Valabil la 19.09.2011
In multe situatii, angajatii decid sa revina la locul de munca inainte ca perioada de concediu de crestere si ingrijire copil sa fi expirat. Tocmai de aceea, trebuie vazut in ce masura angajatii care iau aceste decizii se pot bucura de anumite avantaje din partea angajatorului si care va fi temeiul legal pentru situatia amintita.
Art. 1 din OUG 111/2010 astfel cum a fost aprobata cu modificari de Legea 132/2011 stabileste ca prevederile art. 2-29 reglementeaza drepturile care se acorda persoanelor ai caror copii se nasc incepand cu data de 1 ianuarie 2011, precum si celor aflate in situatiile prevazute la art. 8 alin. (2), incepand cu aceasta data. Astfel, din aceste dispozitii legale intelegem ca persoanele ai caror copii se nasc incepand cu data de 1 ianuarie 2011 beneficiaza de drepturile prevazute de OUG 111/2010.
Art. 30 alin. (1) din OUG 111/2010 aprobata cu modificari de Legea 132/2011 prevede ca persoanele care au nascut sau nasc pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv, precum si cele care au adoptat sau adopta copilul, carora li s-a incredintat sau li se incredinteaza copilul in vederea adoptiei sau care au sau vor avea copilul in plasament, in plasament in regim de urgenta, cu exceptia asistentului maternal profesionist, ori care au fost sau urmeaza sa fie numite tutore pana la aceasta data beneficiaza de drepturile reglementate de OUG 148/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea 7/2007 , cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin urmare, persoanele ai caror copii se nasc incepand cu data de 1 ianuarie 2011 beneficiaza de drepturile prevazute de OUG 111/2010, in timp ce persoanele care au nascut pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv beneficiaza de drepturile reglementate de OUG 148/2005.
Persoanele care au nascut pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv beneficiaza de:
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
- dreptul la stimulentul de insertie:
Potrivit art. 3 (1) din HG 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, persoanele care sunt indreptatite sa beneficieze de indemnizatia pentru cresterea copilului, reglementata de prezenta ordonanta de urgenta, si realizeaza venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, beneficiaza de un stimulent in cuantum lunar de 300 lei.
Alin. (2) din acelasi articol prevede ca stimulentul prevazut la alin. (1) se acorda si persoanelor care au fost indreptatite sa beneficieze de indemnizatia pentru cresterea copilului reglementata de dispozitiile aplicabile pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cuprinse in Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, de Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata, cu modificarile ulterioare, de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 221/2000 privind pensiile si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 452/2001, precum si de alte acte normative referitoare la stabilirea si acordarea acestui drept, denumite in continuare acte normative speciale.
In cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatia pentru cresterea copilului si solicita dreptul la stimulent, plata acestei indemnizatii se suspenda (art. 3 alin. 3). Incepand cu data de 1 ianuarie 2007, cuantumul stimulentului lunar prevazut la alin. (1) este de 100 lei (art. 3 alin. 4).
Reglementarea stimulentului lunar este dezvoltata in dispozitiille Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 148/2005 privind sustinerea familiei in vederea cresterii copilului, aprobate prin HG 1025/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, astfel:
Art. 11
(1)Stimulentul prevazut la art. 3 alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda lunar persoanelor indreptatite care indeplinesc conditiile prevazute la art. 1 din ordonanta de urgenta, in perioada in care acestea realizeaza veniturile prevazute la art. 5.
(11)In situatia in care persoana beneficiara de stimulent lunar se afla in una dintre situatiile asimilate prevazute la art. 4 alin. (7) lit. c), d), f), g), i), l) si n), plata stimulentului lunar nu se suspenda.
(2)Pe perioada in care se acorda stimulentul, plata indemnizatiei de maternitate sau, dupa caz, a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului se suspenda.
(3)Acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului sau, dupa caz, a stimulentului lunar se face la cererea scrisa a persoanei indreptatite, ori de cate ori aceasta solicita, cu respectarea conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta.
Art. 12
(1)Stimulentul se acorda pe baza de cerere, semnata de persoana indreptatita, insotita de dovada eliberata de angajator sau, dupa caz, de dovada platilor anticipate ale impozitului ori de declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca aceasta a reluat activitatea profesionala si realizeaza veniturile prevazute la art. 5.
(2)La stabilirea dreptului la stimulent, cererea este insotita de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre cele prevazute la art. 6, precum si de alte documente justificative stabilite prin instructiunile prevazute la art. 37.
(3)in cazul persoanelor beneficiare de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, care solicita dreptul la stimulent, se iau in considerare si actele doveditoare depuse in vederea solicitarii indemnizatiei.
In ceea ce priveste persoanele ai caror copii se nasc incepand cu data de 1 ianuarie 2011, beneficiaza de:
- dreptul la stimulentul de insertie:
Astfel, conform art. 7 alin. (1) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari de Legea 132/2011, persoanele care in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediu crestere copil in varsta de pana la un an si indemnizatia lunara obtin venituri supuse impozitului inainte de implinirea de catre copil a varstei de un an, au dreptul la un stimulent insertie in cuantum lunar de 500 lei pentru perioada ramasa pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani. Stimulentul de insertie se acorda si persoanelor beneficiare ale concediului pentru cresterea copilului cu handicap pana la implinirea de catre acesta a varstei de 3 ani, oricand, pe toata perioada.
Persoana beneficiara ale concediului pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, precum si de indemnizatie lunara nu beneficiaza de stimulentul de insertie. In cazul persoanelor care beneficiaza de indemnizatia lunara si solicita dreptul la stimulent de insertie, plata acestei indemnizatii se suspenda. In Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor se mentioneaza:
Art. 12
(1)Stimulentul de insertie prevazut la art. 7 alin. (1) din ordonanta de urgenta se acorda lunar persoanelor indreptatite care au optat pentru acordarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei lunare prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, daca acestea realizeaza venituri supuse impozitului, inainte de implinirea de catre copil a varstei de un an.
(2)Acordarea indemnizatiei pentru cresterea copilului sau, dupa caz, a stimulentului de insertie se face la cererea scrisa a persoanei indreptatite, ori de cate ori aceasta solicita, cu respectarea conditiilor prevazute de ordonanta de urgenta.
(3)Daca persoana indreptatita, in perioada in care beneficiaza de stimulentul de insertie, doreste sa i se acorde concediul fara plata prevazut la art. 6 din ordonanta de urgenta, pe aceasta perioada, precum si la reluarea realizarii de venituri supuse impozitului, nu mai beneficiaza de stimulentul de insertie.
Art. 13
(1)Stimulentul de insertie se acorda pe baza de cerere, semnata de persoana indreptatita, insotita de dovada eliberata de angajator sau, dupa caz, de alte documente eliberate de autoritatile competente ori de declaratia pe propria raspundere din care sa rezulte ca aceasta realizeaza sau urmeaza sa realizeze venituri supuse impozitului.
(2)In situatia stabilirii dreptului la stimulentul de insertie pentru persoana care beneficiaza de concediul pentru cresterea copilului si indemnizatia lunara prevazuta la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, cererea de acordare va fi insotita numai de documentele prevazute la alin. (1).
(3)In situatia stabilirii dreptului la stimulentul de insertie pentru persoana care desi are dreptul nu solicita acordarea concediului pentru cresterea copilului si a indemnizatiei lunare prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanta de urgenta, cererea este insotita de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre cele prevazute la art. 6.
- dreptul la protectie impotriva concedierii pe durata platii stimulentului de insertie:
Potrivit art. 25 alin. (2) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari de Legea 132/2011, este interzis angajatorului sa dispuna incetarea raporturilor de munca sau de serviciu in cazul:
a)salariatei/salariatului care se afla, dupa caz, in concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la un an sau de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
b)salariatei/salariatului care se afla in plata stimulentului de insertie prevazut la art. 7.
Asadar este interzis angajatorului sa dispuna incetarea raporturilor de munca sau de serviciu in cazul salariatei/salariatului care se afla in plata stimulentului de insertie.
Alin. (3) din acelasi articol mentioneaza ca interdictia prevazuta la alin. (2) se extinde, o singura data, cu pana la 6 luni dupa revenirea definitiva a salariatei/salariatului in unitate, iar alin. (4) stabileste ca prevederile alin. (2) si (3) nu se aplica in cazul concedierii pentru motive ce intervin ca urmare a reorganizarii judiciare sau a falimentului angajatorului, in conditiile legii.
Salariata mamica care revine la munca inainte de expirarea concediului pentru cresterea copilului, poate beneficia de drepturile prevazute de OUG 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca, aprobata cu modificari si completari de Legea 25/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Pentru a beneficia de aceste drepturi salariata trebuie sa se regaseasca intr-una din situatiile expres prevazute de legiuitor in art. 2 lit. c)-e), respectiv este salariata gravida, care a nascut recent sau care alapteaza. Drepturile de care beneficiaza sunt:
- modificarea conditiilor si/sau orarului de munca ori, daca nu este posibil, repartizarea in alt loc de munca fara riscuri pentru sanatatea sau securitatea salariata care a nascut recent si a celei care alapteaza (art. 9);
- asigurarea pentru aceleasi salariate, la intervale regulate de timp, de pauze si amenajari pentru repaus in pozitie sezanda sau, respectiv, pentru miscare. Daca amenajarea conditiilor de munca si/sau a programului de lucru nu este din punct de vedere tehnic si/sau obiectiv posibila sau nu poate fi ceruta din motive bine intemeiate, angajatorul va lua masurile necesare pentru a schimba locul de munca al salariatei respective (art. 12).
- dreptul salariatelor care alapteaza, in cursul programului de lucru, la doua pauze pentru alaptare de cate o ora fiecare, pana la implinirea varstei de un an a copilului (art. 17).
Totodata, salariata care a nascut recent si cea care alapteaza nu pot fi obligate sa desfasoare munca de noapte, potrivit art. 19 alin. (1) din acelasi act normativ. In cazul in care sanatatea salariatelor este afectata de munca de noapte, angajatorul este obligat ca, pe baza solicitarii scrise a salariatei, sa o transfere la un loc de munca de zi, cu mentinerea salariului de baza brut lunar (art. 19 alin. 2 din OUG 96/2003, astfel cum a fost aprobata de Legea 25/2004, cu modificarile si completarile ulterioare).
In plus, salariatele care au nascut recent si cele care alapteaza nu pot desfasura munca in conditii cu caracter insalubru sau greu de suportat, in conformitate cu dispozitiile art. 20 alin. (1) din actul normativ anterior mentionat. In cazul in care aceste salariate desfasoara in mod curent munca cu caracter insalubru sau greu de suportat, angajatorul are obligatia ca, pe baza solicitarii scrise a salariatelor, sa le transfere la un alt loc de munca, cu mentinerea salariului de baza brut lunar.
Toate aceste drepturi enuntate anterior in favoarea salariatelor respective creaza obligatii corelative in sarcina angajatorilor unde acestea isi desfasoara activitatea.
In situatia in care prin contractul colectiv de munca la nivel de angajator sau la nivel superior ori prin contractul individual de munca al salariatului/salariatei sunt prevazute drepturi de nivel superior, se vor aplica cu prioritate.