in munca.

(5) Persoanele beneficiare au dreptul la mentinerea primei de mobilitate acordate si in situatia in care, in perioada de 12 luni de la angajare le inceteaza raportul de munca sau de serviciu la primul angajator si se incadreaza in termen de 30 de zile la un alt angajator, in conditiile in care incadrarea in munca la cel de-al doilea angajator se realizeaza in aceleasi conditii, respectiv pentru o perioada mai mare de 12 luni, intr-o localitate situata la o distanta mai mare de 50 km de localitatea in care isi au domiciliul sau, dupa caz, in aceeasi localitate in care a fost si primul angajator la care persoana s-a incadrat in munca si ca urmare si-a schimbat domiciliul in acea localitate.”

30. La articolul 76, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.76 - (1) Angajatii au obligatia de a restitui integral sumele primite conform art. 731, 74, 75 si 751 alin.(1), in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu inceteaza, intr-o perioada mai mica de 12 luni de la data incadrarii in munca, in temeiul urmatoarelor prevederi:
a) art. 55 lit. b), art. 56 lit.f) si h), art. 61 lit. a) si art.81 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata;
b) art. 61 lit. b) din Legea nr. 53/2003 –Codul muncii, republicata, daca au fost condamnati prin hotarare judecatoreasca definitiva;
c) art. 97 lit. b) si e), art. 98 alin. (1) lit. f) si g) si art. 101 alin. (1) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu modificarile ulterioare.‟‟

31. La articolul 76, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
”(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), angajatii nu au obligatia de a restitui sumele prevazute la art.731 alin.(1), art. 74 si art. 75 in situatia prevazuta la art. 731 alin. (6), respectiv art. 751 alin. (5).”

32. La articolul 83, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 83 - (1) Angajatorii care incadreaza absolventi in conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale acestora cel putin 2 ani de la data incheierii.”

33. La articolul 84, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.84 (1) In perioada celor 2 ani, prevazuta la art. 83 alin. (1), absolventii pot urma o forma de pregatire profesionala, organizata de catre angajator, in conditiile legii.”

34. Dupa art. 851 se introduce un nou articol, articolul 852 care va avea urmatorul cuprins:
„ (1) Angajatorii care incadreaza in munca pe perioada nedeterminata persoane, aflate in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, beneficiare de ajutor social in baza Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, primesc lunar, din bugetul asigurarilor pentru somaj, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma egala cu 40% din valoarea indicatorului social de referinta in vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 12 luni.

(2) Angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alin. (1) anterior termenului de 12 luni, sunt obligati sa restituie, in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana, plus dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei in vigoare la data incetarii raporturilor de munca sau de serviciu, daca incetarea acestora a avut loc din motivele prevazute la art. 83 alin. (2).”

35. La articolul 86, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(2) Creditele se acorda in baza unor proiecte de fezabilitate, proportional cu numarul de locuri de munca ce vor fi create, pentru o perioada de cel mult 5 ani, pentru investitii, inclusiv perioada de gratie de maximum 6 luni si, respectiv, un an pentru asigurarea productiei, cu o dobanda de 50% din dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.”

36. La articolul 88, alineatele (1) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art.88 (1) In cazul in care persoanelor angajate din randul somerilor le inceteaza raporturile de munca anterior implinirii celor 3 ani, respectiv 4 ani, de la incadrare, angajatorul este obligat ca, in termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data incetarii raporturilor de munca, sa incadreze someri pe locurile de munca devenite vacante.
…………………………………………………………………………………
(4) In cazul in care unul dintre posturile existente la data acordarii creditului sau a fondului nerambursabil devine vacant, angajatorul este obligat ca, in termen de maximum 45 de zile calendaristice de la data la care postul devine vacant, sa incadreze alte persoane pe locurile de munca devenite vacante.”

37. La articolul 107, alineatele (2), (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”(2) Presedintele Comisiei Nationale de Ocupare este secretarul de stat din cadrul Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale cu atributii in domeniul ocuparii fortei de munca.
(3) Componenta Comisiei Nationale de Ocupare va fi stabilita pe baza nominalizarilor din partea ministerelor, sindicatelor si patronatelor si se aproba prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
(4) Secretariatul Comisiei Nationale de Ocupare este asigurat prin directia cu atributii in domeniul ocuparii fortei de munca din cadrul Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale.”

38. Articolul 108 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 108 Comisia Nationala de Ocupare poate propune elaborarea de catre institutiile de specialitate a unor studii, rapoarte si analize privind piata muncii, care vor fi finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau din alte surse de finantare.‟‟

39. Articolul 109 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 109 Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de Ocupare este elaborat de catre Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si este supus spre aprobare acesteia.”

ART. II In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale va modifica in mod corespunzator, in baza propunerilor elaborate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si Procedurile privind accesul la masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.377/2002, cu modificarile si completarile ulterioare si le va supune spre aprobare Guvernului.

ART. III - Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

PRIM – MINISTRU
Emil BOC

NOUTATI din Legislatie muncii

Diurna LEGALA. Ce s-a modificat in 2024?


Atentie, au intrat in vigoare 3 acte normative noi! Modificarile sunt majore!

Descoperiti care sunt cele mai frecvente greseli care apar la acordarea diurnei!

Eplicatii detaliate din lucrarea: Totul despre Diurna. Legislatia actualizata la zi. Cazuri practice explicate.

Vedeti AICI Cazuri practice explicate >>


 

 

Atentie!

Descarcati raportul GRATUIT

"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


 
Descarcati raportul GRATUIT
“Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii”

exclusiv abonatilor la newsletterul gratuit E-News LegislatiaMuncii.


 
NOU in CODUL MUNCII
Descarcati raportul
GRATUIT
"Noutati 2024: CCM, RI plus alte acte ce vizeaza legislatia muncii"
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
[x]