(1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 52 alin. (3) .
(2) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare prevazute la alin. (1) , salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii.
De asemenea, conform art. 67, salariatii concediati pentru motive care nu tin de persoana lor beneficiaza de masuri active de combatere a somajului si pot beneficia de compensatii in conditiile prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabil.
Conform reglementarilor din Legea 76/2002:
Somer - persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este in cautarea unui loc de munca de la varsta de minimum 16 ani si pana la indeplinirea conditiilor de pensionare;
b) starea de sanatate si capacitatile fizice si psihice o fac apta pentru prestarea unei munci;
c) nu are loc de munca, nu realizeaza venituri sau realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare;
d) este disponibila sa inceapa lucrul in perioada imediat urmatoare, daca s-ar gasi un loc de munca.
IV^1. somer inregistrat - persoana care indeplineste cumulativ conditiile prevazute la pct.
IV si se inregistreaza la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau, dupa caz, resedinta ori la alt furnizor de servicii de ocupare, care functioneaza in conditiile prevazute de lege, in vederea obtinerii unui loc de munca.
V. stagiu de cotizare - perioada in care s-a platit contributia de asigurari pentru somaj atat
de catre asigurat, cat si de angajator sau, dupa caz, numai de catre asigurat;
VI. asigurat - persoana fizica care realizeaza venituri, potrivit legii, si este asigurata pentru
riscul pierderii locului de munca, prin plata contributiei de asigurari pentru somaj;
VII. indemnizatie de somaj - o compensatie partiala a veniturilor asiguratului ca urmare a
pierderii locului de munca sau a veniturilor absolventilor institutiilor de invatamant si
militarilor care au efectuat stagiul militar si care nu s-au putut incadra in munca;
Nota: proaspetii absolventi de studii liceale, postliceale sau universitare care nu-si gasesc un loc de munca pot sa ceara agentiilor teritoriale pentru ocuparea fortei de munca indemnizatie de somaj timp de sase luni, perioada in care pot participa la diverse cursuri de formare profesionala.
In cazul in care nu isi gasesc un loc de munca in 60 de zile de la incheierea studiilor, absolventii institutiilor de invatamant in varsta de peste 16 ani pot cere indemnizatie de somaj, potrivit
Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
CUM SE STABILESTE CUANTUMUL PENTRU INDEMNIZATIA DE SOMAJ TEHNIC?
Conform art. XI din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30 din 21 martie 2020, asa cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 32 din 26 martie 2020 publicata in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020, pe perioada stabilita prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
CINE A BENEFICIAT DE INDEMNIZATIA DE SOMAJ TEHNIC IN STAREA DE URGENTA?
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care indeplinesc una din urmatoarele conditii:
a) intrerup activitatea total sau partial in baza deciziilor emise de autoritatile publice competente potrivit legii, pe perioada starii de urgenta decretate;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19, le-au scazut veniturile, nu au materii prime si materiale pe care le importau (de exemplu din Italia), au productie in exces si nu o pot exporta din cauza inchiderii granitelor si carantinarii conducatorilor auto;
c) suspenda activitatea pentru protectia salariatilor nefiind intrunite niciuna dintre conditiile de la lit. a) si b).
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului."
CE REPREZINTA LIMITA DE CEL MULT 75% DINTRE SALARIATI?
Conditii explicate
Conform art. XI din O.U.G. nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, astfel cum a fost modificata prin O.U.G. nr. 32/2020.
(1) Pe perioada starii de urgenta instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
De aceste prevederi beneficiaza salariatii angajatorilor care reduc sau intrerup temporar activitatea total sau partial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, conform unei declaratii pe propria raspundere a angajatorului.
Asadar, au disparut toate conditiile impuse cu privire la procentul din incasari si nu mai mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Nu mai primeaza decat coronavirusul.
Au disparut rand pe rand conditiile impuse initial privind:
- obligatia angajatorilor de mentinere a raporturile de munca ale persoanelor care au beneficiat de somaj tehnic pe o perioada de cel putin 6 luni de la data reinceperii activitatii dupa suspendarea raporturilor de munca conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- obtinerea certificatelor de situatii de urgenta de Tip A (Albastru) si de Tip B (Galben) ce trebuiau emise de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri;
- limitarea la un procent de cel mult 75% dintre angajatii care au contracte individuale de munca active la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta;
- conditionarea ca salariatii sa fi avut contractele active la data de 21 martie 2020 (data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 30/2020);
- diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii declaratiei pe propria raspundere, cu un procent de minimum 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie 2020;
- lipsa capacitatii financiara pentru a plati toti salariatii.
Din toate acestea nu a mai ramas nimic.
Acum procedura este mult simplificata.
Angajatorii trebuie doar sa intrerupa sau sa reduca temporar activitatea ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta decretate, si sa intocmeasca o declaratie pe propria raspundere.
REGIMUL DE DREPT AL SOMAJULUI TEHNIC IL CONSTITUIE:
- art. 53 din Codul muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1006 din 18 decembrie 2006;
- Decret nr. 195 din 16 martie 2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, publicat in Monitorul Oficial nr. 212 din 16 martie 2020;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri indomeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, publicata in Monitorul Oficial nr. 231 din 21 martie 2020.
- Ordin al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri nr. 791 din 24 martie 2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2, publicat in Monitorul Oficial nr. 248 din de 25 martie 2020.
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 32 din 26 martie 2020 privind modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 si pentru stabilirea unor masuri suplimentare de protectie sociala, publicat in Monitorul Oficial nr. 260 din 30 martie 2020.
SOMAJ TEHNIC. INTOCMIRE ACTE SI ETAPELE VALABILE IN 2020
Angajatorul trebuie sa intocmeasca anumite documente si sa parcurga unele etape obligatorii pentru acordarea de somaj tehnic angajatilor.
1. Mai intai se intocmeste nota de fundamentare pentru aplicarea masurii intreruperii sau reducerii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, pentru motoive economice, tehnologice, structurale sau similare conform art. 51 alin. (1) lit c) din Codul muncii.
2. Apoi, conform Legii 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a angajatilor se intocmeste notificarea de informare si consultare a angajatilor.
3. Se incheie procesul-verbal cu reprezentantii salariatilor sau reprezentantii sindicatelor vanad ca obiect convocarea acestora.
4. Se intocmeste decizia angajatorului de aplicare a masurii de suspendare a activitatii pentru somaj tehnic.
5. Se intocmeste decizia individuala de suspendare a contractului individual de munca a fiecarui salariat care intra in somah tehnic.
6. Daca incetarea suspendarii are loc anterior termenului pentru care a fost suspendat contractul individual de munca, se intocmeste decizie de incetare suspedare.
7. Pentru plata indemnizatiei din bugetul asigurarilor sociale pentru somaj, angajatorul depunse prin posta electronica, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a muncipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social urmatoarele documente:
a) o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de
b) o declaratie pe propria raspundere si
c) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta indemnizatie, asumata de reprezentantul legal al angajatorului.
INDEMNIZATIA DE SOMAJ TEHNIC DUPA 1 IUNIE: STAREA DE ALERTA
ORDONANTA DE URGENTA nr. 92 din 28 mai 2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 459 din 29 mai 2020.
OFICIAL: SOMAJ TEHNIC SI DUPA 1 IUNIE, 2.500 LEI PENTRU FIECARE NOU ANGAJAT SI SUBVENTIE 45% DIN SALARIUL MEDIU BRUT. DOCUMENTE SI CONDITII
Finantarea de catre stat a somajului tehnic se prelungeste, in anumite conditii, si dupa data de 1 iunie a.c. In concret, Guvernul a aprobat ordonanta (OUG 92/2020 a fost publicata in Monitorul Oficial) prin care se stabileste ca subventionarea de la stat a indemnizatiilor de somaj tehnic pentru salariatii cu contractele de munca suspendate se poata face pana la 31 decembrie 2020, in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii. Despre subventionarea salariilor cu peste 40% de catre stat am scris si
AICI.
“Art. XI – Articolul 24 din Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 396 din 15 mai 2020 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Iata principalele masuri aprobate:
I. incepand cu 1 iunie 2020, angajatii care au beneficiat de indemnizatie de somaj tehnic conform OUG 30/2020 si carora le sunt mentinute raporturile de munca ulterior reluarii activitatii de catre angajatori, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata unei parti din salariu, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
Acest sprijin se acorda in valoare bruta pentru asigurarea unei parti din salariul angajatului:
indiferent de durata programului de lucru stabilit de acesta cu angajatorul,
angajatorii au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de 6 luni dupa implinirea termenului de 3 luni de mai sus
indiferent de durata suspendarii contractului individual de munca pe perioada starii de urgenta.
ANGAJATORII depun prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene:
- o cerere semnata si datata de reprezentantul legal
- o declaratie pe propria raspundere
- lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului, dupa modelul care va fi aprobat la 5 zile dupa publicarea OUG in Monitorul Oficial.
PLATILE se vor face in termen de 15 zile de la depunerea documentelor catre conturile deschise de angajatori la bancile comerciale. Plata catre salariat se face de catre angajator in termen de maximum 3 zile de la primirea sumelor in cont.
Calculul, retinerea si plata impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si a celei asiguratorii pentru munca se realizeaza de catre angajator.
Termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.
Nu beneficiaza de sumele amintite mai sus:
a) angajatii angajatorilor de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatii angajatorilor care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
II. Angajatorii primesc 2.500 lei pentru fiecare persoana angajata din anumite categorii
- incepand cu 1 iunie 2020, angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane in varsta de peste 50 de ani ale caror raporturi de munca au incetat din motive neimputabile lor, prin concediere, in perioada starii de urgenta decretata sau a starii de alerta instituite, inregistrati ca someri in evident agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.
- angajatorii care incadreaza in munca, dar nu mai tarziu de data de 31 decembrie 2020, pe perioada nedeterminata, cu norma intreaga, persoane cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 de ani inregistrati ca someri in evidenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceasta categorie, o suma de 2.500 lei.
Acesti angajatori au obligatia mentinerii raporturilor de munca pentru o perioada de inca 12 luni de la implinirea termenului de 12 luni.
Nu beneficiaza de sumele prevazute mai sus:
a) angajatorii de tip institutii si autoritati publice, asa cum sunt ele definite prin Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prin Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) angajatorii care la data solicitarii acordarii acestor sume se afla in stare de insolventa, faliment, dizolvare, lichidare sau care au activitatile suspendate sau restrictii asupra acestora din alte motive decat cele generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2;
STUDII DE CAZ SOMAJ TEHNIC
Decontare somaj tehnic 2020. Care e procedura?
O firma a decis ca in aprilie si mai sa trimita in somaj tehnic salariatii, recuperand de la bugetul de stat valoarea bruta de 75%. Incepand cu 01.06.2020 a activat contractele de munca insa valoarea vanzarilor nu acopera cheltuielile cu salariile si administrative. Care este procedura si ce documente se depun pentru a beneficia de 41.5% platit de la stat?
Raspunsul specialistului:
In vederea decontarii sumelor prevazute la art. I alin. (1) din OUG 92/2020, angajatorii suporta integral contravaloarea salariilor angajatilor care beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si ulterior, incepand cu data de intai pana la data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti, in raza carora isi au sediul social, o cerere semnata si datata de reprezentantul legal insotita de o declaratie pe propria raspundere si de lista persoanelor care beneficiaza de aceasta suma, asumata de reprezentantul legal al angajatorului
Totodata, angajatorii isi asuma raspunderea pentru corectitudinea si pentru veridicitatea datelor inscrise in aceste documente.
Decontarea din bugetul asigurarilor pentru somaj a sumelor prevazute la art. I alin. (1) se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data indeplinirii de catre angajatori, potrivit legii, a obligatiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.
Astfel, pentru salariile lunii iunie pentru care perioada de raportare este 25 iulie, angajatorul va depune documentele incepand cu data de intai august respectiv pana la data de 25 august adica luna urmatoare perioadei de raportare careia ii sunt aferente veniturile.
Plata sumelor prevazute la art. I alin. (1) se face prin virament in conturile deschise de angajatori la institutiile de credit, dupa verificarea de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, precum si a municipiului Bucuresti a indeplinirii conditiilor declarative si de plata aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.
CONCEDIU DE ODIHNA IN 2020. SOMAJUL TEHNIC DIMINUEAZA PERIOADA CONCEDIULUI DE ODIHNA? EXEMPLU CALCUL
Pentru a reda in ce masura somajul tehnic in 2020 poate diminua concediul de odihna, am facut apel la doua explicatii oferite de un specialist in aceasta privinta, pe de o parte in contextul suspendarii CIM in conformitate cu reglementarile din Codul muncii si, pe de alta parte, in ce priveste somajul tehnic in starea de urgenta din lunile recente.
"Durata suspendarii CIM ca urmare a aplicarii prevederilor art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii se va reflecta si in dreptul la concediul de odihna cuvenit salariatului, in sensul diminuarii perioadei lucrate pentru care se calculeaza acesta?"
Raspunsul specialistului:
Potrivit art. 140 alin. .(2) din Codul muncii, durata efectiva a concediului de odihna anual se stabileste prin contractul individual de munca si se acorda proportional cu activitatea prestata intr-un an calendaristic.
Intreruperea temporara a activitatii angajatorului (somajul tehnic) constituie, potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul muncii un caz de suspendare a contractului individual de munca din initiativa angajatorului.
Suspendarea contractului individual de munca are ca efect, potrivit art.49 alin. (2) Codul muncii, suspendarea prestarii muncii de catre salariat si a platii drepturilor de natura salariala de catre angajator.
Potrivit alin. (3) al art. 49 pe durata suspendarii pot continua sa existe alte drepturi si obligatii ale partilor decat cele prevazute la alin. (2), daca acestea sunt prevazute prin legi speciale, prin contractul colectiv de munca aplicabil, prin contracte individuale de munca sau prin regulamente interne.
In consecinta, exista posibilitatea ca partile sa stabileasca in contractul colectiv de munca incheiat la nivel de unitate, in regulamentul intern sau in contractul individual de munca, ca durata concediului de odihna sa nu fie afectata de perioadele in care este suspendat contractul individual de munca.
Daca partile nu au introdus in contractul colectiv de munca in regulamentul intern sau in contractul individual de munca astfel de clauze urmeaza sa se aplice art. 140 alin. (2) din Codul muncii astfel incat durata concediului de odihna va fi diminuata proportional cu zilele in care salariatul s-a aflat in somaj tehnic.
Iata insa si cea de-a doua speta care va clarifica o situatie similara:
"Perioada in care un salariat a fost in somaj tehnic diminueaza corespunzator dreptul salariatului la numarul de zile de concediu de odihna din anul sau perioada cat a lucrat efectiv in societatea care l-a trimis in somaj tehnic? Daca salariatul are dreptul conform CIM la 21 zile lucratoare de CO si a fost in somaj tehnic in cursul anului in perioada 15.04 - 31.05.2020, la cate zile de CO mai are dreptul salariatul in cauza?"
Raspunsul specialistului:
Indiferent de fondul din care se suporta indemnizatia de somaj tehnic (bugetul asigurarilor pentru somaj sau bugetul angajatorului), contractul individual de munca este suspendat in perioada de somaj tehnic in baza art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Aceasta perioada nu este considerata de vreo prevedere legala drept perioada de activitate prestata la acordarea concediului de odihna asa cum este perioada concediilor medicale.
Prin urmare, perioada de suspendare a contractului individual de munca in baza art. 52 alin. (1) lit. c) nu se va lua in calcul la stabilirea duratei concediului de odihna.
Pentru perioada 15 aprilie – 31 mai 2020, durata concediului de odihna va fi diminuata cu 3 zile CO, salariatul, dupa aceasta perioada de o luna si jumatate de somaj tehnic, are dreptul la 18 zile de concediu de odihna.
Exemplu mod calcul:
21 zile CO/an : 12 luni = 1,75 zile CO/luna
1,75 zile CO/luna x 1,5 luni (durata somajului tehnic) = 2,625 zile CO
SE POATE BENEFICIA DE INDEMNIZATIE DE SOMAJ TEHNIC SI DECONTARE DIN SALARIU DE 41,5% IN STAREA DE ALERTA IN ACEEASI LUNA?
Pentru o companie care in perioada 1-15 iunie a avut activitatea suspendat, iar angajatii au fost in somaj tehnic, beneficiind de indemnizatia de 75% acordata de stat, dupa data activarii acestora, se poate beneficia si de cei 41.5% acordati de stat?
Pe scurt, o companie care a avut activitatea suspendata din cauza masurilor adoptate de stat pentru stoparea raspandirii virusului SarsCov -19 poate beneficia in luna iunie de ambele indemnizatii (somaj tehnic - 75%, respectiv indemnizatia de 41.5% pentru cei care au avut cel putin 15 zile de somaj tehnic)?
Raspunsul specialistului:
Da. Unitatea a fost inchisa in perioada 1-15 iunie iar salariatii beneficiaza de indemnizatie pentru somaj tehnic in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2002 in valoare de 5.429 lei (art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare) pentru aceasta perioada.
Conform art. I alin. (1) din OUG 92/2020, incepand cu data de 1 iunie 2020, angajatorii ai caror angajati au beneficiat de prevederile art. XI alin. (1) din OUG 30/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si angajatorii ai caror angajati au avut contractele individuale de munca suspendate in conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu au beneficiat de prevederile art. XI din OUG 30/2020, in perioada starii de urgenta sau alerta, beneficiaza, pentru o perioada de trei luni, de decontarea unei parti din salariu, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020, cu modificarile ulterioare.
Angajatorii care solicita decontarea unei parti din salariu in cuantum de 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut de 5.429 lei, au obligatia mentinerii raporturilor de munca pana la data de 31 decembrie 2020, cu exceptia lucratorilor sezonieri.
Aceste prevederi se aplica numai persoanelor care au avut o durata a suspendarii CIM de minimum 15 zile in perioada starii de urgenta sau de alerta si au beneficiat fie de indemnizatiile prevazute de art. XI si XV din OUG 30/2020, fie de prevederile art. 53 din Codul muncii.
In consecinta, apreciem ca daca sunt indeplinite conditiile mai sus mentionate unitatea poatye depune documentele atat pentru indemnzatia de somaj tehnic suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj cat si pentru decontarea a 41,5% din salariul de baza brut corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut de 5.429 lei.